Reindustrialització

El D-Hub retarda part de la seva operativa a la Zona Franca després de punxar amb els avals

  • L’aliança que postula a succeir Nissan a Barcelona va aconseguir poc més del 50% dels suports bancaris que pretenia per participar del perte de l’automòbil

El D-Hub retarda part de la seva operativa a la Zona Franca després de punxar amb els avals

Jordi Otix

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La reindustrialització de Nissan a Catalunya es va salvar a última hora de la matinada de dilluns per a dimarts, però parteix de la seva operativa quedarà retardada. El D-Hub va aconseguir pocs més dels avals necessaris per participar del Perte de l’Automoció i rebre fons europeus amb què iniciar el seu projecte d’electrificació de les antigues factories del gegant nipó. Concretament va aconseguir garantir 48 milions d’euros d’ajudes públiques per instal·lar-se a la Zona Franca de Barcelona, cosa que li permetrà arrencar el 2023 el llançament de les seves furgonetes Zeroid, però no així els camions elèctrics i d’hidrogen, tal com apunten fonts coneixedores del procés.

El projecte del D-Hub engegarà amb una marxa menys. Inicialment la firma dirigida per Joan Orús es va postular a invertir un total de 305 milions d’euros i aconseguir-ne 107 milions més d’addicionals en ajudes públiques. Finalment va poder avalar gairebé la meitat del requerit pel Ministeri d’Indústria, després de desmarcar-se algunes de les entitats bancàries a les quals van sol·licitar suport –com el Banco Santander, BBVA o Bankinter–. El seu argument va ser que el projecte no superava la necessària avaluació de riscos.

Menys ajudes implicaran una menor inversió per a Zona Franca en el marc del Perte, que actualment rondaria entre 175 i 200 milions d’euros en tres anys, segons apunten fonts presents en la reindustrialització. Aquí el D-Hub tindrà una segona oportunitat en la segona ronda d’ajudes que habilitarà el Govern pròximament en el marc d’un altre Perte de l’Automoció, però aquestes, d’arribar, serien més tard de l’inicialment previst. I la posada en marxa de l’operativa del D-Hub queda així llastada.

Notícies relacionades

Els sindicats estrenyen l’empresa perquè compleixi els seus compromisos de contractació dels antics empleats de Nissan. Per al 2023 estaven previstes entre 600 i 800 contractacions i amb la punxada dels avals els treballadors temen que es materialitzin més les primeres estimacions que les segones. En un termini de tres anys el D-Hub i el seu aliat immobiliari Goodman s’han compromès públicament a contractar els 1.300 treballadors que va deixar Nissan després de tancar les seves factories el 31 de desembre del 2021.

La participació del D-Hub en el perte de l’automoció ha distorsionat els temps de la licitació dels terrenys de Zona Franca on pretén instal·lar-se, fins a ara ocupats per Nissan i propietat del Consorci de la Zona Franca de Barcelona. Aquest dilluns estava previst que es resolgués la licitació d’arrendament a 50 anys, mes aquesta s’ha posposat a aquest dimecres. El D-Hub és formalment l’únic candidat a aquesta i, llevat de sorpresa d’última hora, rebrà la confirmació que és el nou inquilí d’aquests una mica de 500.000 metres quadrats que deixa el fabricant japonès després de diverses dècades a Catalunya.

Temes:

Nissan Ocupació