Transport aeri
¿També hi haurà vagues en altres aeroports de la UE?
Els conflictes laborals afectaran els viatgers en altres països comunitaris, tot i que no a tots
Desenes de passatgers a la terminal 3 de l’aeroport londinenc de Heathrow. /
Els problemes que es poden viure als aeroports espanyols com a conseqüència de les vagues convocades per personal d’aerolínies com Vueling i Ryanair es poden viure en altres països de la Unió Europea (UE) amb aturades protagonitzades per diferents col·lectius. Un dels països on hi pot haver més afectacions és el Regne Unit, si bé també n’hi podria haver a Alemanya i França. Itàlia, d’entre els grans socis de la UE, és el que, en principi, podria viure un període vacacional i de desplaçaments més plàcid.
Regne Unit
Viatjar es complica als aeroports britànics de cara a aquest Nadal. Més de 1.000 funcionaris del Ministeri de l’Interior destinats a la tasca de control de passaports tenen previst anar a la vaga durant les festes nadalenques per reclamar pujades salarials.
Els passatgers d’uns 10.000 vols que tenen previst aterrar en diferents punts del Regne Unit s’hi veuran afectats. Són previsibles cues llargues per entrar al país. Les dates anunciades de les aturades inclouen del 23 al 26 i del 28 al 31 de desembre.
La vaga s’estendrà pels aeroports londinencs de Heathrow i Gatwick, i els de Manchester, Birmingham, Cardiff i Glasgow, així com el port de Newhaven. El Govern s’estava preparant per afrontar el conflicte amb la substitució del personal en vaga per membres de l’Exèrcit. Al voltant de 600 soldats estan rebent entrenament en un curs d’uns quants dies per assumir la tasca de revisar els passaports. Les companyies aèries també estan considerant la cancel·lació del 30% dels vols.
França
Els sindicats d’Air France van presentar un preavís de vaga entre el 22 de desembre i el 2 de gener del 2023. Aquesta possible aturada durant les festes de Nadal es deu al final d’un acord col·lectiu sobre les condicions salarials i laborals de les hostesses i assistents de vol de la principal aerolínia a França. No és gens clar, però, que aquesta vaga acabi sent una realitat, ja que la direcció i els representants sindicals continuen negociant. No se sabrà fins a 48 hores abans de l’inici si té un seguiment important o simplement residual.
De fet, els sindicats francesos d’Easyjet van advertir d’exercir el dret a la vaga, però al final van fer marxa enrere després d’haver arribat a un acord amb la direcció, que augmenta un 11% el sou. «No preveiem grans alteracions per al trànsit aeri per a aquestes vacances», va assegurar el ministre de Transport, Clément Beaune. «Hi haurà trens i hi haurà avions», va afegir.
Alemanya
El funcionament dels principals aeroports d’Alemanya sol tenir problemes a la temporada alta vacacional, especialment durant l’inici o el final de les vacances escolars, quan la majoria de famílies arrenquen o acaben els seus viatges. De moment, no hi ha anunciades grans aturades per part del personal de les companyies aèries que operen al país per a aquest Nadal, com sí que va passar a finals de l’estiu per conflictes salarials, cosa que va ocasionar problemes i maldecaps per als passatgers.
Sí que hi ha altres elements que podrien dificultar el trànsit aeri: les protestes dels activistes climàtics del moviment Última Generació n’és un. Recentment, dos d’aquests activistes es van enganxar a l’asfalt d’una de les pistes d’enlairament de l’aeroport de Munic, cosa que va generar alguns retards, tot i que no la cancel·lació de vols. L’aeroport de Berlín-Brandenburg ja va viure una situació similar a finals del novembre passat.
El clima és un altre dels factors que pot provocar problemes al trànsit aeri. Els temporals de neu o onades de fred són tot un clàssic que genera cancel·lacions de vols a Europa central durant les festes nadalenques.
Itàlia
De moment, a Itàlia no hi ha cap vaga prevista per al mes de desembre ni per als primers dies del gener, és a dir, durant el període de les vacances i festivitats de Nadal. Per contra, els aeroports italians tanquen l’any amb xifres de rècord de passatgers, malgrat que la primera part del 2022 encara es van aplicar algunes restriccions arran de la pandèmia de la covid-19.
En particular, entre els aeroport amb més flux hi despunta el de Roma, Fiumicino, recentment remodelat i que tan sols del gener a l’octubre d’aquest any va rebre més de 25 milions de viatgers (en van ser 11 milions el 2021). En segona posició hi figura, en canvi, l’aeroport Malpensa de Milà, amb més de 18 milions en el mateix lapse de temps.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia