Inici dels treballs

Port de Barcelona prepara ja els terrenys per als accessos ferroviaris

S’adjudiquen les obres per construir la plataforma que permetrà acollir les vies que ha d’executar el Ministeri de Transports

Port de Barcelona prepara ja els terrenys per als accessos ferroviaris

ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Primer pas per executar els eternament reclamats accessos ferroviaris al Port de Barcelona, peça indispensable perquè el corredor mediterrani es faci realitat algun dia. El consell d’administració del port ha aprovat aquest dimecres l’adjudicació de les obres per consolidar els terrenys del nou accés ferroviari i les vies per connectar amb la futura terminal Nou Llobregat, una de les obres prèvies a la construcció de les vies i la Nou Llobregat. Els encarregats d’executar les obres seran la Unión Temporal de Empresas (UTE) Copcisa S.A. i Acciona Construcciones S.A. per un import de 25 milions d’euros (IVA exclòs) i un termini d’execució de 24 mesos.

Els treballs adjudicats inclouen tres actuacions. En primer lloc, la construcció de la plataforma sobre la qual s’instal·laran els dos ramals que connectaran el nou accés sud ferroviari (del qual s’encarrega el Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana i que s’hauria d’adjudicar abans que s’acabi l’any, com va anunciar la ministra Raquel Sánchez) amb la resta de la xarxa ferroviària interior del port; i la terminal de recepció i expedició del futur complex ferroviari terminal Nou Llobregat, format per cinc vies.

Reubicació dels serveis existents

Segons ha informat l’autoritat portuària en una comunicat, en segon lloc també s’hauran de ressituar els serveis existents en aquest espai, ja que quedarien afectats per la nova via. Els més importants són la galeria de servei de l’ens de proveïment Aigües Ter-Llobregat, el col·lector de salmorres de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i les infraestructures d’electricitat, comunicacions i aigua.

Les obres ara adjudicades també inclouen, en tercer lloc, la construcció del calaix de drenatge general que s’ubicarà sota la futura plataforma ferroviària.

Inclòs en el PDU

Notícies relacionades

Els treballs permetran construir la base sobre la qual es construirà la superestructura ferroviària i reordena tots els serveis presents a la zona. Aquestes infraestructures, incloses dins del pla director urbanístic (PDU) de la terminal logística intermodal del port de Barcelona, formen part del futur node ferroviari que s’està desenvolupant a l’àrea sud del port.

El node ferroviari és un conjunt d’infraestructures que inclou: una terminal de recepció i expedició paral·lela en el curs actual del riu (denominada Terminal Nou Llobregat), una terminal de recepció i expedició, una terminal de càrrega i descàrrega i una terminal de ‘ferroutage’ (transport combinat), les tres últimes ubicades en l’antic curs del riu Llobregat. Aquest potent node ferroviari, juntament amb les terminals ferroviàries ja existents a la zona –la terminal ferroviària de BEST al Moll Prat i la terminal C d’expedició i recepció, ja construïdes i operatives–, conformaran una potent infraestructura ferroviària formada per sis terminals que donarà servei al port i al seu entorn.