Servei en dubte

La Cambra de Comerç de Barcelona reclama que es treballi ja en el següent Pla de Rodalies

L’entitat creu necessari planificar amb prou antelació per garantir les inversions

La Cambra de Comerç de Barcelona reclama que es treballi ja en el següent Pla de Rodalies

ZOWY VOETEN

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

En una setmana negra per a Rodalies, amb diversos dies d’incidències que han provocatretards i incomoditatsals viatgers, la Cambra de Comerç de Barcelona ha reclamat aquest dijous una mica més de previsió en la planificació de les infraestructures. L’entitat que dirigeix Mònica Roca ha instat l’Estat i la Generalitat a «concretar i programar» la segona fase del Pla de Rodalies.

Aquesta eina serveix per decidir les inversions en el servei ferroviari a Catalunya. Ara mateix s’està executant el pla per al període 2020-2025 i, segons la Cambra de Comerç, «les actuacions estan en marxa i les corresponents inversions garantides» però és necessari «assegurar-ne la segona part». Aquesta continuació correspondria al període 2026-2030 i s’hauria de redactar el 2025.

Actuacions «en ple rodatge»

En un comunicat, recorden que, de fet, el Pla de Rodalies 2020-2030 consta de dos programes temporals: actuacions immediates (2020-2025) i a mitjà termini (2026-2030) i, segons els serveis tècnics de la Cambra que en fan un seguiment, el primer programa «té les actuacions en ple rodatge».

La part corresponent al 2026-2030 requereix la redacció d’un document de programació específic que hauria d’estar a punt el 2025. S’hi formularien totes les actuacions al detall, després d’avaluar els treballs executats fins al moment, la posada al dia de les previsions de demanda i la consideració d’un possible contingent de projectes addicionals pactats amb el Govern. A més, «s’hauran d’identificar els recursos disponibles per al finançament d’aquestes actuacions», recorden.

El «temps just»

Aquests dos anys són «el temps just per portar a terme tots els treballs previs», i per aconseguir-ho, la concertació entre l’Estat i la Generalitat és fonamental. S’ha de tenir present que aquesta qüestió es va tractar en el marc d’una reunió de la comissió Estat-Generalitat el 2021, però no hi ha hagut continuïtat entre aquestes administracions fins ara, lamenten.

La Cambra de Comerç ha aprofitat en el mateix comunicat per recordar que l’execució del Pla de Rodalies és «imprescindible» com a pas previ per traspassar el servei més enllà dels horaris i les tarifes que ara li concedeixen les funcions acordades el 2010 i que no han acabat d’acontentar mai ningú. De fet, l’actual conseller de Territori, Juli Fernàndez, ja ha expressat en diverses ocasions la intenció de comptar amb un servei ferroviari integral de Catalunya.

Traspàs d’infraestructura i trens

Notícies relacionades

A més, afegeixen en la mateixa nota, per «poder gestionar el sistema ferroviari de manera plenament eficaç, és necessari també el traspàs de la infraestructura i el material mòbil», és a dir, que tant les vies, catenàries, sistema de telecomunicacions, etc. (tot competència d’Adif), com els trens (en mans de Renfe ara mateix). De fet, l’operadora va anunciar fa un parell de setmanes que comprava 97 nous trens que haurien de millorar Rodalies, tot i que no estaran en servei fins d’aquí uns quants anys.

La Cambra ja va demanar dies enrere que augmenti i agiliti la inversió de l’Estat a Catalunya, després de fer públic un informe en el qual es revelava que Catalunya només havia rebut un 14,3% dels fons europeus, malgrat que el pes del PIB és del 19%.