A partir del dia 1

Els peatges a Catalunya s’apujaran entre un 6,5% i un 7,3% el 2023

La tarifa del túnel del Cadí és la que menys s’incrementarà, i la C-32 fins al Vendrell, la que més

La Generalitat no pot «igualar» la decisió del Ministeri de Transports, que limitat l’augment a un 4% gràcies a una subvenció de 23,3 milions

Els peatges a Catalunya s’apujaran entre un 6,5% i un 7,3% el 2023

Ricard Cugat

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Malgrat que la finalització de les concessions de l’AP-7 i l’AP-2 van deixar Catalunya gairebé sense peatges explícits l’agost del 2021, encara hi ha quatre trams d’autopista on els conductors han de passar per caixa. En aquestes carreteres, a partir de l’1 de gener del 2023, s’augmentarà el cost entre un 6,5% i un 7,3%, com publica aquest divendres el Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) després de l’ordre firmada pel conseller de Territori, Juli Fernàndez. El 7,3% és el percentatge equivalent a l’augment interanual de l’IPC registrat a l’octubre.

No obstant, encara que Territori ha anunciat les últimes setmanes que la C-32 al Garraf tindria recorreguts gratuïts i s’impulsarien bonificacions a la C-16 a la Ronda de Manresa, no s’ha pogut evitar la pujada entre un 6,5% i un 7,3%. El túnel del Cadí s’apujarà un 6,57%; el de Vallvidrera, un 7,3%; la C-16 entre Sant Cugat i Manresa, un 7,19% i, finalment, la C-32 entre Castelldefels i el Vendrell, un 7,3%.

De 4,56 a 4,88 a Vallvidrera

A efectes pràctics això significarà que el peatge per a un turisme, furgó o furgoneta al túnel del Cadí passarà dels 12,64 euros actuals als 13,48 a partir d’aquest diumenge. A la galeria de Vallvidrera, l’hora vall per a un turisme s’apujarà fins als 4,34 euros (pels 4,04 actuals) mentre que en hora punta passarà dels 4,56 que es paguen ara als 4,88.

Fonts del departament han advertit que les modificacions en les bonificacions introduïdes per a alguns usuaris suposaran que pagaran menys que fa 15 anys, i comportarà que el Govern deixi d’ingressar al voltant de 50 milions d’euros. Els descomptes, asseguren, estan pensats per qui fa servir els peatges per «mobilitat obligada», és a dir, perquè tenen una difícil alternativa a l’ús del cotxe per desplaçar-se fins a la feina.

Tarifes baixes els últims anys

El Govern remarca que els conductors que es trobin en aquesta situació a Manresa pagaran «menys de 2 euros per primer cop en més de 20 anys», mentre que en el cas de la C-32 al peatge de Vallcarca els preus seran els més baixos des del 2008 per aquests supòsits.

També recorden que «en l’última dècada, el creixement de les tarifes a les vies de titularitat de la Generalitat ha sigut molt baix i fins i tot negatiu en alguns exercicis», una tendència que ja es va revertir l’any passat, amb un increment del 5,4%.

Allargar el pagament fins al 2026

Notícies relacionades

D’aquesta manera es confirma que la Generalitat no ha pogut «igualar» la decisió del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma), que dimarts va anunciar que els peatges de les autopistes espanyoles augmentarien un 4% malgrat que les empreses concessionàries havien demanat un increment del 8,4%. Aquesta diferència s’ha pogut afrontar gràcies a una subvenció del Govern de 23,3 milions d’euros que forma part del tercer paquet de mesures del reial decret llei en el qual s’inclouen les rebaixes en alguns aliments, els lloguers, els combustibles o el transport, entre d’altres.

El ministeri que dirigeix Raquel Sánchez ha limitat les tarifes del 2023 que paguen els usuaris a les autopistes AP-51, AP-61, AP-53, AP-66, AP-7 Alacant-Cartagena, AP-7 Màlaga-Guadiaro, AP-68 i AP-71, AP-9, AP-6 i AP-46. El Ministeri de Transportssubvencionarà entre 2023 i 2026 part dels ingressos que les concessionàries deixaran de percebre l’any que ve per la contenció de l’increment dels peatges, ja que l’increment de tarifes és acumulatiu i estava prevista una pujada del 8,38% per la inflació.