Rutes internacionals
Renfe aspira a recuperar les rutes a Marsella i Lió abans de l’estiu
L’operadora espanyola començarà les proves per les vies franceses el 16 de gener
Dues setmanes després que la francesa SNCF estrenés el recorregut Barcelona-París en solitari, Renfe contraataca en l’esfera internacional. L’operadora espanyola ha anunciat aquest divendres que des del 22 de desembre compta amb els permisos necessaris per oferir el Madrid-Marsella i el Barcelona-Lió, dos serveis que havia fet conjuntament durant una dècada amb els gals.
Una vegada superat el vistiplau de l’Agència de Seguretat Francesa (EPSF) i la validació europea, Renfe aspira a poder comercialitzar de nou aquests viatges abans de l’estiu, han informat fonts de l’empresa ferroviària. El seu propòsit és oferir 14 viatges diaris per a cada connexió, és a dir, 28 en total, aprofitant la liberalització del mercat de viatgers del país veí, molt menys desenvolupat que l’espanyol. Les primeres proves en la infraestructura francesa s’iniciaran el 16 de gener.
Amb Ouigo consolidat
SNCF i Renfe van trencar al desembre després de diversos mesos de negociació tot i que els motius de la discòrdia no coincideixen. Els responsables ferroviaris francesos van assegurar que el dèficit de l’empresa Elipsos, la societat conjunta entre les dues companyies, era de 10 milions d’euros anuals, o sigui, 100 milions en gairebé 10 anys, i que l’únic servei que no era deficitari era el Barcelona-París. No obstant, els espanyols consideren que la decisió dels gals va ser «unilateral».
Va ser llavors quan Renfe va anunciar que mantindria els preus de l’Avant fins a Figueres, malgrat haver perdut diverses circulacions després del desacord amb SNCF, a qui acusa d’haver-se desvinculat de la societat «una vegada el seu servei d’alta velocitat Ouigo està consolidat en el mercat ferroviari espanyol», repliquen. La companyia francesa sabia que ells «podien operar en solitari i Renfe encara no: es tracta d’una decisió exclusivament estratègica i no poden adduir-se motius econòmics».
Formació del personal
Notícies relacionadesPer poder iniciar les operacions comercials a l’estiu, com pretén Renfe, és necessària la formació dels maquinistes (que s’allargarà fins a mitjans d’abril) i del personal d’intervenció, que ja s’ha iniciat i que s’anirà ampliant en les pròximes setmanes, asseguren. El Centre de Gestió d’Operacions per servir aquests nous trajectes estarà ubicat a Barcelona.
Tanmateix, les topades entre dues operadores ferroviàries en competència estan lluny d’acabar. De fet, l’operadora que dirigeix Isaías Táboas ha assegurat que continuaran treballant per aconseguir el certificat de seguretat que els permeti circular a tot França («com ja el té SNCF-Ouigo per operar a Espanya», remarquen des de Renfe) i així poder aprofitar la «incipient liberalització» que l’Estat francès i la SNCF han anunciat.
Barcelona Raquel Sánchez Jiménez Adif Renfe Trens Transport públic Transports França Ministeri de Transports Infraestructures Marsella
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia