Rutes internacionals

Renfe aspira a recuperar les rutes a Marsella i Lió abans de l’estiu

L’operadora espanyola començarà les proves per les vies franceses el 16 de gener

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Dues setmanes després que la francesa SNCF estrenés el recorregut Barcelona-París en solitari, Renfe contraataca en l’esfera internacional. L’operadora espanyola ha anunciat aquest divendres que des del 22 de desembre compta amb els permisos necessaris per oferir el Madrid-Marsella i el Barcelona-Lió, dos serveis que havia fet conjuntament durant una dècada amb els gals.

Una vegada superat el vistiplau de l’Agència de Seguretat Francesa (EPSF) i la validació europea, Renfe aspira a poder comercialitzar de nou aquests viatges abans de l’estiu, han informat fonts de l’empresa ferroviària. El seu propòsit és oferir 14 viatges diaris per a cada connexió, és a dir, 28 en total, aprofitant la liberalització del mercat de viatgers del país veí, molt menys desenvolupat que l’espanyol. Les primeres proves en la infraestructura francesa s’iniciaran el 16 de gener.

Amb Ouigo consolidat

SNCF i Renfe van trencar al desembre després de diversos mesos de negociació tot i que els motius de la discòrdia no coincideixen. Els responsables ferroviaris francesos van assegurar que el dèficit de l’empresa Elipsos, la societat conjunta entre les dues companyies, era de 10 milions d’euros anuals, o sigui, 100 milions en gairebé 10 anys, i que l’únic servei que no era deficitari era el Barcelona-París. No obstant, els espanyols consideren que la decisió dels gals va ser «unilateral».

Va ser llavors quan Renfe va anunciar que mantindria els preus de l’Avant fins a Figueres, malgrat haver perdut diverses circulacions després del desacord amb SNCF, a qui acusa d’haver-se desvinculat de la societat «una vegada el seu servei d’alta velocitat Ouigo està consolidat en el mercat ferroviari espanyol», repliquen. La companyia francesa sabia que ells «podien operar en solitari i Renfe encara no: es tracta d’una decisió exclusivament estratègica i no poden adduir-se motius econòmics».

Formació del personal

Notícies relacionades

Per poder iniciar les operacions comercials a l’estiu, com pretén Renfe, és necessària la formació dels maquinistes (que s’allargarà fins a mitjans d’abril) i del personal d’intervenció, que ja s’ha iniciat i que s’anirà ampliant en les pròximes setmanes, asseguren. El Centre de Gestió d’Operacions per servir aquests nous trajectes estarà ubicat a Barcelona.

Tanmateix, les topades entre dues operadores ferroviàries en competència estan lluny d’acabar. De fet, l’operadora que dirigeix Isaías Táboas ha assegurat que continuaran treballant per aconseguir el certificat de seguretat que els permeti circular a tot França («com ja el té SNCF-Ouigo per operar a Espanya», remarquen des de Renfe) i així poder aprofitar la «incipient liberalització» que l’Estat francès i la SNCF han anunciat.