Fugida rècord

La crisi energètica duplica la fuga de clients del mercat regulat de la llum

La tarifa PVPC perd en sis mesos més d’un milió d’usuaris fins a un total de 8,8 milions, mentre que el mercat lliure escala al seu màxim històric amb 19 milions de clients

La crisi energètica duplica la fuga de clients del mercat regulat de la llum
4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La crisi energètica marcada per la invasió de Rússia a Ucraïna ha duplicat la fugida de clients de la tarifa regulada de l’electricitat, que ha passat d’una fuga de 450.000 usuaris entre el juny i el desembre del 2021 a una altra de més d’un milió els sis mesos següents, segons les dades oficials publicades per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). En un any la seva quota de mercat passa del 40% al 30% de consumidors.

La tarifa regulada es dirigeix únicament a petites llars i pimes –menys de 10 quilowatts de potència contractada– i el seu import depèn directament del preu que marca el mercat majorista de la llum. Per la seva banda, la tarifa del mercat lliure pren com a referència el preu de la tarifa PVPC (preu voluntari per al petit consumidor) i hi afegeix un marge, de manera que, tot i que es tracta d’un preu més estable, també és més car. Nombrosos informes publicats pel regulador han avalat la PVPC com la tarifa més barata.

Tanmateix, el disbarat de preus dels últims mesos, unit a algunes mesures del Govern –com la retallada de beneficis als qui venguin la seva energia més enllà dels 67 euros per megawatt hora–, ha fet intercanviar les posicions. El 2021, després de l’increment dels preus de l’electricitat a partir de la primavera, els clients amb tarifa regulada van pagar de mitjana un 20% més, mentre que els del mercat lliure es van beneficiar majoritàriament d’uns preus artificialment reduïts perquè encara no havien interioritzat l’alça del mercat i, alhora, es van veure beneficiats per la rebaixa d’impostos i dels costos regulats per part del Govern.

Això va provocar una fuga d’usuaris ‘regulats’, que es va traduir en la fugida d’uns 450.000 clients en sis mesos, encoratjats, a més, pel soroll generat al voltant de les noves tarifes horàries que van entrar en vigor el juny d’aquell any i les campanyes publicitàries de les grans companyies que oferien ‘preus estables’ al mercat lliure. Però el gran gir es va produir el 2022, quan un milió de persones se’n van anar del mercat regulat els primers set mesos de l’any fins a quedar reduït a 8,8 milions al juliol, l’últim mes amb dades oficials de la CNMC. Mentrestant, la xifra de clients del mercat lliure ha escalat al màxim històric de 19 milions.

A partir de llavors els canvis sembla que s’han mantingut, d’acord amb els registres de les dues principals companyies energètiques entre el juny i el setembre recollits als seus resultats trimestrals. En el cas d’Endesa, la companyia va cedir 602.000 usuaris d’aquest mercat fins al novè mes de l’any, dels quals 139.000 van fugir el tercer trimestre. Alhora, Iberdrola, dels 395.000 clients del mercat regulat (aquí també s’hi inclouen els seus clients de gas) que es van passar al lliure, uns 94.000 ho van fer els mesos d’estiu. En tots dos casos, les dues principals companyies elèctriques a Espanya van guanyar usuaris d’aquest subministrament en termes nets. És a dir, van sumar més clients del mercat lliure dels que van perdre al regulat.

I tot això, malgrat que l’evolució de la tarifa regulada de la llum s’ha anat tornant més favorable per al client que la del mercat lliure: el rebut mitjà de la tarifa regulada va acumular fins a l’octubre del 2022 una pujada del 14% (es va situar en 58 euros), i el del mercat lliure va pujar el 20% (fins als 80 euros), segons dades de Caixabank Research, a partir de les dades anonimitzades dels seus clients.

Notícies relacionades

La sortida de clients del mercat regulat no és nova i, de fet, aquest és un dels objectius de la liberalització del mercat elèctric; el problema és que els intercanvis es produeixen entre companyies dels grups verticalment integrats, la qual cosa no agita la competència, sinó al contrari. De fet, els últims mesos han sigut constants les queixes per part de les comercialitzadores més petites sobre que les grans empreses poden posar preus més baixos. Si bé en aquest cas no ha transcendit cap investigació per part del regulador com ha ocorregut a les gasolineres.

Els usuaris del mercat liberalitzat són molt més rendibles per als comptes de resultats de les grans empreses, perquè els permeten estirar els marges com a propietàries de la generació que són, mentre que la tarifa regulada té un preu vinculat a la producció del mercat, sense capacitat d’eixamplament. Amb tot, es preveu que l’any que ve se li doni l’estoc definitiu al crear una nova metodologia de càlcul per a la tarifa PVPC que en reformularà el càlcul i impedirà acollir-s’hi a les empreses mitjanes, ja que, segons la proposta de l’Executiu, es limitarà a usuaris domèstics i microempreses (aquelles amb menys de 10 treballadors o amb una facturació anual per sota dels 2 milions d’euros).