Ajudes al transport

El Govern llança un títol multiviatge gratuït per a les línies d’autobús estatals

Els títols van dirigits als viatgers freqüents de cada línia de llarg recorregut i seran vigents des de l’1 de febrer fins al 31 de desembre

untitled

untitled

4
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) ha creat un títol multiviatge gratuït per fer servir en cada un dels orígens i destinacions de totes les concessions de servei públic de transport regular d’ús general per carretera de titularitat de l’administració de l’Estat, que tindrà validesa des de l’1 de febrer fins al 31 de desembre del 2023. Durant tot aquest període, «els usuaris recurrents per a un trajecte amb origen i destinació determinats d’una concessió de competència estatal tindran dret a una bonificació del 100% del preu del bitllet», segons la resolució publicada aquest dimecres pel ministeri. D’aquesta manera, s’amplia del 50% al 100% la bonificació sobre 42 rutes que ja estava en vigor des de l’1 de setembre. Durant el gener es mantindrà la rebaixa del 50%.

¿Per què?

La mesura, neix del decret contra la crisi energètica aprovat pel Consell de Ministres el 27 de desembre. El Govern justifica que l’augment dels costos dels combustibles té un impacte «molt notable» en la capacitat dels ciutadans per poder assumir el cost del transport associat a la mobilitat quotidiana obligada, per motius essencialment de feina, però també d’atenció familiar, o serveis essencials com l’atenció mèdica.

Afegeix el ministeri que la persistència d’aquesta situació podria derivar en una incapacitat per poder donar sortida a aquesta mobilitat quotidiana obligada per vehicle particular, un mitjà que, d’altra banda, té associats una sèrie de costos externs, com la contaminació, molt alts. De la mateixa manera que el Govern ja havia disposat el servei gratuït dels ferrocarrils de voltants, ara la bonificació del 100% es trasllada als autobusos de llarga distància.

¿Quan?

Els títols tindran validesa des de l’1 de febrer i fins a finals del 2023. Però es comercialitzaran en tres períodes: entre l’1 de febrer i el 30 d’abril del 2023; entre l’1 de maig i el 31 d’agost del 2023 i entre l’1 de setembre i el 31 de desembre del 2023.

¿Com?

Es comercialitzaran títols multiviatge per a cada un d’aquests períodes, que seran personals i intransferibles. Serà necessari un títol multiviatge per a cada trajecte amb un origen-destinació determinat.

Cada trajecte que es faci de manera recurrent requerirà un títol multiviatge i l’usuari haurà de pagar una fiança que serà reemborsada si s’arriba a la recurrència requerida: 12 viatges per al primer trimestre d’aplicació i 16 viatges per al segon i tercer quadrimestre del 2023. Si l’ús de cada un dels trajectes no compleix aquesta freqüència, no es podrà recuperar la fiança al final de cada un dels períodes.

Dipòsit i recuperació de la fiança

L’import de la fiança s’establirà en funció del preu del bitllet senzill sense bonificació, oscil·lant entre els 20 i els 65 euros. En concret, es fixa una fiança de 20 euros en trajectes amb preu del bitllet de fins a 5 euros. La fiança serà de 35 euros en trajectes amb preu del bitllet entre 5,01 i 13 euros. Per a trajectes amb preu del bitllet entre 13,01 i 25 euros, la fiança serà de 50 euros. A més, s’estableix una fiança de 65 euros per als trajectes amb preu del bitllet superior als 25 euros.

¿Quin tipus de trajectes afecta?

La mesura de gratuïtat està dissenyada per als contractes de gestió de servei de transport públic de viatgers per carretera de titularitat estatal. En concret s’aplicarà sobre 42 línies que inclouen alguns trajectes amb origen o destinació a Catalunya, com els de Lleida-Osca; Barcelona-Osca; Madrid-Badalona; Terol-Barcelona, Saragossa-Castelló, per Tarragona; Viella-Lleida; Lleida-Molina de Aragón; Madrid-Saragossa-Barcelona; Santander-Barcelona; Sevilla-Manresa o Santiago de Compostel·la-Barcelona.

El procediment

La resolució publicada pel Mitma estableix que les empreses concessionàries s’encarregaran directament de l’expedició d’abonaments multiviatge als interessats, a través dels canals habituals de comercialització, i portaran el corresponent registre de venda d’aquests títols. Els títols es podran emetre amb anterioritat a la data d’inici de validesa i durant tot el període de vigència. L’empresa concessionària no podrà carregar despeses de gestió en l’emissió dels títols multiviatge ni en la venda de bitllets associats als títols multiviatge.

A més, cada abonament multiviatge haurà de tenir associat un codi únic personalitzat, que recollirà informació relativa a la identificació del titular, identificació de la concessió i de l’origen-destinació, a més de la indicació del període de validesa.

Emissió de bitllets

Els viatgers que vulguin fer ús d’un bo gratuït prèviament adquirit hauran de formalitzar un bitllet per cada viatge que pretenguin fer.

Els bitllets generats estaran associats al títol multiviatge. Els bitllets emesos amb càrrec als títols multiviatge hauran d’incloure un codi QR que reculli la informació detallada necessària per al seu control. Al bitllet figurarà almenys el codi QR, el número de DNI i per als menors sense DNI, el DNI del tutor legal i la data de naixement.

Control i sancions

El Ministeri de Transports farà responsables les empreses concessionàries del compliment de les condicions de comercialització per evitar l’ús desmesurat o inadequat dels títols mutiviaje. Per això, per exemple, s’impossibilitarà la formalització de més d’un viatge per sentit i dia, tret que prèviament s’hagi procedit a la seva cancel·lació.

Notícies relacionades

També es considerarà ús inadequat la utilització d’un bitllet per una persona diferent de la titular del títol multiviatge, o no cancel·lar un viatge formalitzat i no fet amb una antelació mínima a 24 hores.

En particular, la resolució publicada pel Govern estableix que es procedirà a la retirada del títol multiviatge i confiscació de la fiança als viatgers amb ús inadequat en tres ocasions detectades.