Cercles concèntrics
La connexió turca del FC Barcelona
La semidesconeguda Limak Holdings guanya la renovació del Camp Nou davant l’oferta de dos consorcis constructors espanyols
Ni FCC ni Ferrovial. Les dues empreses favorites que lideraven els consorcis per guanyar la construcció del nou Camp Nou es van veure superades per un semidesconegut grup familiar turc, present en negocis molt diversos –des d’una cadena d’hotel i sucs de fruita fins a cimenteres– i que té una part del creixement de la seva activitat internacional que procedeix de Rússia, a més de ser present als països del golf Pèrsic, els Balcans, l’Àfrica, Kosovo i Ucraïna, on va construir el metre de Dnipró.
Hi ha hagut diverses claus que han erigit Limak com a guanyadora, segons mitjans pròxims a l’acord. La més important: l’estreta relació financera entre la constructora i el banc d’inversió Goldman Sachs, responsable de buscar els 1.500 milions de finançament del nou Espai Barça. Una operació que el club blaugrana espera tancar aquest primer trimestre. La segona causa és que Limak es compromet, sota garanties, a emprendre les obres en 18 mesos davant els 36 mesos que prometien els aspirants espanyols. ¿Com vol aconseguir-ho? Amb logística, acoblant fora i portant el nou estadi a trossos a Barcelona. L’objectiu del club és poder començar a jugar al nou estadi el 29 de novembre del 2024, tot i que l’obra trigarà un any més a completar-se del tot. La tercera causa són els honoraris. El cost de 900 milions del nou camp es compara amb els més de mil que haguessin costat els altres projectes.
Per a Limak, aquesta serà la seva prova de foc a Europa Occidental. Les seves construccions més emblemàtiques són el pont suspès més alt del món, 1915 Çanakkale, sobre el mar de Màrmara, i l’actual construcció de l’aeroport d’Istanbul, valorat en 22.000 milions d’euros i l’adjudicació del qual va estar subjecta a diverses investigacions de corrupció, no provades, que implicaven el Govern presidit per Recep Tayyip Erdogan. Només se li coneix la construcció d’un camp de futbol, a la població de Mersin, de 25.000 espectadors. La constructora turca va estudiar el 2011 sortir a borsa, però va tornar enrere enmig de la crisi econòmica i la devaluació de la lira, la moneda local. En la seva memòria anual no s’especifiquen xifres econòmiques. Tampoc ha informat, fins al moment, de l’acord amb el Barça. Juntament amb Limak s’ha presentat la petita empresa familiar catalana Vopi4.
La presidenta de Limak, Ebru Özdemir, llicenciada en enginyeria civil, és una rellevant figura empresarial en aquell país, tot i que poc procliu a parlar d’assumptes empresarials. Precursora de l’art turc, membre del patronat de la Tate Modern Gallery de Londres, ha volgut situar la companyia com una de les patrocinadores de la cimera de Davos de líders empresarials financers i polítics mundials que se celebrarà la setmana vinent en aquesta ciutat suïssa. Mare de dos fills (12 i 10 anys) és una defensora dels drets de les dones. Des de la fundació Limak aspira a desenvolupar les carreres professionals de les turques en enginyeria i ciència.
Limak Holdings va ser fundada el 1976 per dos enginyers d’Ankara, Sezai Bacaksiz i Nihat Özdemir, pare de l’actual presidenta. La companyia compta amb 53.000 empleats i, segons les últimes dades donades a conèixer, va tenir unes vendes de 4.500 milions de dòlars el 2019. Segons el rànquing publicat per Engineering News-Record, ocupa la posició 50 entre les constructores mundials. Les set primeres empreses d’aquesta classificació són xineses. En vuitena posició es troba la francesa Vinci –que va retirar el seu interès per presentar-se a la reconstrucció del Camp Nou– i en desena l’espanyola ACS, controlada pel president del Reial Madrid, Florentino Pérez.
ACS no es va presentar a la renovació del Santiago Bernabéu per raons ètiques, tot i que tampoc va voler presentar-se –va ser convidada a fer-ho– a realitzar la reconstrucció del Camp Nou. El president del Reial Madrid va exigir que la renovació del Bernabéu la realitzés una empresa amb seu a Espanya. L’elegida va ser FCC, controlada majoritàriament pel magnat mexicà Carlos Slim Helú. Slim va acudir a salvar financerament FCC fa vuit anys a l’executar una ampliació de capital on va superar la participació de les diferents branques de la família Koplowitz. També va comprar el 6% que de la constructora tenia Bill Gates, fundador de Microsoft.
Notícies relacionadesAquesta constructora centenària, amb orígens a Barcelona, ja havia construït estadis com l’Allianz Arena del Bayern de Munic, el Wanda de l’Atlètic de Madrid, el de l’RCD Espanyol i el Sadar de l’Osasuna entre els més destacats. També va construir les instal·lacions esportives Joan Gamper del FC Barcelona. A mig construir: el nou Mestalla, a València. El 2021 els seus ingressos van sumar 6.559 milions d’euros i compta amb 59.000 empleats. En borsa val 4.000 milions. Al costat de FCC estava en la seva oferta la constructora catalana Comsa.
Ferrovial, amb 18.500 milions de valoració en borsa, ha sigut l’altra perdedora del concurs. Va acudir al costat d’Acciona i quatre constructores catalanes (Sorigué, Copcisa, Copisa i Rubau). Controlada per la família del Pino, propietària del 25% de l’aeroport londinenc de Heathrow, un 86% del seu negoci és internacional. Té una plantilla de 63.000 persones i va facturar 6.680 milions el 2021. Ha construït instal·lacions esportives de diferent índole i va participar en l’última remodelació del Camp Nou de 1997. El testimoni: la nova connexió turca.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Club d’Estil de EL PERIÓDICO 10 trucs infal·libles de la guru de l’ordre Alicia Iglesias per triomfar amb el canvi d’armari
- Bakú aconsegueix 300.000 milions a l’any per als països del sud global
- Gavi, un any després
- El Barça acaba trasbalsat