Nous subsidis
Pensió per a les mestresses de casa: import i requisits per sol·licitar-la aquest 2023
MEI: així és el nou impost que et treu uns 5 euros al mes des del gener
Calcula com queda la teva pensió amb la pujada del 2023 | CALCULADORA
El 30% de les empleades de la llar a Catalunya treballen en B
Aquest col·lectiu, tot i que no hagi cotitzat 15 anys a la Seguretat Social, pot accedir a gairebé 6.000 euros amb la prestació no contributiva de jubilació íntegra

zentauroepp7324211 barcelona 22 11 2007 una ama de casa mira el programa de ant180118181059 /
Les empleades de la llar cotitzen a la Seguretat Social des del setembre d’any passat, de manera que tenen dret a accedir a la prestació d’atur i a la pensió contributiva de jubilació. Va ser un moviment del Govern per donar compliment a la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) que va considerar il·legal negar l’atur a les treballadores de la llar.
Fins aleshores, més de 378.285 treballadores, ja que la immensa majoria són dones, no tenien dret a cap prestació o cap subsidi per atur. Estaven adscrites al sistema especial de treballadores de la llar, que històricament havia sigut privat d’aquest dret i en el qual els ocupadors no tenien l’obligació de cotitzar. En aquest sentit, el 30% de les empleades de la llar a Catalunya continuen treballant en B.
Després de la sentència de la justícia europea es va introduir el nou plus, que corregeix els problemes de disseny que presentava l’anterior prestació, el subsidi extraordinari que va sorgir en plena pandèmia per a aquelles empleades de la llar que haguessin perdut de manera sobtada la seva feina. Tanmateix, aquesta ajuda no atacava l’origen de la bretxa de gènere a les pensions.
Pensió d’almenys 5.815 euros
En canvi, amb el Reial decret llei 16/2022, per a la millora de les condicions de treball i de Seguretat Social de les persones treballadores al servei de la llar, les mestresses de casa poden accedir a cobrar una pensió d’almenys 5.815 euros aquest 2023.
Amb la revalorització aprovada pel Govern als Pressupostos Generals de l’Estat 2023, la quantia mínima de la pensió no contributiva de jubilació íntegra puja als 484,61 euros al mes, alhora que la pensió no contributiva de jubilació mínima (del 25%) passa a ser de 131,44 euros al mes.
Junt amb el tràmit de sol·licitud de la pensió, ja sigui per jubilació o per incapacitat o viudetat, també es pot sol·licitar el complement que permet cobrar fins a 378 euros més a l’any per cada fill. En aquest cas, els interessats han de demostrar que cuidar la seva descendència els ha suposat un perjudici en l’àmbit laboral durant la seva vida professional.
Requisits per optar a una pensió
Per optar a una pensió de jubilació contributiva a Espanya, cal haver cotitzat al llarg de 15 anys i dos dels últims han d’estar compresos dins dels 15 anys immediatament anteriors al moment del cessament de l’activitat. Les mestresses de casa que no hagin pogut cotitzar els anys requerits per la Seguretat Social, podran accedir a la pensió no contributiva, amb la qual no s’exigeix un període mínim de cotització.
Tot i que aquesta pensió està destinada a persones que es troben en una situació de necessitat i no tenen prou recursos per a la seva subsistència, sí que cal complir un seguit de requisits: l’edat mínima per demanar una pensió no contributiva és de 65 anys o més i va principalment destinada a les persones que no tenen prou ingressos per subsistir.
També es requereix no tenir dret a una pensió contributiva, per no haver cotitzat el període mínim, i tenir uns ingressos personals, en el còmput anual per al 2023, inferiors a 6.784,54 euros, una xifra que s’incrementa en funció del nombre de convivents a la unitat familiar.
Revaloració de les pensions
Notícies relacionadesAquest any les pensions contributives i la prestació de l’Ingrés Mínim Vital pujaran un 8,5%, segons l’Índex de Preus de Consum (IPC), un indicador que mesura l’evolució del conjunt de preus dels béns i serveis consumits per les famílies a Espanya, entre el desembre del 2021 i el novembre del 2022.
Per la seva banda, les pensions no contributives mantindran per al pròxim exercici la pujada del 15% que se’ls va aplicar el juliol passat en virtut d’una esmena pactada pel Govern amb Bildu en el marc de la negociació pressupostària.
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump