El conseller de Territori, Juli Fernàndez, eludeix referir-se a l’aeroport en l’explicació dels pressupostos

El titular de les infraestructures del Govern opta per no esmentar els projectes pactats amb el PSC del Prat, Hard Rock o la B-40

El conseller de Territori, Juli Fernàndez, eludeix referir-se a l’aeroport en l’explicació dels pressupostos

Departament de Territori

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El pacte entre el Govern i el PSC sobre les grans infraestructures (eufemismes inclosos), que fa una setmana va servir per rubricar l’acord per als comptes del 2023, no va amb el conseller de Territori, Juli Fernàndez. En la seva compareixença d’aquest dilluns en el Parlament, el responsable de les carreteres, els aeroports i l’urbanisme de l’Executiu català ha optat per no referir-se als controvertits projectes.

Fernàndez s’ha escudat que ni la «modernització» de l’aeroport de Barcelona-el Prat, ni la construcció del complex turístic de Hard Rock a Tarragona ni tampoc el tram del quart cinturó entre Sabadell i Terrassa formaven part dels pressupostos. Això és així. No obstant, els diferents grups parlamentaris, amb major o menor èmfasi, li han preguntat insistentment en els seus torns de paraula.

Un dels detractors

En el cas del Prat ho ha esquivat del tot. Ni una menció. Tots a la sala sabien que el conseller de Territori és un dels grans detractors de l’ampliació de la infraestructura aeroportuària, ja que considera que és incompatible amb l’emergència climàtica. Un altre dels seus ‘ogres’ és la B-40: com a exalcalde de Sabadell, defensa que hi ha altres fórmules per millorar la mobilitat del Vallès, com ha repetit en nombroses ocasions.

Però aquest dilluns ni tan sols ha optat per repetir els arguments contra l’autovia o contra la prolongació de les pistes de l’aeròdrom barceloní. Tenia a primera fila al diputat del PSC Jordi Terrades, un dels negociadors dels termes del pacte, assegurant que era «política útil» i que «vigilaran» que es compleixi l’escrit, tot i que cada dia des de les files republicanes s’encarreguen d’interpretar el que significa al seu gust.

Desconcert de l’oposició

Per arribar al consens, republicans i socialistes han fet en les últimes setmanes un exercici de recerca de conceptes al diccionari. Però el conseller ha anat més enllà. Ni tan sols s’ha dedicat a utilitzar sinònims o paràfrasis sinó que directament ha fet com si no existís, com si res hagués passat, davant el desconcert dels representants de l’oposició.

A qui sí que se l’ha vist còmode ha sigut al diputat dels Comuns David Cid, l’altre grup que avala els comptes del Govern, que ha ironitzat sobre el pacte ERC-PSC sobre les infraestructures aplaudint que manquin de partida pressupostària. Davant això, Terrades va recordar que en els pressupostos del Govern (avalats tant per Unides Podem com per ERC) sí que hi ha diners consignats per a la B-40.

La partida de Hard Rock

Notícies relacionades

El conseller Fernàndez només ha esmentat un instant Hard Rock i ha sigut per parlar de la partida de 120 milions d’euros prevista per comprar els terrenys de Vila-seca i Salou a CriteriaCaixa per part de l’Incasòl. Per decisió del Departament de Economia, en aquest exercici pressupostari no consten, va explicar Fernàndez. Tanmateix, en el cas que els tràmits administratius ara pendents del vistiplau de les conselleries d’Acció Climàtica i Empresa es resolguessin abans de les municipals i el pla urbanístic veiés la llum, se’n disposaria.

Les explicacions del titular de Territori sí que han aprofundit en les partides del ‘seu’ pressupost, que dedica 2.665,7 milions a transport públic, un 65,4% del total. I a això cal afegir la compra de trens de Ferrocarrils de la Generalitat per a l’R-Aeroport o els quatre de la Pobla s’han incorporat a la partida de Territori, ha remarcat. Tot i que sobre Rodalies i la complicada negociació sobre el traspàs també va evitar entrar.