Cercles concèntrics
La banca a l’espera de la pròxima consolidació
El Santander i el BBVA miren de créixer a l’exterior; CaixaBank i Unicaja continuen digerint Bankia i Liberbank; Sabadell nega rumors de compra i només Abanca continua anunciant petites compres

A finals de l’any passat, Abanca anunciava la compra de Targobank Espanya a la cooperativa financera francesa Crédit Mutuel, propietari de Cofidis, entre 20 marques més. Ha sigut l’última operació bancària viscuda a Espanya. Per al grup d’origen gallec és un pas més en el seu creixement en el desproporcionat sistema bancari espanyol que va quedar després de la crisi financera iniciada el setembre del 2008.
Abanca es deia Nova Caixa Galicia, rescatada i nacionalitzada per l’Estat abans que fos subhastada. El desembre del 2013, va acabar en mans del grup veneçolà Banesco, que es va imposar a les altres ofertes i la va rebatejar l’any següent. Banesco està controlat pel banquer Juan Carlos Escotet. Des del 2017, Abanca ha realitzat cinc adquisicions més, incloent el negoci minorista de Deutsche Bank a Portugal. Compta amb una xarxa de 677 oficines i actius de 76.000 milions d’euros. Els seus beneficis nets el 2022 van arribar als 217 milions d’euros.
El perfil d’Abanca no ha crescut només amb compres. Des de setembre del 2022 és membre del seu consell d’administració un dels tecnòcrates i economistes espanyols més prestigiosos a escala internacional: José Manuel González-Páramo. Va ser membre del comitè executiu del Banc Central Europeu i conseller executiu del BBVA, a més de continuar sent assessor econòmic de l’FMI i la Comissió Europea. També és professor de l’escola de negocis IESE.
¿Queda marge per a més consolidacions en el mapa bancari espanyol? ¿Qui serà el pròxim consolidatiu? L’estratègia d’Abanca, anar comprant petits negocis dels quals es van desprenent entitats internacionals, és avui la més plausible quan es pregunta al sector. Santander, els beneficis del qual a Espanya representen 1.560 milions –un 16,2% dels seus beneficis totals– i el BBVA –amb 1.678 milions mou una quarta part– són en una altra lliga. Si compren, serà en altres països. I si hi ha fusions, seran transfrontereres.
Un any després que es trenqués la seva oferta de compra per Sabadell, novembre del 2020, el BBVA va llançar l’OPA pel control majoritari de la qual ja és la seva filial turca, Garanti. L’entitat catalana, que ha vist triplicar el seu valor en borsa en els últims dos anys, és vista avui al sector com a possible compradora a mitjà termini. Després d’haver netejat el balanç de la seva filial britànica TSB –ha generat 87 milions en beneficis el 2022–, i reestructurat les seves operacions a Espanya, té entre mans consolidar alguns dels bancs que la segueixen en el rànquing, asseguren fonts bancàries. Des de l’entitat vallesana neguen rotundament que estigui en marxa aquest pla.

¿CaixaBank? Com a primer banc a Espanya en actius i beneficis, encara es troba immersa en plena digestió de Bankia. La sortida del seu número tres, Juan Alcaraz, obre la porta a renovades estratègies de negoci. Tampoc Bankinter entra en cap travessa. Mantindrà el seu estatus accionarial, controlat per una branca de la família Botín. Ni ha estat en operacions ni se l’espera. El mateix que es pot assegurar respecte a la Banca March, que manté el seu perfil com a banc familiar.
¿La resta? Unicaja comença a ordenar el seu horitzó després de consolidar tant a nivell de negoci com de govern corporatiu l’adquisició de Liberbank. La seva entrada en l’Ibex 35, el valor de la qual s’ha revaloritzat un 10% el 2022, l’ha posicionat en una nova lliga. En Borsa val 3.000 milions, la meitat que Bankinter. Amb ells, Kutxabank, Ibercaja i el més petit entre les 11 primeres entitats financeres, el grup Cajamar, aspiren a viure en solitari al mig del nou mapa i la pujada de tipus d’interès que alimenta els seus beneficis.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Ibercaja Banco Abanca Unicaja Banco BBVA Banco Santander CaixaBank - La Caixa Bancs Fusions bancàries
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- A partir del 2 d’abril Novetats en la Renda 2024: pagament per bizum, deducció per lloguer i millora per als donatius
- Automoció Wayne Griffiths abandona d'imprevist la presidència de Seat
- EL PORTER RETALLA TERMINIS Ter Stegen s’incorpora al grup per acabar la temporada amb el Barça
- Multimèdia | ¿És la universitat un negoci? Així evolucionen la pública i la privada a Espanya
- Pressupostos prorrogats El PSC admet que la negociació de la segona ampliació de crèdit amb ERC i els Comuns «està verda»
- Oportunitat de lideratge Catalunya oferirà 78 places per a científics de màxim nivell dels EUA amb un pressupost de 30 milions d’euros