Empreses
Les empreses exportadores alerten de la creixent incertesa internacional
La indústria continua augmentant les seves exportacions malgrat l’alça de preus i es manté com a motor clau de l’economia espanyola
Les empreses exportadores assisteixen a un període d’efervescència econòmica i grans expectatives però sensibles davant més incerteses. «La geopolítica sempre ha tingut un impacte en l’economia, però en aquests moments és un element clau per a la presa de decisions empresarials», explica el director general de l’organització empresarial Amec, Joan Tristany. L’informe de comerç exterior corresponent a l’any passat donat a conèixer aquest dijous indica que les exportacions espanyoles van augmentar un 22,9% respecte a l’any anterior, i es van situar en els 389.208,9 milions d’euros. Amb això, les exportacions, una vegada més, se situen en un màxim històric i consoliden el seu paper fonamental en la salut general de l’economia espanyola malgrat l’alta inflació. El creixement supera l’experimentat per la zona euro (21,0%) i la resta dels principals països exportadors europeus, com són Alemanya (14,1%), França (19,1%) i Itàlia (19,9%). Descomptant els efectes de la inflació, les exportacions van pujar en volum un 3,9% interanual, ja que els seus preus, aproximats pels índexs de valor unitari, van créixer un 18,3%.
«Malgrat l’augment de preus i un entorn complex i molt incert, les empreses industrials espanyoles continuen augmentant les seves exportacions», destaca Tristany. Respecte al moment actual, «encara s’aprecia l’efecte de la inflació, que es troba en percentatges elevats en comparació amb l’època precovid. Tot i això, es constata que ja ha tocat sostre, i si bé és difícil que els preus tornin als nivells anteriors, el cert és que l’economia continua creixent», opina el director general d’Amec.
Les exportacions de productes no energètics van augmentar un 2,7% en volum, després d’un augment de l’11,6% l’any anterior com a efecte rebot després de la pandèmia. Però cap sector va experimentar el 2022 un comportament negatiu, cosa que anima a ser optimistes.
Malgrat el relatiu optimisme de les empreses exportadores, Tristany defensa a ultrança la necessitat d’anticipar tendències, albirar tensions geopolítiques i que els directius puguin prendre decisions abans que les situacions es converteixin en drama. És la raó de ser de la mateixa Amec, donar servei als seus associats, estalviar-los ensurts i minimitzar danys ineludibles.
Anticipar la crisi russa i d’Algèria
Tristany concreta les seves idees a l’incidir en la importància per a les empreses de realitzar «prospectiva» amb ànim de «capacitat d’anticipació i d’adaptació davant qualsevol situació». L’exemple de tot això és que si bé Rússia, en els últims anys, estava experimentant un important creixement com a mercat destí, aquesta evolució va canviar dràsticament després de l’inici de la guerra i les exportacions es van anar desplomant fins a caure un 42% al tancament del 2022, igual com les dirigides a Algèria (-45,9%), que al juny va bloquejar els intercanvis comercials amb Espanya per la disputa del Sahara Occidental. Els associats d’Amec van tenir prou informació per anticipar-se a aquests fets.
Notícies relacionadesEl mapa exportador actual té línies mestres que es mantenen. La Unió Europea manté el seu pes com a principal destí de les exportacions, amb un lleu augment fins a situar-se al 62,8% del total. La Xina va passar d’un començament d’any amb caigudes per sobre del 30%, a una gradual millora després de la relaxació de les polítiques de contenció de la covid-19, i va tancar l’any amb un descens de només el 7,5%. Els EUA van experimentar un creixement del 28,1% i es va corroborar com el mercat més fiable per a les empreses exportadores, tal com va pronosticar el ‘Rànquing de Mercats’ d’Amec, difós el desembre del 2021, sobre els països més interessants per a les empreses el 2022.
D’altra banda, països en els quals, pels efectes de la pandèmia, es van prolongar els problemes d’intercanvi comercial, van experimentar el 2022 un important rebot, com el Brasil (37,6%), Mèxic (26,2%) i l’Índia (21,9%). Aquests mercats, juntament amb el Marroc i Portugal, van mantenir un creixement sostingut al llarg de tot l’any. La comunitat de les empreses industrials internacionalitzades Amec impulsa la internacionalització com a factor clau de desenvolupament, però consolidant el seu paper com a centre d’estudis empresarial
- El mercat laboral Díaz dona per esgotada amb la patronal la negociació de la reducció de jornada
- Els HRC Awards reconeixen el doctor Manel del Castillo
- Indústria Celsa ven les seves filials al Regne Unit i els països nòrdics per 600 milions
- Revisió al poder territorial socialista Un xoc i moltes espines
- Els diferents finançaments singulars Recaptar tots els impostos