Reclamació de la institució
El president del Port de Barcelona alerta que la infraestructura ferroviària cap a França serà insuficient
Lluís Salvadó reclama més inversions per contribuir a la descarbonització en el transport de mercaderies
El Port de Barcelona vol contribuir al «canvi» i això inclou una aposta innegociable pel medi ambient. Per això tant l’electrificació dels molls perquè els barcos es connectin a la xarxa elèctrica a l’atracar a la capital catalana (siguin creuers o no) com l’aposta pel transport ferroviari, perquè les mercaderies cada vegada surtin més en tren i barco i menys per carretera.
Amb els reclamats accessos viaris i ferroviaris al port s’avança, admeten totes les parts implicades, però arribaran amb anys de retard. De fet, la comissió de treball en què està el mateix port, el Ministeri de Transports, Adif o l’Ajuntament de Barcelona funciona: aquest mateix divendres es fa una nova reunió, després que al desembre es va aprovar l’adjudicació de les obres per consolidar els terrenys del nou accés ferroviari i les vies per connectar amb la futura terminal Nou Llobregat.
Un 15% de quota modal
No obstant, el president del port, Lluís Salvadó, ha aprofitat una conferència aquest dijous al Cercle d’Infraestructures per reclamar més inversions en l’àmbit ferroviari i així guanyar quota modal respecte a la carretera. «El 2002-2003, el Port només transportava el 2% o 3% en ferrocarril i ara estem en un 15%, molt a prop dels ports europeus», ha recordat per lamentar a continuació el retard en els accessos al port: «Lamentablement després de 20 anys no hem sigut capaços de posar-ho a l’agenda política. Necessitem tenir uns accessos eficients per buidar l’entorn de Barcelona i la Ronda Litoral».
Salvadó ha anat més enllà i també ha volgut reivindicar una millora de les connexions cap a França, després que aquest país hagi anunciat que retarda una vegada més el calendari per connectar en alta velocitat amb l’Estat espanyol, malgrat el compromís de la cimera de Barcelona.
«No donarà de si»
«Hi ha només una via única d’alta velocitat tant per a viatgers com per a mercaderies i arribarà un moment que no donarà més de si, serà un problema en un moment donat», ha advertit el responsable portuari. «Hi ha una demanda potencial enorme cap a França però no hem sigut capaços de gestionar-la», ha opinat, afegint-se així a les històriques reclamacions de l’associació europea Ferrmed.
«Des del port volem ser part de la solució en la descarbonització», ha continuat Salvadó, i per això han creat una societat mixta al 50% amb Adif per gestionar millor les mercaderies en les les infraestructures ferroviàries de la Llagosta, Morrot i Can Tunis. La intermodalitat permetrà que les cadenes logístiques siguin més netes: «Al port som molt conscients que en un radi molt pròxim tenim 3 milions de persones de manera que hem de ser líders en la descarbonització del nostre entorn», ha proclamat.
Una setmana d’anuncis
Salvadó ha aprofitat també per fer un repàs dels projectes en què està immersa la institució: des de la reforma del Port Vell, al desembarcament de la Copa Amèrica de Vela o les xifres rècord del 2022. Potser perquè en només una setmana el president ja havia fet el balanç de l’any passat i havia presentat la licitació dels primers treballs per electrificar els molls, en el centenar d’assistents a la conferència col·loqui no ha aparegut cap pregunta per al president del Port.
Lluís Salvadó Barcelona Logística Raquel Sánchez Jiménez Adif Renfe Trens Transport públic Creuers Port de Barcelona Transport marítim Transports Turisme Empreses Ministeri de Transports Infraestructures Ports
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia