Congrés tecnològic

4YFN 2023: consells per emprendre i captar inversió de qui ja viu de la seva ‘start-up’

Diversos fundadors i fons reflexionen en aquest saló associat al Mobile World Congress sobre les dificultats de fundar una empresa

  • ‘Tour’ virtual pel Mobile World Congress

  • El Mobile World Congress 2023 en directe

4YFN 2023: consells per emprendre i captar inversió de qui ja viu de la seva ‘start-up’

MANU MITRU

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Advertia el director del 4YFN (4 Years From Now), Pere Durán, a l’inaugurar aquest congrés per a ‘start-ups’ dins del Mobile World Congress, que els temes estrella d’aquest any anaven a ser la sostenibilitat, la intel·ligència artificial i el metavers. Sens dubte ho han sigut, però en terreny emprenedor la preocupació principal es manté aliena a quina sigui la tecnologia del moment: com convertir un projecte en una empresa, d’on treure els diners per posar-la en marxa, com fer-la créixer i com guanyar diners amb ella. ¿Invertir o comprar? O, dit d’una altra manera, ¿buscar finançament o incorporar-se a un grup?, es pregunten sobre un dels escenaris d’aquest saló dos membres de l’ecosistema. ¿És útil rebre inversió d’un altre emprenedor? ¿Què fer davant un panorama econòmic aparentment tan atziac?, reflexionen quatre emprenedors en una altra de les xerrades. ¿S’ha complicat l’accés a finançament el 2023?, es qüestiona un grup d’inversors. Confirmat: el gran tema torna a ser l’emprenedoria.

Primer, el preàmbul. «Muntar una empresa és molt complicat; la taxa de mortalitat és molt alta, però no ha de determinar-vos la possibilitat de morir», anunciava a l’acte inaugural el president del 4YFN, Yossi Vardi. «L’emprenedoria està molt blanquejada: pot semblar que és fàcil però no ho és», coincideix el fundador de Factorial, una de les grans protagonistes de l’esdeveniment d’aquest any, Jordi Romero. «Des de la meva experiència, quan més he après és quan hem compartit d’emprenedor a emprenedor les coses dolentes», comenta aquest empresari.

Segons el discurs dels qui l’acompanyen en la conferència, els fundadors de Latitude, Syra Coffee i Stockagile, fundar una empresa i que comenci a créixer és, sobretot, assumir que durant un temps tot serà caòtic. I que és normal. Que el nombre de reunions es multiplicarà exponencialment fins a volums que semblaran insostenibles. I que això li ha passat a tothom. Que per molt que sembli que plouen els milions, trobar finançament és molt difícil. I que aquesta sensació és pràcticament universal.

«Quan crees una ‘start-up’ sembla que tot està trencat, però quan veus que tothom té el mateix problema t’adones que no és que siguis idiota, sinó que estàs creixent», sintetitza Romero, que ha passat d’estar en aquesta situació fa quatre anys a estar valorada en més de mil milions de dòlars i ser una font de finançament per a altres ‘start-ups’, una figura que la resta d’emprenedors valora molt positivament.

Inversió

Perquè, com van apuntar el conseller delegat de l’estudi emprenedor Liquid Lab, Aleix Valls, i el soci del bufet DWF-RCD, Ignasi Costas, invertir en una ‘start-up’ va de moltes més coses que de retorn financer. «El primer que s’ha de preguntar [una corporació que vulgui invertir en una ‘start-up’] és per què fa el que fa i què pot oferir», resumeixen els dos experts. La seva recomanació, per als que tenen els diners, és ficar-se en això només si l’objectiu és treballar amb l’empresa i innovar. Per als emprenedors, que no perdin de vista que el seu objectiu ha de ser que la seva empresa creixi i guanyar diners amb ella. «Si volen canviar la cultura de la seva companyia és el seu problema, però que no utilitzin una ‘start-up’ per a això, perquè no funcionarà», adverteixen.

Notícies relacionades

L’altre gran problema és la conjuntura actual: el context macroeconòmic s’ha traduït que els inversors estiguin mirant més a què destinen els seus diners i en quines condicions ho fan. Quatre representants dels fons Elaia, Pegasus, Kibo Ventures i del Banc Sabadell reconeixen que les dinàmiques del capital risc han canviat per complet i que aquest any serà molt més difícil per als emprenedors aconseguir diners.

En qualsevol cas, de diners, n’hi ha. I un últim consell del cofundador de Factorial: és molt més fàcil trobar-lo si no es necessita, si el model de negoci es demostra sostenible i si només es busca liquiditat per créixer més ràpid. «Muntar una empresa torna a ser per fer diners», culmina una inversora.