Estudi de CBRE
Les rendes logístiques augmentaran el 3% a Barcelona aquest any
La falta de disponibilitat de naus i magatzems pressiona a l’alça les rendes i dificulta el desenvolupament de nova oferta
El moment de canvi en el sector logístic se saldarà aquest any amb pujades de les rendes, el que paguen les empreses per ocupar els magatzems. Hi ha coincidència en el sector sobre l’assumpte, tot i que difereixen a l’hora de quantificar l’impacte de la pujada. Segons la consultora CBRE, les rendes logístiques de Barcelona creixeran més d’un 3% en el primer trimestre com a conseqüència d’una escassa oferta. Segons la mateixa font, la disponibilitat de naus a la primera corona cau fins a l’1% mentre que a la segona i tercera corona incrementa lleugerament per l’entrega de nous projectes. Però els costos de construcció han augmentat, i per això la pressió existent en la recerca de rendibilitat per part de les promotores apunta a alces de preus. La previsió de CBRE és que els costos de construcció caiguin lleument. Quant al tipus de projectes que s’està veient en el mercat, en l’actualitat més del 70% dels desenvolupaments són especulatius (la promotora aborda el projecte abans de tenir un client), davant el 51% d’abans de la pandèmia. A Barcelona és on es registra el volum més gran d’aquests projectes a risc.
Segons CBRE, les rendes ‘prime’ dels principals ‘hubs’ logístics van tancar el 2022 en 7,75 euros per metre quadrat al mes, amb un creixement del 3,3% respecte del 2021 i arribant a la xifra més alta a escala nacional. És una de les principals conclusions de l’informe ‘Tendències Industrial & Logística’ elaborat per CBRE, primera companyia internacional de consultoria i serveis immobiliaris.
El preu de les rendes serà de fins als vuit euros per metre quadrat al mes de mitjana, la xifra més gran a escala nacional registrada des de l’inici de la sèrie històrica el 2011. «L’increment dels preus de construcció i els tipus d’interès han provocat un increment de les rendes ‘prime’ de Barcelona, accentuat per l’escassetat d’oferta i la forta demanda registrades especialment a la primera corona logística», ha assegurat el director d’Industrial & Logística de CBRE Barcelona, David Oliva, en un comunicat.
La majoria d’operadors tenen nivells de disponibilitat d’espai baixos i demanda assegurada per a ubicacions estratègiques per a la logística moderna, que requereix magatzems domotitzats, amb menys costos energètics i pròxims a les zones de clients potencials.
La disponibilitat logística de la primera corona ha caigut el 2022 fins a l’1%. La segona corona ha tancat l’any amb una disponibilitat del 4,3% i la tercera, del 5,9%, i han arribat a rendes de 6,5 euros i 4,25 euros, respectivament, segons l’informe de CBRE. En termes generals, el mercat de Barcelona ha tancat amb una disponibilitat del 3,8% el 2022. Aquesta xifra creixerà previsiblement fins al 4,8% aquest any, impulsada especialment per l’entrega de nous projectes a la segona i tercera corona logística. Malgrat això, l’oferta de naus disponibles té característiques variades, per la qual cosa la disponibilitat de magatzems moderns és encara més baixa.
«Els principals factors de demanda són la qualitat de les naus i la flexibilitat o capacitat d’ampliació, a més del nombre de molls, l’alçària o la facilitat d’accés, i cobren cada vegada més rellevància altres aspectes com l’automatització de les naus, la seva robotització o el desenvolupament de ‘software’ i ‘big data’ per a la millora en els processos de distribució. L’equilibri per a una inversió logística depèn actualment més que mai del preu del sòl i de la disponibilitat de personal a la zona.
Tendències
Notícies relacionadesSegons l’European Logistics Occupier Survey, que es llança cada any als principals ocupants paneuropeus, el 78% de les empreses consultades ja té entre els seus objectius un pla cap a la descarbonització, recolzant-se en alternatives d’energia sostenible, punts de càrrega elèctrica o il·luminació led a les naus. L’adopció de criteris ESG també té el seu reflex en la previsió de creixement de rendes a mitjà i llarg termini. Un 63% dels enquestats estarien disposats a pagar un increment de rendes per aquesta prima verda. «Ja es parlava de sostenibilitat fa uns anys, però ara estem veient, de la mà dels nostres clients, com no es tanquen contractes de naus sense certificació», apunta Arancha González, ‘associate director’ de Logístico & Retail a CBRE España.
Segons CBRE, en els últims anys s’ha incrementat la contractació de naus de mida més petita, una tendència que s’està traslladant a la promoció de naus. En aquest sentit, també veiem com de naus grans se n’estan construint més mòduls, cosa que mostra la tendència cap a la flexibilitat d’espais per poder incloure-hi més clients.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia