Inversions
Calviño dubta que Ferrovial marxi als Països Baixos per cotitzar als EUA
Lagarde advoca per avançar en el mercat únic de capitals per aturar situacions com la de la multinacional espanyola
El Govern i la Comissió Nacional dels Mercats de Valors (CNMV) analitzaran què hi ha de cert en l’argument esgrimit per Ferrovial per justificar el trasllat de la seva seu als Països Baixos a fi de facilitar així la seva cotització als EUA. La vicepresidenta primera, Nadia Calviño, en una entrevista a Onda Cero, ha explicat que l’Executiu i el regulador estudiaran si tenen «substància» els arguments al·legats per la multinacional que presideix Rafael del Pino, així com les seves «implicacions».
La vicepresidenta ha negat que el propòsit del Govern sigui impedir una decisió que –ha reconegut– correspon a la mateixa companyia. De les explicacions aportades per Calviño es desprèn que el propòsit de l’Executiu és revelar les veritables raons que han fet que Ferrovial anunciés el seu trasllat. Respecte a l’existència d’una motivació fiscal, per pagar menys impostos, Calviño s’ha limitat a respondre: «Pregunti-ho a ells». Després ha recordat que Holanda «és un país que tradicionalment ha tingut un marc fiscal destinat a atraure multinacionals, si bé és veritat que ha anat moderant la seva posició per la pressió europea».
El BCE advoca per avançar en la unió
De manera col·lateral, la mateixa presidenta del Banc Central Europeu, Christine Lagarde, ha intervingut en el debat sobre la decisió de Ferrovial quan se li ha preguntat per aquest assumpte durant una entrevista a Antena 3. Sense entrar en el cas particular de la multinacional espanyola, Lagarde ha aprofitat per invocar la necessitat d’una veritable unió del mercat de capitals en el si de la Unió Europea, informa Pablo Allendesalazar.
«¿Què és el que volen les grans empreses en aquest moment? Volen augmentar i diversificar la seva quota de mercat, tenir accés a un mercat de capitals més profund i líquid. Aquest no és el cas d’Europa, lamento dir-ho. Tenim un mercat fragmentat: hi ha una borsa a Madrid, a París, a Frankfurt... ¿Funcionen bé juntes? ¿Té el món corporatiu accés a finançament profund i líquid? No. ¿Han d’omplir múltiples formularis quan volen sortir al mercat a llocs diferents? Sí. ¿Han d’utilitzar diferents idiomes? Sí. ¿Tenen diferents marcs legals en què operar, diferents lleis concursals? Sí ¿I tenen diferents lleis fiscals? Sí», ha afirmat la presidenta del BCE per remarcar les carències del mercat europeu.
I ha afegit: «Crec que en tots aquests temes –impostos, concursos de creditors, formularis únics, punt d’accés– estem fent progressos, però no amb prou velocitat. Somio el dia en què tinguem un mercat de capitals consolidat, coordinat i ben sincronitzat en què companyies com Ferrovial i d’altres diguin: ‘estic bé, tindré accés a un mercat de capitals profund a Madrid, París o Frankfurt, estic governada pel mateix conjunt de normes, tinc un marc garantit en què puc operar. I si necessito tenir accés al mercat dels Estats Units, estaré cotitzant una vegada a la Unió Europea i una altra a Nova York, però no m’hauré de traslladar necessàriament perquè estarem més ben units’. Tenim una unió monetària, podem tenir una unió del mercat de capitals».
L’entrevista de Calviño a Onda Cero ha donat peu a algunes interpretacions en el sentit que el Govern pot estar considerant canvis en la legislació mercantil per afavorir la cotització d’empreses espanyola als EUA. Aquesta interpretació ha sigut desmentida des del Ministeri d’Economia.
Crítiques del Govern
Les declaracions de Calviño aquest dijous a Onda Cero avancen en l’estratègia que ha desplegat el Govern en el seu conjunt per mostrar el seu rebuig a la decisió anunciada per una de les principals multinacionals espanyoles, al mateix temps que creixen les crítiques del PP contra la política econòmica de l’Executiu, que, des del punt de vista dels populars, és el que ha provocat que Ferrovial vulgui treure la seva seu d’Espanya.
Des de la Moncloa, s’ha assenyalat la possible motivació personal del president de Ferrovial, Rafael del Pino, d’esquivar el nou impost sobre patrimonis que ha posat en marxa l’Estat.
«Quina mala consellera que és la cobdícia de vegades», ha afirmat el ministre d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions, José Luis Escrivá, quan li han preguntat per l’anunci de Ferrovial en una entrevista a TVE, i ha afegit que la decisió de la multinacional respon a una «motivació curtterminista».
Notícies relacionadesLa vicepresidenta segona i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, ha instat l’empresa que «mantingui els més de cinc mil llocs de treball a Espanya» i creu que el Govern d’Espanya ha d’actuar amb la legislació a la mà, informa Miguel Ángel Rodríguez. En declaracions a la cadena SER, Díaz ha recordat a Ferrovial Servicios que «l’hem salvat amb diners públics» quan es va acollir a diversos ertos i ha demanat al consell d’administració de la constructora que «per afecció al seu país reconsideri la decisió».
Podem ha anunciat que registrarà els pròxims dies una proposició de llei al Congrés perquè les empreses que deslocalitzin la seva producció o estableixin la seva seu fora d’Espanya hagin de «tornar les ajudes públiques amb interessos».
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia