Infraestructures
El Govern addueix l’escut antiopa per evitar la marxa de Ferrovial d’Espanya
La vicepresidenta Ribera ha qualificat la decisió de l’empresa com «un acte polític» del seu president, Rafael del Pino
La decisió de Ferrovial de traslladar la seva seu social als Països Baixos no ha agradat al Govern central, que busca la manera de posar-hi fre. Si primer va ser la vicepresidenta primera i ministra d’Assumptes Econòmics, Nadia Calviño, qui va posar en dubte els motius a què al·ludeix la companyia de Rafael del Pino per justificar la seva marxa, ara és la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, qui ha adduït l’escut antiopa com una possible manera d’evitar la fuga.
En una entrevista a la cadena SER Galicia, Ribera ha qualificat la decisió de Ferrovial com «un acte polític» del seu president, Rafael del Pino, i ha confirmat que l’Executiu continua «analitzant» la manera d’evitar la marxa a través del «marc de vigilància respecte a les inversions a Espanya en sectors estratègics». Això és l’escut antiopa aprovat per l’Executiu de Pedro Sánchez en l’inici de la pandèmia del coronavirus (març del 2020) i prorrogat en diverses ocasions, l’última a finals de desembre del 2022 per un període de dos anys més per evitar la compra de grans empreses espanyoles a preu de saldo per firmes estrangeres.
«S’haurà de veure si les activitats de Ferrovial, en molt casos vinculades a sectors estratègics, entren dins d’aquesta possible valoració del Govern sobre si es requereix una autorització explícita per part del Consell de Ministres o si la decisió es pot prendre sense cap problema i traslladar-se a un altre país comunitari», ha advertit Ribera.
L’escut antiopa és una mena d’‘acció d’or’ segons la qual el Govern central ha d’autoritzar (o no) qualsevol operació d’inversió estrangera de més de 500 milions o que suposi més del 10% del capital de l’empresa espanyola pertanyent a sectors estratègics, entre els quals s’inclouen infraestructures crítiques com l’energia, el transport, l’aigua o la sanitat. En un primer moment aquesta norma afectava només inversors extracomunitaris, mentre que el 17 de novembre d’aquell mateix any, va afegir aquesta restricció a inversors de països de la Unió Europea i l’Associació de Lliure Comerç sempre que estiguin controlats per entitats de fora del ‘club’ comunitari.
És aquesta última condició la que a priori no compleix l’operació de fusió entre Ferrovial i la seva filial holandesa (Ferrovial Internacional SE). Així, si bé les activitats que realitza la constructora s’inclouen en l’àmbit d’aquesta norma, la marxa als Països Baixos es fa a través d’una societat holandesa que l’absorbeix però que té com a únic accionista la matriu espanyola.
Per la seva banda, la vicepresidenta Nadia Calviño s’ha referit aquest dilluns al fet que, a l’espera de la seva conclusió final, les «anàlisis tècniques» que estan elaborant «en diferents ministeris i a la CNMV (Comissió Nacional del Mercat de Valors)» llancen «seriosos dubtes» sobre la consistència dels arguments que ha adduït Ferrovial per justificar el trasllat de la seva seu social a Amsterdam, que tenen a veure amb motius financers, d’accés a la Borsa de Nova York i de seguretat jurídica.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia