AUTOMOCIÓ

Els Estats Units amenacen les fàbriques de bateries de Volkswagen a Europa

Volkswagen podria moure la construcció d’una de les gigafactories europees als Estats Units atreta per les ajudes de la llei de reducció de la inflació nord-americana, tot i que no serà la de Sagunt.

El grup alemany i organitzacions com T&E adverteixen que aquesta llei deixarà Europa en una clara posició de debilitat des del punt de vista competitiu.

4
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Grup Volkswagen podria triar els Estats Units per rebre una de les sis gigafactories de bateries que tenia previst construir a Europa abans del 2030. Així ho ha avançat el Financial Times, que apunta directament a la Inflation Reduction Act (IRA) –la llei de reducció de la inflació nord-americana– com el principal detonant d’aquest canvi.

Però no ens hem d’alarmar ni preocupar per la fàbrica de Sagunt, a València, ja presentada i, segons el grup, garantida, sinó per la d’Europa de l’Est. Ja el 2021, des d’EL PERIÓDICO vam avançar que la companyia tenia previst construir-la en un país de l’est del continent, sense especificar, i que el 2022 es donarien més detalls sobre la localització. La República Txeca era un dels favorits, al ser la casa de Skoda, però Hongria també alçava la mà com a contendent, havent atret ja inversions de GS Yuasa, SK Innovation i Samsung SDI.

No obstant, el 2022 no va arribar l’esperada notícia i la fàbrica d’Europa de l’Est continua sense concretar-se. Enmig d’aquesta incertesa, l’opció nord-americana guanya punts amb l’arribada de la llei IRA, que a mitjans de març quedarà totalment definida i a la qual es destinaran 369.000 milions de dòlars per incentivar iniciatives industrials verdes i impulsar la descarbonització.

Segons el Grup Volkswagen, en declaracions a l’agència Europa Press, «encara no s’han pres decisions. Ens atenim al nostre pla de construir fàbriques de bateries per uns 240 GWh a Europa abans del 2030». Aquestes paraules semblarien optimistes, però des del consorci alemany afegeixen que «per a això es requereixen unes condicions marc competitives». «És per això que esperem veure què portarà l’anomenat Acord Verd de la UE», acaba.

Perill competitiu per a Europa

Europa veu com la llei nord-americana es podria convertir en un important perill competitiu per a la seva indústria. Per exemple, entre les mesures d’aquest paquet d’ajudes s’hi inclou una subvenció per a la compra de cotxes elèctrics. No obstant, entre els seus requisits hi havia la fabricació als Estats Units tant del vehicle com dels seus components, una barrera que deixa en un clar desavantatge les marques europees i asiàtiques sense força industrial al país. Fins i tot firmes locals com Tesla s’han queixat perquè part dels seus components són procedents, en el seu cas, de la Xina.

Des de la seva presentació, fa mesos que la Comissió Europea negocia amb els Estats Units per suavitzar aquests requisits. L’última notícia, de finals de desembre, va ser la incorporació dels vehicles elèctrics europeus que es matriculin a empreses i professionals, tot i que han d’acabar la seva producció a l’Amèrica del Nord. L’administració de Joe Biden volia tenir enllestida la llei a finals del 2022, però finalment serà aquest mes quan es concretin tots els detalls.

Ajudes per a Volkswagen

Segons el Financial Times, si decidís ubicar una gigafactoria als Estats Units, el consorci rebria ajudes entre 9.000 i 10.000 milions d’euros per a la seva construcció. «Les condicions de la llei IRA són tan atractives que Europa corre el risc de perdre milers de milions en inversions que es decidiran en els pròxims temps, va dir recentment Thomas Schmall, responsable de tecnologia del grup alemany, a LinkedIn. «Avui dia, el negoci de les bateries està liderat per empreses asiàtiques i, mentre els Estats Units es posen al dia gràcies a la llei IRA, Europa s’està quedant enrere», va afegir.

Aquests són els projectes de gigafactories confirmats a Europa. Transport & Enviroment (T&E), per aportar més dades, estima que el 68% dels projectes previstos per a la fabricació de bateries per a vehicles elèctrics a Europa tenen un risc «mitjà o alt» d’interrompre’s o perdre’s per la llei nord-americana. «La situació és extremadament delicada a la UE. Europa ha d’actuar o arriscar-se a perdre-ho tot. Cal urgentment una política industrial ecològica centrada en les bateries, amb suport a tota la UE per augmentar la seva producció», afegeix l’organització.

La fàbrica de Scout marca el camí

Notícies relacionades

Un dels millors exemples del que està passant és precisament Volkswagen, que recentment ha desestimat la construcció d’una planta a Alemanya per produir els cotxes del projecte Trinity en uns anys, traslladant la seva producció a Wolfsburg, i, no obstant, optar per aixecar una nova planta a Blythewood, Carolina del Sud, per a la fabricació dels nous elèctrics que llançarà el grup sota la renascuda marca Scout.

Aquesta factoria serà operativa el 2026 i suposarà una inversió de 2.000 milions de dòlars i la creació de 4.000 nous llocs de treball. La decisió és lògica al tractar-se d’una marca especialment renascuda per al mercat nord-americà, però és una altra mostra més que Volkswagen no dubtarà a invertir a l’Amèrica del Nord, però sí que està revisant tots els projectes pensats per a Europa.