Aerolínies

La guerra dificulta la recuperació del turisme asiàtic a l’obligar els avions a fer més voltes

A l’haver d’evitar l’espai aeri rus i ucraïnès, els vols a Tòquio i Xangai són més llargs i costosos

La guerra dificulta la recuperació del turisme asiàtic a l’obligar els avions a fer més voltes
2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El tancament de l’espai aeri de Rússia i Ucraïna es tradueix en vols des d’Europa més llargs i costosos al continent asiàtic. És el gran mercat que li queda per atraure a Espanya, després de la recuperació dels turistes europeus i el bon retorn dels americans, però de moment sembla que haurà d’esperar per a la seva reactivació i posterior impuls, malgrat la recent reobertura de la Xina després de tres anys tancada i barrada per la pandèmia.

«L’oferta no s’està recuperant gaire ràpidament perquè les aerolínies europees no tenen possibilitat de volar a Rússia i llavors han de buscar altres rutes alternatives que requereixen més temps, més combustible i són més cares. Si aquest augment de preu l’afegeixes a l’augment que genera la inflació fan que no siguin opcions tan atractives per al viatger mitjà i la recuperació d’aquest mercat sigui inferior», explica el cap d’Intel·ligència de Mercat de ForwardKeys, Juan A. Gómez.

Segons dades d’aquesta empresa valenciana, la capacitat aèria per a viatges entre Àsia-Pacífic i Europa aquesta Setmana Santa és un 36% inferior al mateix moment el 2019, mentre que per a Espanya es troba un 66% per sota del mateix moment prepandèmia. En el cas dels Estats Units, la capacitat aèria és del 10% en el cas d’Espanya, mentre que amb Llatinoamèrica està un 15% per sobre de les xifres prepandèmia. El percentatge de vols de més de vuit hores entre Europa i el continent asiàtic ha passat de suposar el 20% del total a un 37% i les tarifes s’han incrementat un 42% respecte al 2019.

Coincideixen les dades d’Aena, que indiquen que fa quatre anys hi havia 17 rutes que connectaven Madrid i Barcelona amb ciutats com Hong Kong, Seül, Singapur, Pequín o Xangai, entre altres ciutats. En el dia d’avui només hi ha sis rutes. L’única aerolínia espanyola que volava al continent asiàtic és Iberia amb tres vols setmanals amb Xangai i un vol diari amb Tòquio però que encara no ha reactivat després de la reobertura de fronteres després del coronavirus. Fonts de l’aerolínia espanyola expliquen que aquests països han obert tard i la capacitat no es recupera tan ràpid i amb la flota d’avions que tenen disponible prefereixen utilitzar-la per volar a Llatinoamèrica i els Estats Units.

Notícies relacionades

No obstant, Iberia precisa que l’any passat ja va realitzar diversos vols xàrter per a dues agències espanyoles amb trànsit de la Xina i llavors ja van haver d’incloure un recorregut diferent a l’haver de passar per Roma per esquivar l’espai aeri entre els països en conflicte que va incrementar el temps del vol i el cost de l’operació. «Les restriccions a Àsia han desaparegut més tard i la normalitat aèria també. En el cas de les aerolínies europees a partir de la guerra d’Ucraïna han de fer més desviació per envoltar els espais aeris russos i ucraïnesos i no els compensa», expliquen des de l’Associació de Línies Aèries (ALA). 

Com a exemple del potencial del turisme asiàtic per al sector, el 2019 van visitar Espanya 700.000 turistes xinesos, i el perfil de viatgers era el de més despesa per persona, 2.400 euros, segons xifres publicades pel Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme. La despesa mitjana total es va situar aquell any en 1.162 euros. En la seva visita a la Xina de la setmana passada, el president del Govern, Pedro Sánchez, va anunciar la celebració d’un fòrum de cooperació turística entre els dos països a Madrid al juliol.