Viatges

El turisme preveu una Setmana Santa de rècord malgrat que les vacances seran les més cares

Els hotels preveuen fregar el ple i la programació de trens i avions es dispara

MANU MITRU

4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Fa mesos que la inflació castiga la butxaca, però les ganes de viatjar després de les restriccions per la pandèmia disparen l’optimisme del sector turístic de cara a les vacances de Setmana Santa, que preveuen donar el tret de sortida a la temporada de viatges. Hotels plens i una programació d’avions i trens a l’alça pressionen, encara més si és possible, uns preus alts per la inflació que fan presagiar que aquestes seran les vacances més cares dels últims anys.

«Les ganes de viatjar estan per sobre de les circumstàncies econòmiques adverses. Els preus estan pujant més del que a tots ens agradaria, però hi ha ganes de viatjar després d’un 2020, un 2021 i un 2022 en què les coses no van ser com ens agradaria. Aquestes seran probablement les vacances més cares perquè la inflació coincideix amb l’augment de la demanda i això exerceix més pressió sobre els preus», reconeix el vicepresident de la Confederació Espanyola d’Agències de Viatges (CEAV), José Manuel Lastra, que espera que l’activitat creixi entre un 5% i un 10% per sobre del 2019 i els paquets turístics siguin un 10% més cars, cosa que inclou una pujada mitjana del preu dels hotels del 12% i de les tarifes aèries del 10%.

Segons les dades del febrer de l’IPC publicades per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), des d’una cervesa fins a les habitacions d’hotel són més cares ara que abans del coronavirus, un 30,5% i un 25,5%, respectivament, en comparació amb el 2017. L’única cosa que encara apareix per sota dels nivells prepandèmia són els bitllets d’avió, malgrat que des del sector assenyalen que també són més alts. Des de l’Associació de Línies Aèries (ALA) reconeixen que els tiquets són en general més cars perquè els costos han pujat, però la seva distribució és desigual perquè algunes companyies els assumeixen i d’altres els traslladen.

En qualsevol cas, el sector espera que aquesta setmana suposi l’inici del boom turístic que preveuen que es catalitzi a l’estiu. El 2022 van arribar a Espanya 71,6 milions de turistes, el 14,3% menys que el rècord de 83,7 milions registrat l’any abans del coronavirus. Aquest 2023 apareix a totes les quinieles com l’any de la tornada a la normalitat i les perspectives, de moment, són bones. Al gener van arribar al país 4,1 milions de turistes estrangers, només 100.000 menys que el 2019, amb la recuperació dels turistes europeus, especialment els del Regne Unit, i una bona acollida dels americans. No obstant, també emplacen a un «optimisme moderat» i amb «cautela» per la situació macroeconòmica (amb la inflació, el conflicte bèl·lic i els tipus d’interès) que podria reduir el poder adquisitiu i constrènyer el consum.

Un 80% d’ocupació

Entre el divendres 31 de març i el dilluns 10 d’abril, els aeroports espanyols d’Aena tenen programats 60.498 vols d’arribada i sortida, un 1,5% més que l’any passat i un 4,6% per sota del 2019. Des d’aquest dilluns 2 fins al 10 d’abril, l’aerolínia Iberia preveu desplegar un 6% més de capacitat que la Setmana Santa del 2019 amb gairebé 420.000 seients i Vueling ha reforçat la seva capacitat en més de 130 rutes, entre les quals destaquen Londres, Florència i Eivissa des de Barcelona i la ruta entre Sevilla i Bilbao. Per la seva banda, Renfe posarà prop de 2 milions de places més per les seves previsions d’«alta demanda», mentre Andalusia estrena l’arribada de la competència al tren, de la mà de la companyia Iryo, que divendres va iniciar la ruta que uneix Madrid amb Sevilla, Màlaga i Còrdova.

També els hotels preveuen bones xifres aquesta setmana. Segons la patronal Cehat, els hotels de platja comptaven a mitjans de març amb un 80% de reserves, els d’interior arribaven al 65% i els càmpings al 95%, a la qual cosa s’haurà de sumar els turistes d’última hora que podria apujar l’ocupació fins a vorejar el ple total a les zones costaneres. La caiguda de les cancel·lacions i l’increment de les reserves amb més antelació reforcen encara més aquest optimisme que sobrevola el sector respecte a tornar a la normalitat. «Les previsions mostren una perspectiva prometedora», deia el president de Cehat, Jorge Marichal, dijous passat.

Notícies relacionades

La principal hotelera espanyola, Meliá, compta amb una ocupació del 75% als seus hotels de vacances i del 60% als urbans, podent arribar a un 75%-80% en el cas de ciutats com Palma de Mallorca i superar el 80% en el cas de les Canàries. La companyia que dirigeix Gabriel Escarrer preveu unes vendes un 30% per sobre de les del 2019 després que el 2022 tots els seus hotels hagin registrat creixements de dos dígits en la seva tarifa mitjana diària. El grup Palladium, per la seva banda, anticipa una ocupació al voltant del 80% en termes globals, lleument superior a la registrada l’any passat.

Tornada dels internacionals

Si durant la pandèmia els turistes nacionals van ser els que van mantenir el sector, després de la covid la majoria dels indicadors apunten a un fort repunt de la demanda de viatges del turisme internacional amb la recuperació dels viatgers dels principals països receptors ja el primer mes de l’any. Especialment bo és la recuperació dels turistes dels tres principals països emissors: el Regne Unit, França i Alemanya. Però també pel bon funcionament dels turistes americans. «El mercat nord-americà és fort malgrat la inflació i les aerolínies se n’estan aprofitant. Igual que durant la pandèmia les destinacions del Carib van ser les més demanades, ara li toca el torn a Espanya, Portugal i Grècia, que estan tenint un creixement important. I també Llatinoamèrica, sobretot el segment més ‘premium’ cap a ciutats grans com Madrid», explica el cap d’Intel·ligència de Mercat de la plataforma ForwardKeys, Juan A. Gómez.