Xoc institucional
Economia pressiona per carta Ferrovial perquè marxi als Països Baixos
Tres dies abans de la junta d’accionistes que ha de decidir sobre la marxa de la companyia, el Govern adverteix que no hi ha «motius econòmics» que ho justifiqui

A només tres dies de la celebració de la junta d’accionistes de Ferrovial, que ha de decidir aquest dijous, dia 13, sobre la proposta del consell d’administració de traslladar als Països Baixos la seu de la multinacional d’origen espanyol, el Ministeri d’Economia ha remès una carta a la companyia que presideix Rafael del Pino advertint que «no hi ha raons econòmiques» per a aquesta decisió, segons ha avançat ‘El País’ i ha confirmat EL PERIÓDICO.
La carta, a la qual ha tingut accés ‘El País’, està firmada pel secretari d’Estat d’Economia, Gonzalo García Andrés, i va dirigida al conseller delegat de Ferrovial, Ignacio Madridejos. S’hi transmet que, en contra del que sosté la mateixa companyia, de les anàlisis de Borses i Mercats Espanyols (BME), la Comissió Nacional del Mercat de Valors i el mateix Ministeri d’Economia, no es dedueix que sigui necessari aquest trasllat de seu perquè una empresa espanyola cotitzi directament a la Borsa de Nova York. L’objecte de la missiva, segons s’explica a la mateixa carta, és «poder informar adequadament la seva junta general sobre les diferents opcions en aquest àmbit, així com sobre els seus possibles riscos o contingències».
Doble cotització
Tal com expliquen fonts del departament que dirigeix Nadia Calviño, el propòsit de la carta és remarcar que no hi ha cap tipus d’obstacle per cotitzar alhora a Espanya i als EUA, com tampoc n’hi ha a cap país de la Unió Europea, segons aquestes fonts. Remarquen la inexistència de traves legislatives, regulatòries, supervisores o operatives per a aquesta doble cotització. A través d’aquesta missiva, Economia també vol fer arribar un missatge a Ferrovial i a qualsevol altra companyia que es pugui plantejar accedir al mercat borsari de Nova York per remarcar el compromís de les institucions espanyoles per «facilitar i impulsar» aquesta doble cotització (a Espanya i als EUA).
Notícies relacionades«Com hem assenyalat reiteradament, tant el ministeri com la CNMV i BME estem compromesos i disposats a facilitar, amb les accions que siguin oportunes, que les empreses espanyoles tinguin accés a aquests mercats. De fet, BME ja està en contacte amb diferents ‘transfer agent’ nord-americans per explorar la via d’un possible ‘dual listing’ [cotització en dos mercats de valors simultàniament] d’una empresa cotitzada espanyola des del nostre país», afirma García de Andrés en la missiva a què ha tingut accés ‘El País’.
Almenys de moment, Economia no avança en les possibles conseqüències que es podrien derivar del fet de no reconèixer l’existència d’una «motivació econòmica» per al trasllat de seu de la multinacional d’origen espanyol. La carta només presenta els seus arguments i ofereix col·laboració a l’empresa perquè no marxi. En tot cas, si l’Administració espanyola arribés a determinar que, en el fons, el que hi ha després de la decisió del trasllat és una motivació fiscal (per estalviar el pagament d’impostos) –qüestió que nega de forma rotunda la companyia– sí que se’n podrien derivar conseqüències per a la companyia, ja que no podria aprofitar els avantatges de tributació que ofereix el règim de fusions en l’impost sobre societats.
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Avís de «perill» El Meteocat preveu una tarda de dissabte d’intenses pluges a Catalunya
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Col·legi Mare de Déu del Carme Acomiadat el director d’una escola de Terrassa en plena investigació per denúncies de radicalització ultracatòlica
- El nou tauler global Meloni es llança a salvar les relacions comercials entre Europa i els EUA
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe