Termini incomplert

El Govern i la Generalitat encarrilen el conveni per executar la B-40

El finançament dels sis quilòmetres de Ronda Nord no sortirà de la disposició addicional tercera, com pretenia Transports

El ministeri prefereix avançar en l’execució de la carretera tot i que sigui a poc a poc

El Govern i la Generalitat encarrilen el conveni per executar la B-40

Anna Mas

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

17 dies després de vèncer el termini que es van autoimposar ells mateixos, membres del Govern s’han reunit aquest dilluns per primera vegada amb representants del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per desencallar el conveni que ha de permetre construir sis quilòmetres de la B-40. Les dues parts han coincidit després de la trobada que s’han acostat posicions i tot apunta que l’ acord podria ser imminent, abans de les municipals del 28-M.

El principal escull és com es finança l’obra. Des de Catalunya es resisteixen que els aproximadament 200 milions que costarà la infraestructura surtin de la disposició addicional tercera, ja que volen que aquests fons es destinin per a altres projectes. Des del Govern han optat per la via possibilista i, amb perquè el quart cinturó avanci, tot i que sigui a poc a poc, han decidit acceptar treure els diners d’un altre lloc, admeten des de Transports.

Presidència intervé

Aquest dilluns, a l’altra part de la taula del Ministeri de Transports, hi havia tant Presidència com Territori. Coneguda l’oposició del conseller Juli Fernàndez, titular del Departament competent en carreteres, ha sigut la secretària general de Presidència, Núria Cuenca, l’encarregada d’encapçalar la trobada, junt amb el seu homòleg a Territori, Joan Jaume, i el secretari sectorial Marc Sanglas.

Al finalitzar la trobada d’una hora, ha parlat primer Cuenca, més cauta sobre els resultats de les converses: «S’han explorat camins», ha descrit. Poc després ha sigut el secretari d’estat de Transports, David Lucas, que ha anat més enllà, admetent que buscaran una altra fórmula de finançament per a aquest recorregut de la Ronda Nord, que unirà Terrassa amb Sabadell i Castellar del Vallès.

La segona divergència, una cosa menor, era conceptual i tenia a veure amb la descripció del projecte. Des del Govern sospitaven que en el conveni s’explicités que la via ràpida seguirà més enllà de la Ronda Nord, fins a Granollers, com consta en la planificació de carreteres que, segons els opositors, està caducada. El ministeri, igual que amb els diners, s’ha mostrat obert que en el conveni únicament s’anomeni el projecte acordat. El temps ja dirà on arriba després.

Abans de les eleccions

Notícies relacionades

Els dos executius van acordar l’execució d’aquest tram a canvi del sí del PSC als pressupostos de la Generalitat tot i que, una vegada aprovats els comptes al Parlament, no ha acabat de concretar-se, amb un encreuament de retrets que només havia disminuït una mica pels dies festius de Setmana Santa.

Superada aquella setmana, i amb el primer secretari dels socialistes reclamant l’acord divendres, s’han assegut en una taula per acostar posicions per primera vegada perquè en les setmanes anteriors únicament s’havien intercanviat correus electrònics amb esborranys de convenis en word i pdf, a més d’airejar les seves diferències quan s’havia esgotat el termini per firmar el conveni, que s’esgotava el 31 de març.