Competència ferroviària
Brussel·les obre una investigació sobre Renfe per possibles abusos en la venda de bitllets per internet
La ministra Sánchez: «Dubto que Rodalies operés millor sota la gestió de Ferrocarrils de la Generalitat»
Renfe s’alia amb dues empreses alemanyes per optar a gestionar la terminal de mercaderies de la Llagosta
La Comissió Europea ha anunciat l’obertura d’una investigació formal sobre Renfe amb l’objectiu de determinar si l’operador ferroviari espanyol ha abusat de la seva posició dominant en la venda de bitllets per internet. Brussel·les sospita de l’existència d’un possible abús monolístic per part de la companyia ferroviària per negar-se a facilitar dades en temps real a plataformes competidores de venda de bitllets.
«La competència en el mercat de venda de bitllets ferroviaris en línia és crucial per garantir l’accés dels clients a serveis ferroviaris assequibles i per promoure mitjans de transport respectuosos amb el medi ambient. És la raó per la qual hem estat investigant si la suposada negativa de Renfe a facilitar a les plataformes competidores de venda de bitllets tota la informació necessària per ajustar les seves ofertes als clients restringiria i distorsionaria la competència, en detriment dels consumidors», ha explicat en un comunicat la vicepresidenta i responsable de Competència, Margrethe Vestager.
Renfe ven els seus bitllets tant a internet, a través dels seus llocs web i aplicacions (Renfe i Rodalies) i de la seva plataforma de mobilitat (dōcō), com indirectament a través de plataformes de venda de bitllets de tercers. Aquestes plataformes són empreses que presten serveis de venda de bitllets en línia als clients a través d’aplicacions o llocs web (és a dir, agències de viatges en línia).
Ara la Comissió tem que l’empresa estatal espanyola pugui haver restringit la competència al negar-se a proporcionar a les plataformes de venda de bitllets de tercers el contingut complet de la seva gamma de bitllets, descomptes i opcions, així com les dades en temps real (prèvies al viatge, durant el viatge o posteriors al viatge) relacionades amb els seus serveis de transport ferroviari de passatgers. Una cosa, a més, que sí que ofereix als seus propis llocs web i aplicacions.
Restriccions a la competència
Notícies relacionadesEn el seu comunicat, la Comissió Europea recorda que les plataformes de venda de bitllets de tercers presenten ofertes de diferents companyies ferroviàries i ofereixen als clients serveis en línia de recerca, comparació, reserva i pagament. «Aquestes plataformes han de tenir accés al contingut complet i a les dades en temps real de Renfe per adaptar les seves ofertes a les necessitats dels clients», afirma la Comissió, a qui preocupa que la suposada negativa de Renfe a facilitar aquests continguts pugui impedir que les plataformes competeixin amb els mateixos canals digitals directes de Renfe en detriment dels consumidors.
El resultat d’aquestes sospites és que els serveis de la competència que dirigeix Vestager posaran en marxa una investigació detallada amb caràcter prioritari. Ni prejutgen el resultat ni hi ha terminis, però si es confirmen els temors hi podria haver abús de les regles antimonopoli. La Comissió també ha anunciat l’adopció d’una anàlisi preliminar en la qual es resumeixen els principals fets de l’assumpte i s’estableixen les seves reserves en matèria de competència.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia