Generalitat de Catalunya

El personal que va vigilar el fiasco de les oposicions només va rebre 90 minuts de formació

  • La Generalitat reclamarà almenys 1 milió d’euros a l’empresa del fiasco de les oposicions

  • ¿Què és Cegos, l’empresa del fiasco de les oposicions de la Generalitat?

El personal que va vigilar el fiasco de les oposicions només va rebre 90 minuts de formació

Zowy Voeten

5
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«Vaig acabar plorant», explica una treballadora subcontractada per a l’organització de les oposicions de la Generalitat del dissabte passat 29 d’abril. Estrès, angoixa o frustració són alguns dels sentiments amb què la Marta i dos treballadors més entrevistats per EL PERIÓDICO (tots amb nom fictici per preservar l’anonimat) descriuen la seva experiència durant el fiasco en què es va convertir el procés d’estabilització. La Generalitat culpa Cegos, l’empresa encarregada de la vigilància dels exàmens, i Cegos culpa la Generalitat. I enmig un personal –novell, majoritàriament– amb l’única preparació per gestionar més de 13.500 opositors i 72 proves d’una formació de 90 minuts i per videoconferència, que cadascú va fer des de casa. 

«Quan em van explicar què havia de fer aquell dia no paraven d’insistir que no em preocupés, que tot estava sota control i que mai fallava res. Clarament no va ser així», diu la Paula. Aquesta jove va ser contractada per una empresa de treball temporal (ETT) unes setmanes abans de les proves. Li van prometre 70 euros de salari per un dia de feina en cap de setmana, una oportunitat que li venia molt bé per arrodonir el mes. Dos dies abans de les proves es va connectar per videconferencia a una sessió que impartia personal de l’empresa Cegos.

«Ho vam fer tot segons el contracte i, a més, vam incloure vídeos formatius, que no estava en el contracte», defensen des de Cegos. La Generalitat ha argumentat en tot moment que la licitació del contracte estava ben feta, i l’origen del fiasco va estar en l’execució. Mentrestant, la corporació acusa l’Administració catalana de no facilitar aules amb prou capacitat i enviar-li tard part dels exàmens. 

Caos a les aules   

Una hora abans que comencessin oficialment les oposicions el personal de la subcontracta va ser citat a les facultats on estaven convocats els 13.500 candidats. «L’aula que havia de vigilar no estava oberta, vaig haver de recórrer mitja universitat per poder trobar algú que l’obrís. Després no tenia bolígrafs, ni fulls en blanc, només els exàmens. Es van presentar tres persones més de les previstes i no hi havia cadires per a tothom; es van haver de quedar fora de l’aula fins que van portar més cadires i van poder seure... tot va ser un caos», recorda la Paula. «Les aules estaven ben dimensionades», va defensar la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, al Parlament.

«Hi ha errors en la pregunta 30 del model 2 i en la 31 del model 1, ¿què faig?». «No tenim fulls en blanc, els he dit que vagin escrivint a la part del final de l’examen tret que arribin més fulls i els pugui repartir». «A la meva aula falten 12 persones per ubicar». «Em falta la llista de persones». Són només alguns dels missatges que el personal d’organització s’anava intercanviant pel grup de WhatsApp que compartien amb els coordinadors. «Ho sento, però això és un descontrol», resumeix un altre. El contracte que encara vincula la Generalitat i Cegos estableix com a incompliment greu «errors reiterats en la impressió, preparació, distribució i recollida del material per fer les proves». 

Poc material o mal repartit va explicar part dels retards per començar els exàmens, que en diversos casos es van allargar una o dues hores. «Els opositors se n’anaven adonant que jo no tenia cap control sobre la situació, les queixes anaven en augment i jo cada cop estava més nerviosa, perquè no els podia donar cap explicació», explica la Paula. «Quan van veure que era una cosa generalitzada van anar comprenent que no era culpa meva i es van mostrar més empàtics. Tampoc sabien que jo estava subcontractada per una empresa, al principi es pensaven que era una funcionària», afegeix.

No va ser així en tots els casos. «Ala meva classe es van comportar com nens petits... petits i maleducats. A la del costat un auxiliar es va trobar tan angoixat que va sortir corrents i se’n va anar cap a casa a mitja prova. La gent va aplaudir. Jo al final del dia vaig acabar plorant, va ser dur», recorda la Marta. Un total de 3.678 persones es van queixar per escrit a la Generalitat que la seva prova va començar amb retard.

Falta d’experiència

«No havia treballat mai abans en una cosa així i com jo molts dels meus companys», afirma la Marta. La falta d’experiència els va jugar una mala passada, tot i que el personal entrevistat coincideix que els problemes logístics van ser el principal forat per on es va anar descontrolant la jornada. A moltes aules o sobrava gent o faltaven cadires. Un total de 2.475 persones es van queixar per escrit a la Generalitat que l’espai habilitat era inadequat. El sindicat Csif va arribar a publicitar que a algun opositor l’havien hagut d’asseure sobre una galleda d’escombraries tombada. El que representa un greu problema, ja que les filtracions o copiar durant un examen pot suposar la invalidació de la prova.

Notícies relacionades

«A mi em van deixar sol al capdavant d’una aula, quan durant la formació em van explicar que sempre hi hauria algú per supervisar-nos o donar-nos un cop de mà. Era un problema, perquè no podia deixar sortir ningú per anar al lavabo. Això ens ho van deixar molt clar, sempre havien d’anar acompanyats per si copiaven», diu el José. Si bé en el seu cas es va complir el protocol al peu de la lletra, no va ser així en molts altres casos. Un total de 1.060 persones es van queixar per escrit a la Generalitat que havien presenciat sortides no controlades de l’aula. I això constitueix una incidència greu que pot obligar a repetir la prova a tothom qui es va presentar a l’examen. 

Tot i que els opositors de l’aula del José no van ser els únics que no van poder anar al lavabo en tot el dia. «Vaig començar a les 8 del matí i fins passades les 4 de la tarda no vaig poder ni menjar, ni beure ni res», recorda. «Sort que em vaig portar un termos de cafè, que almenys em va durar fins a les 11. Després quan vaig acabar no pensava res més que seure i menjar alguna cosa», coincideix la Paula. «Va ser un dia horrible, espero cobrar al més aviat possible i oblidar-me’n», acaba dient el José.