Sector immobiliari

El Govern estima que avalarà l’entrada a una vivenda a 50.000 joves

D’aquesta mesura se’n podran beneficiar joves o famílies amb fills que ingressin menys de 37.800 euros a l’any o 75.600 si són dos titulars en la hipoteca

El preu màxim que haurà de tenir la vivenda canviarà depenent de la comunitat autònoma

El Govern estima que avalarà l’entrada a una vivenda a 50.000 joves
3
Es llegeix en minuts

El Govern central calcula que avalarà, a través de l’ICO, l’entrada necessària per comprar una vivenda a 50.000 joves i famílies amb fills al seu càrrec, segons va confirmar Raquel Sánchez, ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, durant la roda de premsa posterior a una trobada que ha mantingut l’Executiu amb el sector immobiliari.

Els criteris que ha marcat el Govern central, a l’espera dels definitius, per poder rebre l’aval de l’ICO són ingressar menys de 37.800 euros a l’any o 75.600 si hi ha dos titulars en la hipoteca. Els beneficiaris, tots dos si són dos, han de tenir menys de 35 anys, tret del cas de les famílies amb menors, en què no hi haurà aquest sostre d’edat. Segons fonts del Ministeri de Transports, en la redacció final de la norma, que s’aprovarà demà al Consell de Ministres, s’inclourà un preu màxim de l’immoble a adquirir, que a més variarà depenent de cada comunitat autònoma.

Sens dubte, l’Executiu de Pedro Sánchez té les expectatives altes. En comparació amb La Meva Primera Vivenda, el pla d’avals de la Comunitat de Madrid, té molt més recorregut: el projecte regional va adjudicar 18 milions i se’n beneficiaran entre 450 i 650 joves, mentre que el del Govern central vol arribar fins als 50.000, tot i que encara no es coneix l’import que activarà l’ICO.

Raquel Sánchez, davant les crítiques de Podem, va assegurar que es tracta d’una mesura més de totes les que està posant l’Executiu en marxa en política de vivenda. Aquests avals van destinats, en paraules de la ministra, a les «milers de famílies i joves que volen optar a la compra» i no disposen de l’entrada necessària per fer-ho. Després de l’esclat de la bombolla, els bancs exigeixen als hipotecats un estalvi previ del 20% del cost, al qual s’ha de sumar entorn d’un 10% extra entre impostos i despeses associades a la compravenda.

¿Quines són les mesures en matèria de vivenda que ha aprovat el Govern?

A més dels avals presentats per Pedro Sánchez ahir, durant la presentació de candidatures del PSOE a Santa Cruz de Tenerife, el Govern central té una ambiciosa política de vivenda, culminada per la llei de vivenda, que finalitzarà en les pròximes setmanes la seva tramitació parlamentària al Senat. Per a Raquel Sánchez, aquesta nova regulació del mercat residencial és l’«instrument legal que garantirà l’exercici del dret a la vivenda recollit a la Constitució».

Notícies relacionades

D’altra banda, segons ha defensat la ministra, des de la seva cartera han multiplicat per vuit el pressupost destinat a inversió en vivenda, respecte al del Partit Popular, fins als 3.462 milions d’euros. Això ha permès desenvolupar el conegut com a Pla de Lloguer Assequible, en el qual es posaran en marxa 184.000 nous pisos destinats a l’arrendament per sota del preu de mercat. Segons Transports, del total, 68.000 ja estan firmades, en desenvolupament o habitades. Entre les 184.000 s’inclou la mobilització de 50.000 unitats de la Sareb i el desenvolupament de 16.000 que està portant a terme l’Entitat Estatal de Sòl, Sepes, a la qual se n’afegiran 20.000 més, després que compri diversos terrenys al Ministeri de Defensa.

Finalment, l’última pota en matèria de vivenda promoguda per l’Executiu és la rehabilitació de vivendes, amb la intenció de reduir-ne la dependència energètica i millorar el parc actual, que a prop del 70% presenta deficiències en matèria d’eficiència energètica. La intenció del Govern central és aconseguir «més de mig milió d’actuacions de rehabilitacions residencials abans del 2026». Amb això s’aconseguiria reduir un 30% el consum d’energia primària no renovable i més d’un 7% la demanda de calefacció o refrigeració, assenyalen des de Transports.