Fiscalitat
¿A partir de quin percentatge són confiscatoris els impostos?
Foment portarà a l’Audiència Nacional la seva croada contra l’impost de patrimoni
La fórmula fiscal de Foment: suprimir l’impost de patrimoni i fer aflorar l’economia submergida

Foment del Treball manté la seva ferma oposició sobre uns impostos que considera massa elevats. Durant una sessió organitzada pel ‘think tank’ d’aquesta patronal catalana, la Societat Barcelonesa d’Estudis Econòmics i Socials (SBEES), a Madrid diversos juristes han reclamat al Govern i als tribunals que defineixin «a partir de quin percentatge un tribut es considera confiscatori». Ja hi ha països que ho han fet, com França o Alemanya, que l’han situat en el 50%.
Aquesta sessió, que es va retransmetre també a través de la web de l’organització patronal, se celebra pocs dies després que Foment anunciés que portarà la seva batalla contra l’impost de patrimoni a l’Audiència Nacional. El president de la patronal catalana i de la Societat, Josep Sánchez Llibre, que s’ha caracteritzat per combatre la fiscalitat del govern de coalició i de l’Executiu català, ha assegurat que l’objectiu del ‘think tank’ és desenvolupar el projecte Espanya Metròpolis, que potenciï la col·laboració entre ciutats i comunitats autònomes que «són clau per al desenvolupament socioeconòmic».
Sistema just
L’acte celebrat a CaixaForum, sota el títol ‘El mandat constitucional de no confiscatorietat tributària’, va comptar amb Gabriel Casado Ollero, catedràtic de Dret Financer i Tributari de la Universitat Complutense; Juan Ignacio Moreno, lletrat del Tribunal Constitucional, i Dimitry Berberoff, magistrat del Tribunal Suprem, i ha sigut moderat per Manuel J. Silva, soci consultor de Roca & Junyent.
L’article 31.1 de la Constitució estableix que «tots contribuiran al sosteniment de les despeses públiques d’acord amb la seva capacitat econòmica mitjançant un sistema tributari just inspirat en els principis d’igualtat i progressivitat que, en cap cas, tindrà abast confiscatori». Entre aquests principis, el de no confiscatorietat és el que està menys avançat, ja que la definició del seu contingut no està clara i ha tingut un menor desenvolupament en la doctrina dels tribunals ordinaris i en el Tribunal Constitucional.
A Espanya no s’ha fixat un percentatge a partir del qual un tribut pot tenir caràcter confiscatori, cosa que significa que només es considera que el té si arriba al 100% de la capacitat econòmica del contribuent. El catedràtic Gabriel Casado ha destacat que «és evident que és necessari atendre la despesa pública, però això no justifica els excessos del poder fiscal i l’intervencionisme del Govern en l’economia, amb càrregues com l’impost ocult de la inflació o el risc de tributs extrafiscals».
França, Alemanya i Bèlgica
Per la seva banda, Juan Ignacio Moreno, lletrat del Constitucional, ha explicat que «tot i que al Congrés cada vegada es debat més sobre la confiscatorietat dels tributs, l’article 31.1 és un article bastant injuriat que fa por als polítics i al Tribunal Constitucional aplicar-lo». Els experts han destacat que alguns països europeus ja han fixat un límit fiscal perquè un tribut no sigui confiscatori, en el cas de França i Alemanya és del 50%, i en el de Bèlgica del 80%.
Notícies relacionadesUn altre dels ponents, Dimitry Berberoff, magistrat del Tribunal Suprem, ha assegurat que «la capacitat econòmica i el principi de no confiscatorietat subjeu en la majoria dels litigis tributaris, el problema que ens trobem en els tribunals és que aquests principis no estan substantivats, és difícil trobar sentències concretes d’una aplicació directa i exclusiva del principi de no confiscatorietat».
En la seva intervenció, Sánchez Llibre, ha assegurat que la SBEES inaugurarà seu a Madrid el setembre o l’octubre.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Mor als 19 anys la filla de Mariano Ortega
- Una fàbrica de Badalona, acusada de "risc inacceptable" de càncer
- Les obres de la Sagrera obliguen a destapar un altre cop la vil·la romana enterrada
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El PSC es manté al capdavant i la caiguda de Junts impulsa a Aliança Catalana
- Infarma 2025 Els nous fàrmacs per a l’obesitat són efectius per a la insuficiència cardíaca i els trastorns de salut mental
- La 'transfobia' crece un 14% en Catalunya según los datos de l'Observatori contra la LGTBI-fobia
- Scully quadro a quadro
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El PSC es manté al capdavant i la caiguda de Junts impulsa a Aliança Catalana
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El suport a la independència de Catalunya baixa del 40%, el pitjor registre des del 2011
- La història d'amor de l'exbisbe de Solsona, Xavier Novell, i Sílvia Caballol es convertirà en una sèrie de televisió