Terminal de Hutchison

El Port de Barcelona inicia les obres perquè els barcos es puguin connectar al corrent elèctric

L’electrificació de molls beneficiarà primer els portacontenidors i més endavant els creuers, que podran parar els motors

  • Port de Barcelona invertirà 110 milions per electrificar els molls abans del 2030

  • Setmana laboral de quatre dies: 41 empreses i 500 treballadors demanen participar del pilot del Govern central

El Port de Barcelona inicia les obres perquè els barcos es puguin connectar al corrent elèctric

Port de Barcelona

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Les embarcacions que atraquin al Port de Barcelona podran apagar els motors i connectar-se a la xarxa elèctrica per proveir-se a finals d’aquest any. Els operaris treballen aquests dies a la terminal Hutchison Ports Best per obrir una rasa amb què arribarà la xarxa de mitjana tensió i permetrà instal·lar el primer Onshore Power Supply (OPS) per a barcos portacontenidors. L’electrificació dels molls de la infraestructura portuària és un projecte ambiciós, amb un pressupost global de 110 milions d’euros.

La primera part és la que ara es desenvolupa a la terminal de Hutchison. Es tracta d’un pla pilot impulsat per la institució que arrenca amb els portacontenidors i seguirà amb els creuers. La voluntat és reduir les emissions del transport marítim, en el que es coneix com a projecte Nexigen.

100% renovable

Quan funcioni l’OPS, les embarcacions aturaran els seus motors i funcionaran amb electricitat certificada d’origen 100% renovable, ha explicat el Port de Barcelona en un comunicat.

L’encarregada d’executar les obres d’aquesta primera connexió a la terminal Ports Best és l’empresa danesa PowerCon A/S, que va guanyar el procés de licitació iniciat l’any passat, amb un pressupost de 4.978.640 euros.

Simultaneïtat de tasques

A més, els treballs coincideixen amb l’ampliació que precisament Hutchison està executant per ampliar un 25% la seva capacitat d’emmagatzematge, amb set blocs nous per a contenidors. Aquesta simultaneïtat de projectes facilitarà el treball dels operaris que estan obrint les rases i instal·len el cablatge necessari per a l’OPS.

La terminal de la multinacional amb seu a Hong Kong serà la primera de contenidors del sud d’Europa que compti amb aquest «innovador sistema», segons el Port de Barcelona, de manera que s’obtindrà «informació real i útil, basada en l’experiència, del rendiment dels OPS en barcos portacontenidors», han explicat.

Desplegament fins al 2030

Així, es podran extreure conclusions quant a les millors pràctiques i identificar futures necessitats i desenvolupaments per al desplegament de la resta d’OPS, que s’hi instal·laran fins al 2030. El segon pla pilot serà operatiu a la terminal de ferris el 2024, i permetrà provar aquest sistema també en aquesta tipologia de barcos.

Notícies relacionades

El port barceloní va iniciar també al febrer el procés de licitació per construir una subestació elèctrica que, juntament amb la circumstància d’haver aconseguit una posició de «gran consumidor» a la futura subestació elèctrica de Red Eléctrica de España (REE) junt amb la Ronda Litoral, garantirà el subministrament d’alta tensió al recinte, així com seguir amb l’electrificació de molls.

Reducció de contaminants

Quan culmini el procés, amb atracades dels creuers, el Moll Prat i les terminals de ferris, s’eliminaran 66.000 tones de CO₂ i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portuària, que suposa reduir el 38% del NOx i del CO₂ emesos pels barcos durant la seva estada a moll i eliminar el 22% de les emissions de NOx i CO₂ de tota l’activitat portuària.