Abaratiment del petroli
Calviño anuncia el final de les ajudes al carburant i el transport reclama que es mantinguin
Els carburants ja són més barats que abans de la guerra d’Ucraïna
Les exportacions russes de cru marquen un rècord
El sector del transport a Espanya tem l’impacte del final de les ajudes al carburant. La patronal Fenadismer considera «precipitat» el possible final de les ajudes al combustible per als transportistes en l’actual conjuntura d’inestabilitat i incertesa internacional. La patronal considera que l’actual situació d’incertesa internacional fa arriscat anul·lar les ajudes, com ha anunciat la ministra d’Economia, Nadia Calviño. Fenadismer recorda que el preu del gasoil d’automoció es troba gairebé un 20% per sobre del que hi havia el maig del 2021, i que per a altres col·lectius professionals l’ajuda té caràcter anual.
L’anunci de Calviño de suprimir les ajudes a partir de l’1 de juliol ha causat la reacció ràpida de Fenadismer, que defensa que aquesta mesura és «precipitada», en vista de la possibilitat que «qualsevol esdeveniment imprevisible pot alterar de manera immediata el mercat internacional del cru i provocar una alça incontrolada del preu del petroli les setmanes vinents, com ha anat passant els dos últims anys.»
Fonts del Govern han advertit que «les ajudes es revisen cada sis mesos; per tant, serà a partir del juny que s’hauran d’avaluar les mesures, com la del carburant a professionals». Malgrat que encara hi ha un cert marge de negociació fins al juliol, pesa de manera important el fet que la Comissió Europea hagi sol·licitat als estats que vagin retirant les ajudes. En aquest sentit, la retirada d’ajudes es confirmarà si els preus continuen en els nivells actuals.
Fendadismer reitera que el preu del gasoil d’automoció a Espanya es troba en l’actualitat gairebé un 20% per sobre del que hi havia en aquestes mateixes dates el 2021, per la qual cosa encara no s’han arribat als preus precrisi.
La proposta dels transportistes és en aquests moments advocar per la prudència i esperar a veure com evoluciona el preu dels combustibles les setmanes vinents abans d’adoptar qualsevol decisió per part del Govern sobre possibles ajudes al sector del transport per carretera per al segon semestre de l’any.
Els empresaris del sector del transport adverteixen que l’eliminació de les ajudes per al sector del transport per carretera «suposaria un greuge respecte al tracte que es dona a altres col·lectius professionals també beneficiats amb una bonificació en els combustibles, com és el cas del sector agrari, que té ajudes per a aquest any 2023 de caràcter anual». Les ajudes per al sector agrari, fonamentades també per l’escassa pluviometria, es calculen en funció del consum de l’any anterior. L’import de les ajudes agràries és d’una quantitat superior a la dels transportistes, al ser de 20 cèntims per cada litre consumit, a diferència del transport per carretera en què aquest import es va rebaixar a 10 cèntims a partir del mes d’abril.
- Club d’Estil de EL PERIÓDICO 10 trucs infal·libles de la guru de l’ordre Alicia Iglesias per triomfar amb el canvi d’armari
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Bakú aconsegueix 300.000 milions a l’any per als països del sud global
- Gavi, un any després
- El Barça acaba trasbalsat