Descarbonització

Les receptes de les aerolínies: avions més eficients i combustibles sostenibles

  • ERC proposa al Congrés utilitzar combustibles sostenibles en els viatges oficials

Les receptes de les aerolínies: avions més eficients i combustibles sostenibles
2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Les aerolínies tenen tan clar com la resta de sectors econòmics que han de descarbonitzar la seva activitat si volen mantenir-se a la superfície: avions més eficients, optimització de les seves operacions i combustibles sostenibles són la seva recepta a mitjà termini, mentre investiguen el potencial de noves tecnologies, com l’hidrogen verd, de cara a un possible ús futur. «El repte no és volar menys, sinó que hem de ser capaços de volar més sense contaminar», deia aquest divendres el president d’Aena, Maurici Lucena, en un discurs en la segona sessió de la Càtedra Universitat de Barcelona-Fundació Mutua Madrileña de Sostenibilitat Empresarial.

Aquest és precisament un dels objectius de la creació de l’Aliança per a la Sostenibilitat del Sector Aeril’abril d’aquest any, organització que uneix els principals agents del sector empresarial i acadèmic, com la patronal espanyola d’aviació ALA, les aerolínies Air Europa, Iberia i Vueling, els fabricants Airbus i Boeing, la patronal petrolera AOP o el ‘lobby’ europeu Transport & Environment, entre d’altres. En total, 900 empreses o entitats amb un volum de negoci superior als 80.580 milions d’euros.

El primer pas per descarbonitzar el sector és que els avions consumeixin menys. Per a això les empreses estan reactivant la renovació de les seves flotes després de la pandèmia. Iberia, per exemple, acaba d’incorporar a la primera meitat del 2022 nou avions, tres A350-900 per a les rutes de llarg radi i sis A320neo més per a les de curt i mitjà radi que són un 50% més silenciosos i entre un 15% i un 20% més respectuosos amb el medi ambient a l’emetre entre 5.000 tones menys de CO2 a l’any i un 50% menys de Nox, segons l’aerolínia. I a Ryanair acaba d’encarregar 300 nous avions Boeing 737-MAX-10 amb entrega entre el 2027 i el 2033 que consumeixen un 20% menys de combustible i són un 50% més silenciosos que els actuals, segons l’aerolínia.

I si els avions són més eficients, el combustible també ho hauria de ser. En aquest punt, el focus està en els denominats combustibles sostenibles (denominats SAF per les sigles en anglès de ‘Sustainable Aviation Fuel’) que són aquells que es produeixen amb matèria orgànica com restes agrícoles o forestals, olis reciclats o greixos animals. Al març, durant el II Fòrum d’Aviació i Turisme, el president d’Iberia, Javier Sánchez-Prieto, assegurava que els avions «ja estan preparats» per utilitzar un 50% de combustible d’aviació sostenible i va reclamar que «es faciliti la inversió en plantes productores».

Notícies relacionades

Dins del paquet ‘Fit for 55’ Europa inclou la proposta ‘ReFuelEU Aviation’ que estableix l’obligatorietat d’utilitzar proporcions mínimes de combustible sostenible de forma progressiva amb una taxa del 5% el 2030, del 20% el 2035 i del 70% el 2050 i obliga a disposar d’aquest tipus de combustible als aeroports. És el pas anterior al desenvolupament d’un altre tipus de tecnologies noves com l’hidrogen verd (generat amb energies renovables).

Però no només miren a les seves pròpies inversions, sinó que el sector aeri també reclama posar en marxa el Cel Únic Europeu. Aquesta iniciativa de gestió de l’espai aeri passa per fer que els avions circulin en línia recta en comptes de fer-ho en zig zag. Això suposaria un estalvi en la despesa de combustible i una reducció de fins al 10% d’emissions de gasos nocius per a l’atmosfera