Possibles retards

¿Quins drets tinc si el meu vol es veu afectat per les maniobres de l’OTAN?

¿Quins drets tinc si el meu vol es veu afectat per les maniobres de l’OTAN?
3
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’OTAN realitzarà entre el 12 i el 24 de juny l’exercici de maniobres aèries més gran de la seva història. Coordinades per Alemanya, les maniobres ‘Air Defender 23’ alteraran el trànsit aeri d’Europa per la participació d’uns 220 avions militars de 25 països membres i socis de l’OTAN. L’exercici tindrà un caràcter purament defensiu, però també buscarà enviar un missatge de fortalesa militar a Rússia en plena guerra a Ucraïna. L’exercici inclourà entrenament operatiu i tàctic, principalment a Alemanya, però també a la República Txeca, Estònia i Letònia. Com a conseqüència d’aquestes maniobres és possible que els vols a Europa es vegin afectats. Davant aquesta situació es pot preguntar si els viatgers afectats per retards tenen possibilitat de reclamar.

Segons diverses fonts consultades, les companyies aèries no es veuran obligades a la suspensió de cap vol, però sí que és possible que hagin d’assumir retards o canvis de ruta que afectin l’altitud o les maniobres d’aproximació als aeroports. «És probable que les rutes de vol dels avions civils es vegin afectades», va reconèixer Karolina Wojtal, del Centre Europeu del Consumidor a Alemanya (CEC). «La situació en l’espai aeri alemany ja és molt densa. Allà ja tot està estretament cronometrat», van afirmar mitjans locals.

Marc general

La normativa europea estableix indemnitzacions per a passatgers d’aerolínies europees en cas de retard o cancel·lació. Els passatgers només tenen dret a reclamar l’aerolínia en cas de cancel·lacions o de retards notificats amb menys de 14 dies previs al vol. No obstant, la companyia pot quedar exempta de l’obligació de pagar una indemnització en cas que el vol hagi estat afectat per «circumstàncies extraordinàries». És a dir, circumstàncies que són inevitables. Les maniobres de l’OTAN podrien entrar dins d’aquestes «circumstàncies extraordinàries», per la qual cosa no donarien dret a reclamació, però no existeix consens ple i podrien admetre’s en el cas que les aerolínies no ofereixin alternatives ràpides per als viatgers.

Les hores d’ocupació de l’espai aeri

En fonts de l’OTAN han especificat que les maniobres poden afectar l’espai aeri de l’est Alemanya de 10.00 hores a 14.00 hores; l’espai aeri meridional de 13.00 hores a 17.00 hores, i l’espai aeri septentrional de 16.00 a 20.00 hores. No hi haurà exercicis aeris a la nit, ni els caps de setmana.

Les exigències

El marc legal actual, que afecta les aerolínies europees però no la resta, estableix clarament les indemnitzacions a pagar. En el cas d’una cancel·lació del vol, les aerolínies han de facilitar als passatgers un imprès amb les condicions d’assistència i compensació possibles. Entre aquests drets s’inclou que es té dret a menjar i beguda suficient mentre duri l’espera; accés a correu electrònic o a dues trucades i, si és necessari nits d’allotjament i transport fins aquest allotjament. Tots aquests drets d’assistència no invaliden el cobrament d’una indemnització o compensació econòmica.

El dret d’assistència

El dret d’assistència s’executa en cas d’un retard a la sortida de dues hores per a un vol de fins a 1.500 quilòmetres; vols intracomunitaris de fins a 3.500 quilòmetres amb tres hores de retard, i vols de més de 3.500 quilòmetres i més de quatre hores de retard.

Indemnitzacions

Si el retard a la sortida és de cinc o més hores, el passatger té dret al reemborsament dels diners pagats pel bitllet corresponent a la part del viatge no efectuada i al de la part efectuada si el vol ja no té raó de ser. Quan procedeixi, a més, té dret a un vol de tornada al lloc d’origen al més ràpid possible. El reemborsament es realitzarà en un termini de set dies.

Compensacions

El passatger té dret a reclamar una compensació quan el retard en l’arribada al destí final és de tres o més hores respecte de l’arribada prevista inicialment. Aquesta compensació serà idèntica a la que li correspondria en cas de cancel·lació d’un vol, llevat que l’aerolínia demostri que el retard va ser provocat per «circumstàncies extraordinàries». Les compensacions econòmiques previstes s’establiran en funció de la distància al destí. Així, són de 250 euros per a vols de fins a 1.500 quilòmetres; de 400 euros per als de fins a 3.500 quilòmetres, i de 600 euros per als vols de més de 3.500 quilòmetres.