Vuit mesos amb les infraestructures

Juli Fernàndez, un conseller de Territori atropellat pel quart cinturó

Juli Fernàndez, un conseller de Territori atropellat pel quart cinturó

DAVID ZORRAKINO / EUROPA PRESS

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Ha durat vuit mesos justos. Sempre amb un somriure, amb ganes de fer «moltes coses» (repetia sempre) i la voluntat d’aconseguir que la ciutadania visqués millor. Però el conseller de Territori, Juli Fernàndez (Sabadell, 1977), no ha sobreviscut als pactes del seu Govern amb el PSC sobre les infraestructures, amb el quart cinturó com a principal exponent del seu fracàs.

Cert és també que li havia tocat empassar-se el plat més indigest. Exalcalde de Sabadell, Fernàndez tenia molt clara la posició sobre la culminació de la B-40. Ha defensat sempre que no cal una via d’alta capacitat, sinó una ronda, simplement per a ús comarcal. Però el president Pere Aragonèsva pactar amb Salvador Illa que, abans del primer trimestre, estaria firmat el conveni d’acord i finançament amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.

Acompanyats de Presidència

Tenia la data límit del 31 de març i, amb les municipals a tocar, no hi va haver manera d’estampar la firma. Va cridar especialment l’atenció que l’equip de Territori (sense el conseller) hagués d’anar acompanyat de la secretària general de Presidència, Núria Cuenca, a Madrid. Però ni les dues reunions al ministeri ni l’intercanvi de correus, PDFs i paràgrafs guixats han donat fruits.

Just abans de les eleccions semblava que estaven a punt, però les urnes van aturar les converses. El conseller insistia una vegada i una altra que acataria el pacte de pressupostos, però seguint al peu de la lletra el que dictava el text, ple d’eufemismes i inconcrecions.

Ni un avenç amb el Prat

Amb l’aeroport ha passat una cosa similar. Juli Fernàndez ha expressat en innombrables ocasions la seva oposició a una ampliació del Prat. En l’acord amb el PSC s’acordava una taula tècnica per parlar sobre la millora de la capacitat aeroportuària. Però com que hi havia temps fins al final del 2023, ningú hi ha fet res, pendents de les eleccions (primer les municipals i ara també les generals).

Per no haver-hi, no hi ha hagut tampoc cap reunió formal amb la titular de la cartera de Transports, la catalana Raquel Sánchez. Es coneixien del període en què ella era alcaldessa de Gavà i Fernàndez, delegat del Govern a Barcelona (2018-2021), han tingut converses en actes en què han coincidit, però no s’han assegut per tractar qüestions de la importància de la B-40, l’aeroport, Rodalies o els temes de vivenda, competència de tots dos.

Sense esmentar les infraestructures

El president Aragonès, en la seva primera intervenció, no ha fet cap menció a les infraestructures, només ha remarcat que Fernàndez havia afrontat els reptes en aquest camp que tenia el país. L’últim acte del conseller acompanyat del cap del Govern es va produir diumenge el 20è aniversari del cremallera de Montserrat.

Notícies relacionades

Durant els vuit mesos que el titular de Territori ha estat al capdavant del departament s’ha prodigat en actes de transport públic de l’L9 i l’L8 però sobretot recorrent les comarques catalanes amb projectes viaris amb les bases posades anteriorment, com el 2 +1.

L’únic diputat

Juli Fernàndez, que moltes vegades recorda que és «un farmacèutic que fa política» i que no li importaria tornar al sector privat, és l’únic conseller que es mantenia amb l’acta de diputat, on podria seguir fins al final de la legislatura.