Graduats socials

Denuncien retards de fins a cinc dies en la gestió de les baixes mèdiques amb el nou protocol

Denuncien retards de fins a cinc dies en la gestió de les baixes mèdiques amb el nou protocol

Manu Mitru

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Col·legi de Graduats Socials de Catalunya ha denunciat que el nou protocol de baixes per incapacitat temporal no està funcionant correctament i la Seguretat Social acumula retards de fins a cinc dies a l’hora de comunicar a les empreses que el treballador està malalt. Així ho han fet públic en una roda de premsa celebrada a Barcelona i en la qual el president de l’entitat, Jaume Francesch, i la vicepresidenta, Montserrat Cerqueda, han criticat la sobrecàrrega de tràmits i burocràcia que l’Administració ha anat dipositant progressivament en la figura del graduat social.

Els despatxos de graduats socials s’encarreguen, entre altres tasques, de gestionar els tràmits entre empreses i l’Administració, fent les nòmines, notificant les finalitzacions de contracte a la Seguretat Social o portant la paperassa vinculada a les baixes mèdiques. En aquest últim aspecte, des de l’1 d’abril ha entrat en vigor una normativa mitjançant la qual el Govern pretén modernitzar les gestions i descarregar de responsabilitats els treballadors.

Abans un empleat que anava al metge i rebia la baixa tenia un termini de tres dies per notificar formalment a la companyia que estava en incapacitat temporal. Ara aquest tràmit ja no és obligatori i és feina de la Seguretat Social, que en un termini de tres dies naturals ha de notificar a l’empresa que l’empleat està de baixa i no anirà a treballar. El problema, segons denuncien els graduats socials, és que aquests temps no es compleixen i la Seguretat Social acaba notificant a les corporacions l’absència de l’empleat al cap de quatre o cinc dies.

Això genera inquietud entre les empreses, ja que en aquest interregne no saben si l’empleat està efectivament de baixa o la seva absència obeeix a motius disciplinaris. I és que no personar-se al lloc de treball durant tres dies seguits pot constituir motiu de cessament. En moltes ocasions aquest retard se salva amb una comunicació informal entre el treballador i l’empresa –un whatsapp o una trucada–, però si no hi ha aquesta confiança és quan sorgeixen conflictes, segons denuncien els graduats.

«Risc imminent de col·lapse»

Els graduats socials, uns 20.000 col·legiats a tot Espanya i 2.200 a Catalunya, han alertat d’un «risc imminent de col·lapse» als seus despatxos davant l’augment progressiu de la càrrega de feina. Els graduats socials s’encarreguen, entre altres tasques, de remetre les cotitzacions socials o l’IRPF que paguen les empreses i els treballadors a l’Administració.

Notícies relacionades

Les noves normatives, com els plans d’igualtat, les consecutives pujades del salari mínim que cada vegada afecten més gent o les noves cotitzacions aprovades via reforma de les pensions, estan tensant la seva activitat. Fins al punt que denuncien que estan patint una fuga de professionals cap a altres activitats similars, com recursos humans o prevenció de riscos laborals, davant la sobrecàrrega.

Atès aquest augment de feina, el Col·legi ha demandat que o bé es redueix el volum de feina, o bé que es restitueix la normativa derogada el 2015, segons la qual els graduats socials es quedaven amb el 2% de totes les cotitzacions que remetien a l’erari públic, per així contractar nou personal i compensar la càrrega de treball addicional.