Energia

El Govern planeja donar un segon ús als embassaments com a magatzems d’energia

Les renovables proposen incloure una mena de ‘llicència social’ en els requisits per instal·lar un parc

Prop de mil parcs eòlics i fotovoltaics guanyen sis mesos més per iniciar la seva construcció

El Govern planeja donar un segon ús als embassaments com a magatzems d’energia
6
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El Govern planeja donar un segon ús als embassaments perquè funcionin també com a magatzems d’energia. En un futur sistema elèctric dominat per les renovables, el Ministeri per a la Transició Ecològica vol que els embassaments també puguin ser utilitzats com una mena de bateries renovables gegants. I per aplanar aquest camí, el departament que dirigeix la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, preveu impulsar des de l’àmbit públic aquestes ‘bateries’ a través de l’estudi de la idoneïtat dels embassaments de titularitat estatal per servir com a «centrals hidroelèctriques reversibles», segons es desprèn de l’esborrany de l’actualització del Pla Nacional d’Energia i Clima (PNIEC) enviat aquesta setmana pel Govern a la Comissió Europea. 

Aquest full de ruta preveu arribar al 2030 amb el 81% de generació d’electricitat renovable, sense carbó i amb la meitat de les nuclears actuals, però amb 22 gigawatts (GW) d’emmagatzematge que es vol aconseguir, entre altres fórmules, a través de les centrals hidroelèctriques. En l’actualitat, hi ha uns 20 GW de potència instal·lada en centrals hidroelèctriques convencionals i només 3,3 GW de bombatge. La més gran correspon al complex d’Iberdrola Cortes-la Mola, situat al municipi de Cortes de Pallars a València, que compta amb una potència de turbinació d’1,7 GW i amb 1,2 GW de bombatge. 

/

/

En una central hidroelèctrica convencional, l’aigua s’acumula a l’embassament i després de la producció d’energia segueix el curs del riu o va cap al mar. Les centrals de bombatge, no obstant, inclouen dos embassaments disposats a diferent alçada, cosa que permet emmagatzemar aigua quan hi ha menys demanda i utilitzar-la per produir energia quan calgui, en una mena de circuit tancat que la reutilitza. Les dificultats per emmagatzemar l’energia davant la falta del sol, l’aigua o l’aire juguen en contra del desenvolupament de les energies renovables; no obstant, les centrals hidroelèctriques reversibles ofereixen l’opció d’actuar com una mena de bateries renovables gegants.

«L’emmagatzematge d’energia mitjançant centrals hidroelèctriques reversibles és clau per a l’explotació d’un sistema elèctric basat en la producció renovable, sent encara més rellevant en escenaris de més penetració d’energies renovables, com els que es mostren en aquest pla. El desenvolupament d’aquest tipus d’instal·lacions permetrà anar reduint la necessitat de centrals basades en combustibles fòssils, contribuint per tant a avançar en l’autonomia i independència energètica del sistema elèctric espanyol», s’explica en el Pla Nacional.

El propòsit de Ribera passa per impulsar el canvi d’ús a través d’aquesta anàlisi sobre els embassaments de titularitat estatal per a la seva utilització com a dipòsit inferior d’aigua de noves instal·lacions reversibles. A Espanya hi ha al voltant de 1.300 centrals hidroelèctriques, tot i que unes 1.000 són minicentrals de menys de 10 MW. No totes, però la majoria són de titularitat pública amb un règim de concessions atorgades a la primera meitat del segle XX per un període d’uns 75 anys (i moltes han sigut prorrogades).

Les primeres a caducar ho faran els pròxims 10 anys amb una potència acumulada total al voltant de 720 megawatts (MW), que en un 90% estan en mans d’Iberdrola, Naturgy i Endesa. No obstant, un cop caduca la concessió s’inicia el procés de viabilitat econòmica i ambiental, segons fonts del sector. I s’hi afegeix l’interès de les empreses que podrien interposar un recurs per evitar haver de desfer-se de les instal·lacions.

«S’inclouen noves mesures de bombatge hidroelèctric per avaluar, fomentar i impulsar aquesta tecnologia», va explicar la subdirectora general de prospectiva, estratègia i normativa en matèria d’energia del Ministeri per a la Transició Ecològica, Miriam Bueno, durant la segona jornada del Congrés Eòlic Anual organitzat per la patronal eòlica AEE. Així, a més de l’anàlisi dels embassaments públics, l’Executiu també pretén animar la iniciativa privada a través de la simplificació de la tramitació per eliminar les «barreres normatives i administratives» al desenvolupament d’aquesta tecnologia, segons estableix l’esborrany del PNIEC.

«La gran bateria d’Europa»

Notícies relacionades

Construir una nova planta de bombatge porta el seu temps. Es triga al voltant de 10 anys des que arrenca el procediment administratiu fins que es posa en marxa, segons fonts del sector. I la tramitació actual no ho afavoreix ja que estableix que tot el procés ha de durar uns set anys, per la qual cosa molts promotors descarten iniciar la seva posada en marxa davant la impossibilitat de complir amb els terminis i demanen ampliar-los, segons afegeixen les mateixes fonts.

A més, l’Associació Espanyola d’Emmagatzemament d’Energia (Asealen) es queixava el febrer de l’any passat que aquest tipus d’instal·lacions es troben actualment bloquejades per la seva falta d’accés a la xarxa elèctrica al ser considerades només com a generadores i sense comptar que les tecnologies d’emmagatzematge incrementen la utilització de la xarxa existent. En aquest cas, el nou PNIEC contempla l’adaptació de la xarxa elèctrica a través de la planificació de Red Eléctrica amb la «previsió de nous nodes d’evacuació i el reforç dels existents». «Espanya, per moltes raons, com ara la seva especial orografia i el dinamisme de les seves empreses, es pot convertir en la gran bateria d’Europa amb aquesta tecnologia», afegia aquesta associació en un comunicat. 

El repte de les bateries i els mercats de capacitat

Més enllà de les centrals hidràuliques de bombatge, el Govern apunta també a les bateries –i els cicles combinats– com a peces del puzle per aconseguir una plena integració renovable. Les bateries encara estan en un estadi molt incipient amb una sola instal·lació operant en el mercat espanyol: una bateria d’emmagatzematge eòlic a Abadiño (País Basc) de 5 megawatts-hora (MWh) propietat del grup Iberdrola. «L’emmagatzematge és el futur. La realitat d’avui és que hi ha un interès enorme perquè rebem moltes consultes, però actualment només hi ha una planta operant. Això sí, opera com qualsevol unitat d’oferta més, és igual que parlar de bateria, bombatge o cicle combinat», va explicar la directora d’operació del mercat (OMIE), Yolanda Cuellar, durant la segona jornada del Congrés Anual Eòlic organitzat per la patronal AEE. «Hi ha molta gana», va coincidir el coordinador d’estudis de sistema elèctric de Red Eléctrica (REE), Agustín Díaz García, que va quantificar en 11 GW les peticions d’accés a la xarxa d’emmagatzematge ‘stand-alone’, és a dir, no integrat a una central de generació elèctrica, sinó a disposició de la xarxa. D’aquests 11 GW, només 2 GW ja han obtingut permís. Però mentre no hi ha un impuls més gran a aquest tipus de sistemes, l’emmagatzematge per excel·lència en el sistema elèctric espanyol és el dels cicles combinats –centrals que cremen gas al produir electricitat– al poder gestionar la seva producció. Després d’anys d’inutilitat, amb la crisi energètica derivada de la guerra d’Ucraïna aquesta tecnologia va tornar a la primera línia de foc i per la porta gran –el 2022 van encapçalar la producció elèctrica per primera vegada en una dècada–, però el principal problema a què s’enfronten és la viabilitat econòmica. En aquest sentit, el Govern i les empreses aposten pel desenvolupament de mercats de capacitat (que retribueixen la capacitat de subministrament de les tecnologies, en comptes de la producció, i serien adequats també per a les bateries). Aquesta opció ja existeix en la regulació europea actual, però com una eina d’últim recurs. La reforma del mercat elèctric que es debat a Brussel·les obre la porta a alguns canvis per facilitar aquest mercat, però el que planteja el Govern espanyol és modificar la directiva de mercat interior per estandarditzar i generalitzar aquests serveis.