Infraestructures

Adif preveu executar 1.000 milions en obres al corredor mediterrani el 2023

El comissionat del Govern per a l’eix ferroviari destaca que des del 2018 s’han adjudicat 3.902 milions en obres

«Hi ha un suport sostingut al projecte, que és irreversible» assegura Josep Vicent Boira, comissionat del Govern per al corredor mediterrani

Adif preveu executar 1.000 milions en obres al corredor mediterrani el 2023
2
Es llegeix en minuts

L’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), l’empresa pública dependent del Ministeri de Transports, preveu executar 1.000 milions en obres al corredor mediterrani durant el 2023, segons la previsió de l’oficina del comissionat del Govern per al corredor mediterrani.  Es tracta d’actuacions en la «branca litoral d’Algesires amb la frontera francesa» i al corredor Sagunt-Teruel, els dos eixos prioritaris a les xarxes transeuropees de transports (RTE-T). La previsió d’execució d’obres per a 2023 es realitza «atenent la projecció de l’executat en els cinc primers mesos, el grau de maduració del projecte i l’experiència de tancament d’exercici en altres anys», assenyala el comissionat del Govern per al corredor mediterrani, Josep Vicent Boira. En els sis primers mesos del 2023 també s’han licitat obres per valor de 797,74 milions d’euros, segons les dades oficials amb què treballa l’oficina. Les dades no s’han desglossat per comunitats autònomes.

Des del comissionat del Govern per al corredor mediterrani contraresten la revisió semestral de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE) a través del moviment #Quierocorredor, que dilluns passat assenyalava que no veia avenços visibles en l’eix ferroviari. «Les obres no avancen al ritme anunciat i promès pel Govern», van assenyalar fonts de l’AVE. «Tot està en marxa però sense avenços substancials, i les obres es van fent, però no al ritme que nosaltres voldríem o esperàvem», va assegurar Vicente Boluda. 

Davant d’aquestes declaracions, des de l’oficina del comissionat del govern per al corredor mediterrani assenyalen que des del 2018, quan va arribar Pedro Sánchez al Govern, les licitacions al corredor mediterrani, la branca litoral Algesires-frontera i la línia Sagunt-Teruel han ascendit a 5.417,839 milions d’euros, IVA inclòs. En aquest període les adjudicacions suposen una xifra lleugerament menor: 3.902,11 milions d’euros, IVA inclòs. 

Notícies relacionades

En vista d’aquestes xifres, el comissionat del Govern per al corredor mediterrani, Josep Vicent Boira, destaca que «s’ha superat la xifra dels 5.000 milions d’euros licitats des del 2018, ja que l’anterior xifra de la qual disposàvem era de 4.477,55 milions. Una xifra molt rellevant i que mostra el compromís sostingut amb el corredor mediterrani en aquest període» per part d’Adif i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. En aquest període, les adjudicacions s’acosten als 4.000 milions.   

Unes xifres amb què Josep Vicent Boira assenyala que «el judici sobre avenços o no avenços en el corredor s’han de situar en relació amb la tendència de fons i amb el compromís amb el projecte». El comissionat destaca que «hi ha un suport sostingut que s’expressa en aquestes dades (a més, amb finançament europeu). El corredor mediterrani, amb aquestes dades, és irreversible, a més de treballar a favor de la descarbonització del transport, el combat al canvi climàtic, el suport a les exportacions, la reindustrialització i la connexió ferroportuària».