Nou reglament
La UE obligarà les bateries a portar un ‘passaport’ amb la seva empremta de carboni
La fàbrica de bateries Bolt inverteix 25 milions en laboratoris a Montmeló i els EUA
Les ‘noves’ renovables estalviaran 7.000 milions als consumidors espanyols aquest any
Les piles i bateries són cada vegada més presents en la vida diària. Més enllà de per a activitats industrials o aparells de telefonia, l’ús d’aquest tipus de sistemes per a vehicles elèctrics, bicicletes i patinets fan preveure un increment de la demanda 10 vegades superior a l’actual d’aquí al 2030. En aquest marc, el Consell de la Unió Europea (UE) ha donat llum verda a un nou reglament que mira de posar ordre al sector amb noves normes que van des del disseny fins al tractament de residus de qualsevol tipus de piles i bateries, ja siguin produïdes a la UE o importades.
La nova norma substitueix l’actual Directiva sobre piles del 2006 i dirigeix el focus a crear una economia circular en un mercat «cada vegada més estratègic en el pla mundial». Entre les novetats, els obligarà a dotar-se d’un «passaport» que «maximitzi l’intercanvi d’informació, permeti el seguiment i el rastreig de les bateries i faciliti informació sobre la intensitat de carboni dels seus processos de fabricació així com sobre l’origen dels materials utilitzats i sobre si s’utilitzen materials renovables».
Així, el reglament distingeix entre diferents tipus de piles o bateries com aquelles que són dispositius portàtils, les bateries industrials (aquelles utilitzades per a tota mena d’activitats industrials, infraestructura de comunicacions, activitats agrícoles, i generació i distribució d’energia elèctrica), les bateries per a vehicles elèctrics i aquelles dirigides a mitjans de transport lleugers com els patinets elèctrics, entre d’altres.
S’espera que «més de la meitat de la producció mundial d’algunes matèries primeres estigui destinada a aplicacions de piles o bateries». Així, més del 50% de la demanda mundial del cobalt i més del 60% del liti del planeta es destinen a la producció de piles o bateries i al voltant del 8% de la producció mundial de grafit natural i del 6% de la producció mundial de níquel.
En aquest sentit, es preveuen uns nivells mínims obligatoris de contingut reciclat a les bateries industrials, d’automoció i per a vehicles elèctrics del 16% per al cobalt, del 85% per al plom, del 6% per al liti i un 6% per al níquel. I s’estableix un objectiu de recuperació de liti a partir dels residus de piles i bateries del 50% per a finals del 2027 i del 80% per a finals del 2031.
A més, es fa als productors «responsables» de «finançar i organitzar» la recollida separada dels residus de piles o bateries a través d’una «xarxa de devolució i recollida i campanyes d’informació» pròximes a l’usuari final. I s’estableixen objectius de recollida de residus de piles o bateries portàtils del 63% per a finals del 2027 i del 73% per a finals del 2030. A més, en el cas de les bateries de transport lleuger s’introdueix un objectiu de recollida específic del 51% per a finals del 2028 i del 61% per a finals del 2031.
La nova norma també fixa per a finals del 2027 que les piles o bateries portàtils incorporades als aparells hagin de ser extraïbles i substituïbles per l’usuari final, a excepció de les bateries de mitjans de transport lleugers que hauran de ser substituïbles per un professional independent.
Notícies relacionades«Les piles i bateries són clau per al procés de descarbonització i la transició de la UE cap a uns mitjans de transport sense emissions. Alhora, al final de la seva vida útil contenen molts recursos valuosos i hem de poder ser capaços de reutilitzar aquestes matèries primes fonamentals en lloc de dependre de tercers països per al seu subministrament», ha afirmat la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, que es troba a Valladolid presidint les reunions del Consell informal d’Energia i Clima que se celebra entre aquest dilluns i dimecres en aquesta ciutat.
De fet, dimecres se celebrarà una reunió de ministres sobre autonomia estratègica que comptarà amb la participació de Jon Asín, conseller delegat de l’empresa navarresa BeePlanet, empresa que dona una segona vida a les bateries dels cotxes per utilitzar-les com a emmagatzematge. «Està sorgint un mercat per a les bateries industrials i les bateries per a vehicles elèctrics utilitzades i amb vista a recolzar l’aplicació pràctica de la jerarquia dels residus, han de fixar-se normes específiques per a una adaptació responsable de les bateries utilitzades, tenint en compte alhora el principi de precaució i garantint la seguretat d’ús per als usuaris finals», diu el reglament.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia