Entendre-hi més
Zuckerberg contra Musk: ¿Pot Threads acabar amb Twitter?
Abans fins i tot de pujar al ring, el combat entre Mark Zuckerberg i Elon Musk ja ha començat. El 6 de juliol, Meta va anunciar el llançament de Threads, una nova aplicació vinculada a Instagram amb la qual competir contra Twitter. Tot i que l’han venut com un «rival amistós», ha trigat tan sols cinc dies a superar els 100 milions d’usuaris, fulminant el rècord de ChatGPTcom la plataforma que més ràpid ha crescut de la història. ¿Pot aquest clon suposar una amenaça per a la xarxa social de l’ocell blau o serà un pas en fals del pare de Facebook?
De moment, Threads és una versió primitiva de Twitter. La nova ‘app’ de Meta permet publicar missatges de 500 caràcters, fotos i vídeos de fins a cinc minuts i s’hi interactua amb comentaris, amb ‘m’agrada’ o tornant a penjar publicacions (l’equivalent del ‘retweet’). Encara no permet enviar missatges directes, no té ‘hashtags’, ni llistes personalitzades, ni un ‘feed’ cronològic, ni una eina de recerca per paraules ni una versió per a escriptori, de manera que la seva oferta és més limitada.
Aquestes carències ja s’estan corregint, segons el cap d’Instagram, Adam Mosseri. La diferència entre totes dues és que Threads és una plataforma descentralitzada, que vol dir que no està sota el control únic de Meta i que els usuaris podran migrar les seves dades i seguidors a espais similars.
El naixement de Threads és vist com una estratègia de Meta per aprofitar la debilitat de Twitter per ocupar el seu espai. Zuckerberg no ha dissimulat i ha confessat la seva intenció d’«aconseguir, amb sort», ser més gran que l’‘app’ de l’ocellet blau. Després d’11 anys en silenci, el cofundador de Facebook va penjar un tuit el dia del llançament de la seva nova xarxa social per compartir un conegut mem amb el qual reconeixia el plagi al seu rival, una tàctica habitual de la seva companyia.
— Mark Zuckerberg (@finkd) 6 de julio de 2023
Twitter, en hores baixes
El llançament de Threads respon a les demandes de molts usuaris indignats amb el rumb de Twitter. L’octubre de l’any passat, Musk va tancar la compra de la xarxa social per 44.000 milions de dòlars (uns 41.000 milions d’euros) i des d’aleshores ha impulsat una sèrie de canvis que han foragitat gran part dels anunciants i que han fet desplomar el seu valor a menys de la meitat. La introducció d’un sistema de pagament i la deliberada amplificació de comptes d’extrema dreta ha perjudicat l’experiència de navegació i ha augmentat els discursos d’odi.
Tot això ha fet que plataformes alternatives similars a Twitter hagin guanyat pes en els últims mesos. És el cas d’algunes més antigues, com Mastodon, però també d’altres noves com Bluesky, impulsada per Jack Dorsey, fundador de la xarxa social de l’ocellet blau. Aquestes alternatives estan guanyant terreny i augmentant la base d’usuaris, però encara són massa petites o complicades per suposar una amenaça per a Musk.
L’oportunitat de Meta
Meta no té aquests problemes. El mastodont digital capitanejat per Zuckerberg acumula 3.000 milions d’usuaris en totes les seves aplicacions i té molts més recursos per desbancar el seu rival. En la seva primera setmana, Threads ha crescut a un ritme meteòric que pot anar a més. És molt probable que un 58% dels usuaris de Twitter provin l’‘app’ de Meta, segons una recent enquesta d’Ipsos.
Tot i que els 237,8 milions d’usuaris actius diaris monetitzables de Twitter (juliol de 2022, últimes dades disponibles) continuen quedant lluny, el seu trànsit s’està «enfonsant», segons ha indicat la multinacional de serveis a la xarxa Cloudflare. De moment, Threads és un espai «amistós», però destacats neonazis, supremacistes blancs i altres figures radicals ja s’han apuntat a l’aplicació per posar a prova la seva capacitat de moderació de contingut, segons ha denunciat l’organització Media Matters.
L’aposta de Meta és arriscada. Fins ara, cap còpia ha aconseguit desbancar Twitter com a reina del ‘microblogging’. Threads –que significa «fils» en anglès, però es pronuncia igual que ‘threats’, «amenaça»– té el vent a favor per plantar-li cara, però no està clar que aquesta inversió de temps i diners acabi sent profitosa per a l’antiga plataforma Facebook. La companyia ha assegurat que fins que no arribi als 1.000 milions d’usuaris no se centrarà a introduir publicitat per monetitzar una criatura que, segons l’assessoria global de banca d’inversió Evercore, podria generar 8.000 milions de dòlars anuals en beneficis el 2025. Els ingressos històrics més grans de Twitter van ser el 2021, abans de Musk, i es van quedar en 5.000 milions.
Zuck is a cuck
— Elon Musk (@elonmusk) 9 de julio de 2023
Fora de la UE
Aquest nou fenomen no arribarà a la Unió Europea (UE), almenys de moment. El gegant tecnològic ha optat per desplegar la seva nova aplicació als Estats Units i al Regne Unit, però no al Vell Continent. Aquesta decisió respon a una qüestió legal. Threads està dissenyat per importar les dades dels seus usuaris a Instagram, informació sensible com el seu comportament, la salut, la localització i les finances. No obstant, aquest flux de dades personals entre totes dues està restringit per les noves lleis europees deprivacitat. Ja el 2019, els reguladors alemanys van bloquejar els intents de la companyia de llançar serveis publicitaris a WhatsApp que s’alimentaven de les dades dels usuaris a Facebook i Instagram sense el seu consentiment.
L’aprovació de la llei de serveis digitals (DSA) i, especialment, de la llei de mercats digitals (DMA), endurirà encara més la normativa per als gegants tecnològics. La segona prohibeix que les empreses reutilitzin les dades personals dels usuaris per als seus diferents productes, una pràctica habitual a Meta per dirigir publicitat digital, el seu principal motor econòmic. Els responsables de la companyia han apuntat que aquesta «incertesa regulatòria» els ha fet descartar per ara el llançament del seu nou producte. Tot i que és poc clar com s’aplicarà la DMA, la llei contempla multes de fins al 10% dels ingressos anuals d’una empresa en cas d’infracció i de fins al 20% quan sigui una infracció reiterada, una possibilitat a la qual Zuckerberg no vol enfrontar-se.
Notícies relacionadesEl gegant de les xarxes socials ha creat aquest pont entre les seves dues ‘apps’ per fer que la nova plataforma sigui més atractiva. L’estratègia ha funcionat i ha disparat la seva popularitat a un ritme mai vist fins ara. I ho ha fet, en part, perquè per crear un compte a Threads s’ha de vincular al d’Instagram per poder traspassar els seguidors d’un espai a l’altre, una opció molt més seductora per començar de zero. Tot i així, aquesta pràctica inquieta els experts en privacitat, que critiquen la falta de transparència de la companyia sobre què farà amb aquestes dades.
L’ofensiva de Zuckerberg inquieta Musk. Indignat per l’aparició del seu rival, el controvertit empresari ha amenaçat de demandar Meta acusant l’empresa de robar secrets comercials i d’utilitzar de manera il·legal la propietat intel·lectual de Twitter per donar forma al seu Doppelgänger. Combatin a puny net o no, els dos multimilionaris també podrien acabar enfrontant-se als jutjats.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.