Clàusules restrictives

Competència multa Apple i Amazon per un càrtel a la web del gegant del comerç electrònic

La companyia nord-americana de ‘marketplace’ recorrerà la sanció a l’estar «en desacord» amb la decisió de l’organisme espanyol

La Generalitat obre expedient sancionador a Endesa per dificultar l’autoconsum col·lectiu

Competència multa Apple i Amazon per un càrtel a la web del gegant del comerç electrònic

Eduardo Parra - Europa Press - Archivo

4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC)ha multat amb un total de 194,15 milions d’euros diferents societats dels grups Amazon i Apple per un càrtel entre totes dues per restringir la competència a la web espanyola del gegant del comerç electrònic. El pacte va arraconar els revenedors de productes de la marca de la poma, així com productes competidors, i va afectar directament els consumidors, al suposar un increment dels preus dels productes Apple en el ‘market place’.

Des d’Amazon informen que recorreran la decisió de l’organisme a l’estar «en desacord» amb la decisió de la CNMC i rebutgen el «suggeriment» que el gegant de comerç ‘online’ es beneficia a l’excloure venedors de la botiga, ja que el seu model de negoci –expliquen– es basa en «l’èxit de les empreses que venen a través d’Amazon, moltes de les quals són pimes». «Fruit de l’acord amb Apple, els clients espanyols s’han beneficiat d’una àmplia varietat de producte, que s’ha més que duplicat en els últims quatre anys, i excel·lents ofertes, així com enviaments més ràpids», afegeixen en un comunicat.

El 31 d’octubre del 2018 Amazon i Apple van firmar dos contractes mitjançant els quals s’actualitzaven les condicions d’Amazon com a distribuïdor autoritzat d’Apple. En ells es van incloure diverses clàusules restrictives de la competència que afectaven la venda minorista per internet (‘online’) de productes electrònics a Espanya a l’establir que únicament una sèrie de distribuïdors designats per la mateixa Apple podien vendre els productes de la marca Apple a través de la web d’Amazon a Espanya. 

Com a resultat d’aquest pacte, més del 90% dels revenedors que utilitzaven la web d’Amazon per vendre productes Apple van quedar exclosos del ‘market place’ d’Amazon i els venedors no autoritzats «van perdre un important canal de vendes, en la mesura que l’esmentada web vehicula gran part de les compres en línia de productes electrònics a Espanya», segons explica la CNMC.

En aquest sentit, l’organisme que dirigeix Cani Fernández explica que aquests operadors ‘no autoritzats’, formats per empreses «generalment de mida petita que no tenen una relació comercial directa amb Apple però que venen els seus productes amb el seu consentiment» eren «els més actius a la web d’Amazon a Espanya i, per tant, els que exercien més pressió competitiva en preus a l’esmentada web». Això va portar, per tant, a una alça dels preus relatius pagats pels usuaris a la web d’Amazon en productes Apple.

Per tant, la CNMC resol que les vendes de productes de la marca Apple en aquest mercat es van concentrar, per tant, en la mateixa Amazon, «reduint dràsticament la competència entre revenedors de productes d’aquesta marca» i afegeix que aquesta pràctica també va reduir les vendes de venedors establerts en altres països de la UE, limitant-se per tant el comerç entre estats membres.

Publicitat limitada

Amazon i Apple també van incloure clàusules publicitàries per limitar la possibilitat que marques competidores d’Apple poguessin adquirir espais publicitaris a la web d’Amazon a Espanya per anunciar els seus productes quan es realitzen certes recerques, així com durant el procés de compra. En un exercici pràctic com és buscar al portal web un producte d’Apple, la CNMC mostra com al buscar un Iphone el portal mostra únicament articles de la marca creada per Steve Jobs, mentre que si es busca un model d’una altra marca, com un Samsung Galaxy, entre els resultats apareixen altres ensenyes com Oppo, per exemple.

A més, aquestes clàusules també estableixen que Amazon no podrà portar a terme, sense el consentiment d’Apple, campanyes de màrqueting i publicitat que estiguin dirigides a clients que hagin comprat productes Apple i fomentin que aquests consumidors canviïn de producte a un de la competència. Com a conseqüència d’això la CNMC conclou que Apple veu reduïda «la pressió competitiva generada pels anuncis de la competència a la web d’Amazon a Espanya, i per les campanyes de màrqueting que aquesta pugui realitzar i que la resta de les marques sí que han de suportar» i alhora es perjudica els consumidors. 

Amazon es defensa

Notícies relacionades

El gegant del comerç ‘online’ ho nega i afirma que gràcies a l’acord amb Apple la seva web compta amb més productes disponibles per al consumidor. En concret, afirmen que el catàleg d’iPads «s’hamultiplicat fins i tot per cinc» des del pacte, mentre que en altres articles com iPhone, els AirPods i l’Apple Watch» hi ha hagut també increments «molt notables». A més, afegeixen, «la quantitat de compres de productes Apple acabats de llançar, com l’iPhone o l’iPad, va ser fins a 89 vegades més gran que en un període comparable anterior a l’acord».

D’altra banda, sobre l’accés a preus més competitius destaquen que els descomptes en els «diferents models d’iPhone van augmentar una mitjana d’un 6% en el segon i tercer any després de la implementació de l’acord». «I els descomptes en els models d’iPad van augmentar, de mitjana, entre un 7% i un 8%, en el segon i tercer any després de l’acord, respectivament», afegeixen. La companyia també afegeix que s’han reduït els temps d’enviament a l’elevar el percentatge de productes Apple entregats per via ràpida (és a dir, amb la promesa d’entrega generalment dins dels 2 dies posteriors a la comanda) del 54% el 2018 a prop d’un 95% el 2021.