Comissió Europea
Brussel·les examinarà el pagament per ús a les carreteres quan Espanya demani fons europeus
La Comissió Europea avaluarà el mecanisme de pagament per ús de les carreteres de l’Estat que el Govern de Pedro Sánchez ha inclòs en el pla de recuperació espanyol i s’ha compromès a aplicar a partir del 2024, quan Espanya presenti la sol·licitud de pagament corresponent a aquesta fita. «La nostra entesa és que el pla espanyol es refereix a un mecanisme de pagament per l’ús de carreteres que començarà el 2024, en línia amb el principi de qui contamina paga», ha explicat Veerle Nuyts, portaveu de la Comissió Europea, que ha confirmat que avaluaran la mesura quan rebin la sol·licitud de pagament corresponent.
La portaveu ha confirmat que «el pla de recuperació i resiliciencia espanyol, tal com va ser proposat per Espanya i aprovat per la Comissió i després pel Consell (Ecofin), inclou el compromís d’adoptar una llei sobre mobilitat sostenible i el transport de cara al desembre del 2023». Segons la informació recollida en el pla, l’objectiu d’aquesta llei és proporcionar el marc normatiu de base per a la nova política de mobilitat a Espanya, que es basa en la millora de la sostenibilitat i la dimensió digital.
La legislació, segons consta en el pla, contempla com a mínim la creació d’un mecanisme de pagament per l’ús de les carreteres de l’Estat, que començarà a funcionar a partir del 2024, d’acord amb el principi de ‘qui contamina paga’. «L’objectiu d’aquesta mesura és internalitzar els costos externs del transport per carretera, creant per a tal finalitat incentius per aconseguir més eficiència en aquest sector i propiciant una reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle», assenyala el pla proposat per Espanya i avalat per la UE. El compliment d’aquesta fita està associat al sisè desemborsament del pla de recuperació espanyol, que preveu 8.000 milions d’euros.
Notícies relacionadesLa instauració de peatges a les carreteres espanyoles a partir de l’any vinent s’ha colat de ple en la campanya electoral després d’unes declaracions del director general de Trànsit, Pere Navarro, que van provocar un autèntic incendi en vigílies de les eleccions generals d’aquest 23J. Navarro va arribar a dir que la implantació dels peatges era «per imposició de Brussel·les» quan és una de les mesures proposades pel Govern dins el seu pla de recuperació. Segons les últimes informacions publicades aquesta setmana, ara l’Executiu miraria de fer marxa enrere i eliminar la proposta dels peatges.
«El que està fent el Govern amb la Comissió Europea, en el marc del desenvolupament del Pla de Recuperació, és veure de quina manera abordem el manteniment de la xarxa de carreteres sense abordar-lo a través del pagament per ús. Un pla global que passa també per una mobilitat més sostenible, promovent altres usos i una altra mobilitat, com el transport públic i la seva gratuïtat, com hem fet aquests últims mesos», assenyalava a principis de setmana la portaveu del Govern, Isabel Rodríguez.
- Obligatori per llei La multa que et pot caure per no estar empadronat on vius
- Energies renovables El pàrquing de l’Alcampo de Sant Boi es transformarà en la instal·lació fotovoltaica més potent de l’àrea de Barcelona
- salut mental Els diagnòstics de TDAH entre els adults creixen en els últims anys
- Conflicte a Girona Una família denuncia que un home s’ha quedat d’ocupa en una casa que li van deixar a Llagostera
- LA VISITA BLAUGRANA AL COLISEUM Cinc anys amb un zero a Getafe
- Violència contra les dones Laura Palmer i la por que ens va quedar
- Transparència Hisenda vigilarà més les targetes: demanarà aquestes dades sobre els moviments
- Trump, la Lluna i més enllà
- Aquesta nit Gala dels premis Gaudí
- Premier league Haaland firma una inusual renovació amb el City fins al juny del 2034