Emprenedoria

Les ‘start-ups’ catalanes que estan esquivant la tempesta (i la seva estratègia per fer-ho)

Les ‘start-ups’ catalanes que estan esquivant la tempesta (i la seva estratègia per fer-ho)

Cecilia de Fátima

6
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

En alguns casos han sigut els aprenentatges de la pandèmia; en d’altres, una filosofia previnguda des del principi. Hi ha qui ha prioritzat altres mesures, o, també, qui ha tancat la seva última ronda de finançament en el moment adequat i a temps per racionar millor els seus recursos. La qüestió és que, en ple temporal, hi ha ‘start-ups’ que estan aconseguint capejar amb èxit la tempesta. Ho fan en un escenari marcat per l’increment dels tipus d’interès –que ha encarit el preu dels diners que hi inverteixen els seus inversors–, i amb uns fons que han encaixat el context macroeconòmic demanant més proves de solvència a les empreses amb què s’associen. És a dir, que gairebé d’un dia per l’altre, el mercat ha passat de premiar el creixement voraç a buscar sensatesa i beneficis.

Davant aquest panorama, aproximadament un terç de la trentena de grans ‘start-ups’ que la Generalitat té identificades a Catalunya entre ‘unicorns’ (companyies valorades en més de 1.000 milions de dòlars) i ‘scale-ups’ (‘start-ups’ en fase més avançada i que ja han captat més d’1 milió de dòlars) han hagut de reduir la seva plantilla els últims mesos. Però n’hi ha 10 més que diuen estar bé, trobar-se fortes, créixer i, en alguns casos, fins i tot contractar. Amb la resta, no ha sigut possible contactar.

Cooltra

«El creixement de la contractació és gradual i estable», assegura l’empresa de lloguer de motos elèctriques per minuts, dies o mesos, que va acudir a final d’any als seus actuals inversors per obtenir 15 milions d’euros extra per impulsar el negoci. Segons els seus responsables, Cooltra incrementarà la seva plantilla aquest any entre un 8% i un 10% globalment. Ho farà sobretot gràcies a haver aterrat, precisament, a noves ciutats com Torí (Itàlia) i Sevilla, i al reforç de la seva xarxa comercial a tot Europa.

Impress

És una de les empreses que més ràpid creix, que més lluny ha arribat en temps rècord i que més rondes de finançament grans ha tancat, però la cadena de clíniques dentals Impress diu no haver hagut d’acomiadar ningú per molt que el vent bufi ara en contra. «En lloc d’acomiadar, hem expandit les nostres operacions tant d’àmbit nacional com internacional», expliquen des de l’empresa. Fonts involucrades en el sector sí que la col·loquen entre les companyies que han sigut impactades pel canvi de tendència en el mercat de capitals, però els seus responsables asseguren que continuen enfocats en el creixement i el desenvolupament de l’empresa. «Estem compromesos a enfortir la nostra posició en el mercat i mantenir un enfocament orientat cap a la rendibilitat i l’èxit a llarg termini», assegura la companyia.

Lodgify

La plataforma pensada perquè els professionals de l’allotjament de vacances gestionin la seva activitat també ha esquivat la tempesta. «Des de la direcció sempre han apostat per un ‘creixement eficient’ en comptes del ‘creixement a qualsevol cost’», explica un portaveu de Lodgify. «Això afegit als bons resultats econòmics i a l’adquisició de clients, ens ha permès continuar creixent a un bon ritme estable», afegeixen. L’empresa, de fet, ha passat dels 130 empleats que hi havia el 2022 als 266 que són avui.

Minoryx

A l’empresa biotecnològica Minoryx, el context actual ha servit per confirmar que la millor estratègia era buscar un soci que els ajudés a fer arribar el seu nou fàrmac al mercat en comptes d’anar a buscar una altra vegada el capital risc, però, més enllà d’això, cap impacte: de fet, també estan contractant. «Hem buscat maximitzar tot el que hem pogut l’obtenció de finançament per poder estar en una situació sòlida en el context actual», reflexionen des de la companyia, que l’any passat va captar 56 milions d’euros. «Fa un any ja pensàvem que el millor per afrontar el llançament comercial de la leriglitazona [el seu fàrmac principal] era buscar un acord amb una empresa amb l’experiència i els mitjans per fer arribar el producte a tot Europa: la situació dels mercats ens va convèncer que aquesta era la millor via», assenyalen.

Peptomyc

Aquesta ‘start-up’ que investiga sobre el tractament contra el càncer nascuda en el si de l’Institut d’Oncologia del Vall d’Hebron, també respira alleujada per no haver hagut d’acomiadar ningú. «Estem notant un panorama més difícil en el moment d’aconseguir inversió, però estem intentant que això no afecti els nostres plans clínics i de desenvolupament», explica la seva fundadora i consellera delegada, Laura Soucek. «La nostra prioritat segueixen sent els pacients amb càncer i la rapidesa és una cosa que els devem», afegeix.

Red Points

A Red Points tampoc s’ha hagut de recórrer als acomiadaments. «Sempre hem tingut una política de creixement molt conscient pel que no ens hem vist en la situació de prendre aquesta mena de decisions», apunta Laura Urquizu, presidenta i consellera delegada d’aquesta empresa que es dedica a identificar i eliminar falsificacions o suplantacions d’identitat, entre d’altres. La companyia juga amb l’avantatge, a més, d’haver tancat una ronda de finançament de 20 milions d’euros a finals del 2022.

SpliceBio

En el seu cas –sostenen des de SpliceBio– l’estat general de l’economia no els afecta directament, així que tiren endavant amb els plans que tenien previstos. Aquesta empresa ha desenvolupat una plataforma tecnològica per tractar malalties sense cura a través de la teràpia gènica i va rebre 50 milions d’euros a principis de l’any passat per confirmar la validesa del seu enfocament amb una malaltia en concret i portar-la a d’altres. De moment, aquest últim any, ha duplicat la plantilla per aconseguir-ho.

TravelPerk

És un dels dos ‘unicorns’ (eDreams és l’altre) que diu no haver hagut de fer retallades massives de personal per la situació macroeconòmica. «No som immunes a l’entorn extern, però vam aprendre diverses lliçons de la pandèmia», afirmen des d’aquesta plataforma de gestió de viatges de negoci. «El primer –aprofundeixen– és que la nostra gent és el nostre millor actiu i que són clau per a l’èxit de la companyia: abans de fer retallades del que més valorem, estem mirant cap a un altre tipus de control de costos per ser més eficients sobre com portem el negoci». Parlen d’una gestió més conscienciosa dels diners, d’identificar retallades que no restin capacitat a la companyia i d’automatitzar processos amb intel·ligència artificial.

Wallapop

La companyia de compravenda de productes de segona mà preveu tancar aquest any amb més de 100 milions d’euros d’ingressos, una xifra que «reflecteix la consolidació de les seves vies de monetització» i l’«embranzida de la companyia, que continua complint les perspectives marcades». Així, Wallapop no ha hagut de fer ajustos de cara al panorama actual. L’empresa explica que ha passat dels 13 treballadors amb què va començar fa 10 anys als 350 actuals. «Part d’aquest creixement ha tingut lloc els últims anys, en què s’ha reforçat la plantilla per poder donar servei al creixement en el nombre d’usuaris», expliquen des de la companyia, que assegura que els seus plans no contemplen cap ajust econòmic ni de retallada de plantilla per qüestions financeres o de rendibilitat.

Yaba

«En el nostre cas ha sigut al revés, el 2022-2023 hem contractat i hem crescut molt en facturació», assegura un dels fundadors de Yaba, Alejandro Fresneda. Aquest agregador espanyol d’empreses que venen a través d’Amazon tendeix a adquirir negocis solvents, amb què els seus números quadren i no s’ha vist obligat a fer acomiadaments. «Sempre hem mirat de tenir controlada la despesa i palanquejant-nos en processos tecnològics, però no per cap situació econòmica, si no com una filosofia d’empresa», raona l’emprenedor.