Aeroport de Barcelona
Més dones, «abús de poder» i el fantasma del 2017: les raons que hi ha darrere la vaga de vigilants al Prat

zentauroepp49381943 barcelona 9 08 2019 huelga de vigilantes en el aeropuerto de190809211607 /
El fantasma de la vaga del 2017 a l’aeroport de Barcelona-el Prat ha reaparegut aquests dies als seus controls de seguretat. Si bé aquest fantasma mai se n’havia anat, ja que formalment la convocatòria de vaga que va col·lapsar per moments l’aeròdrom barceloní fa sis anys continua vigent i ningú ha contactat amb el Departament de Treball per comunicar-los que la protesta ha acabat.
La companyia que gestiona el servei ja no és Eulen i des del novembre del 2022 la responsabilitat (i el lucre) corre a càrrec d’I-SEC Aviation Security. Entremig va estar al comandament Trablisa. Diferent gestor, però part dels motius que van alimentar el conflicte del 2017 continuen sent combustible per a l’actual.
La imatge de guàrdies civils després dels controls de seguretat per garantir el servei es pot tornar a repetir a partir del 10 d’agost. Entremig s’interposen els contactes informals que hi pugui haver entre els treballadors i la direcció de la corporació amb seu als Països Baixos. Els formals estan previstos per al dilluns 7 d’agost, a la seu del Departament de Treball del carrer d’Albareda.
Una llista de set punts portaran sota el braç a aquesta trobada els representants dels vigilants de seguretat citats. Alguns són veterans de la vaga del 2017, com l’actual presidenta del comitè d’empresa, Genoveva Sierra, avui a Representació Obrera Sindical (ROU) i llavors a la central PROU.
Si la mediació no fa efecte, a partir del 10 d’agost hi haurà aturades als controls de seguretat del Prat de dijous a dilluns, en tres tandes: de quatre del matí a set del matí i de nou del matí a onze del matí i de quatre de la tarda a sis de la tarda. Els serveis mínims fixats pel Govern són del 90%.
Més dones, pàrquing i idiomes
La primera és que l’empresa contracti més dones i assoleixi una paritat del 50-50 entre l’actual plantilla, d’uns 500 treballadors. I és que, segons argumenten les centrals, les treballadores estan sobrecarregades perquè a l’haver-ne poques (al voltant d’un terç de la plantilla, segons aquestes mateixes fonts) tenen més difícil descansar, perquè sempre hi ha d’haver una quota mínima de dones per escorcollar les passatgeres del seu mateix sexe.
A més de reforçar les plantilles i repartir més la càrrega de treball. A aquest menester els convocants invoquen el laude arbitral aconseguit en la vaga del 2017 en matèria d’entrega de quadrants d’horaris de tot l’any, formació en radioscòpia o la garantia d’un cinquè vigilant per filtre, entre d’altres.
També reclamen que sigui l’empresa la que assumeix el cost del pàrquing per als vigilants que vagin a treballar amb vehicle privat i així no l’hagin de pagar ells de la seva butxaca. Així com concedir-los un augment salarial per la via del reconeixement d’un plus per parlar idiomes per tal de poder interactuar millor amb els passatgers internacionals. Aquest plus seria de 50 euros al mes.
Sancions i «abús d’autoritat»
Tot i que, més enllà de les demandes econòmiques, entre la plantilla i l’empresa hi ha un conflicte latent que s’arrossega des de poc després que aquesta assumís la gestió dels controls de seguretat. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, tant I-SEC com Aena –gestora aeroportuària– han sigut censurades per Inspecció de Treball per vulnerar la normativa de prevenció de riscos laborals. Ja que obligaven els vigilants a carregar un pes excessiu, al moure safates d’objectes perquè els passatgers passin per l’escàner.
Notícies relacionadesLes centrals denuncien un «abús d’autoritat» per part de l’empresa. Sempre segons la seva versió, I-SEC promocionaria personal per a llocs de supervisió per pressionar els treballadors i privar-los dels 10 minuts de descans per hora treballada als quals tenen dret per conveni.
I-SEC ha rebut una sanció «greu» d’Inspecció de Treball per negar injustificadament el canvi de torn entre treballadors, segons documentació a la qual ha tingut accés aquest mitjà.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet