Aeropuerto de El Prat

Aeropuerto de El Prat / Manu Mitru (EPC)

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

S’han complert ja dos anys des que el Govern es va aixecar de la taula en la qual negociava amb Aena l’ampliació de l’aeroport del Prat. Després d’uns primers mesos plens d’eleccions i falta d’interlocutors, al febrer ERC va acordar amb el PSC que es crearia una taula tècnica per afrontar la «millora de la capacitat» de la infraestructura barcelonina, una cosa que encara no ha passat. Mentrestant, proliferen els estudis i posicionaments de la societat civil i econòmica, a favor i en contra.

L’últim s’ha presentat aquest dijous a Barcelona. Es tracta de la proposta «per al consens» del ‘lobby’ ambiental Oikia «sobre el model aeroportuari català i la millora de l’aeroport del Prat». En el títol del document, de 40 pàgines, ja es revela la seva posició: les instal·lacions s’han de millorar, sí, però això va lligat a la resta d’aeroports de Catalunya. Han elegit una experta en mobilitat, Mercedes Vidal; una doctora, Olga Pané i un empresari del món de la logística, Ignasi Sayol, per explicar-ho.

Dos avions de la United Airlines /

LOUIS NASTRO / REUTERS

Falta una gran aerolínia

L’entitat defensa que el fet que el Prat no hagi aconseguit atraure més vols intercontinentals no es deu a les dimensions de la pista que ara es vol allargar. Creuen que la falta d’una gran aerolínia amb base a la capital catalana minva les possibilitats de comptar amb aquestes preuades destinacions.

«El principal problema és la inexistència d’un model aeroportuari català eficient», assegura Oikia, que adverteix que el fet que la gestió de Barcelona, Girona, Reus, Lleida-Alguaire i la Seu d’Urgell estiguin repartides entre Aena i la Generalitat provoca «falta de coordinació».

Compensacions ambientals

El ‘lobby’ recorda que les compensacions ambientals que el gestor aeroportuari esgrimeix per convèncer els opositors a l’allargament de la pista no són creïbles perquè a l’anterior ampliació no es van complir. Adverteixen que l’ampliació provocarà «un fort impacte ambiental».

Viatgers esperen a l’aeroport de Barcelona-el Prat. /

Ricard Cugat

Ànecs contra economia

L’enginyer Ignasi Sayol s’ha queixat que s’ha promogut «un fals debat d’ànecs contra economia» i ha afirmat que amb el seu informe es demostra que «medi ambient, salut i economia són compatibles». «No existeix cap saturació com ens volen fer creure», ha afegitl’exregidora de Barcelona dels Comuns Mercedes Vidal, que ha apostat per la interconnexió entre els diferents aeroports per via ferroviària, amb un esquema regional, com ha defensat també l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), a la qual pertany.

La gerent de l’Hospital del Mar, Olga Pané, s’ha queixat que en el debat sobre el Prat s’ha ignorat l’afectació en la salut de les persones, a més en un context d’emergència climàtica. Ha relacionat els efectes de l’escalfament global i ha citat com a exemple les esteles de condensació dels avions, les molèsties pel soroll, els contaminants, entre d’altres.

Un planeta malalt

Notícies relacionades

«No té cap sentit promoure aquesta ampliació. No és possible la salut de les persones en un planeta malalt», ha remarcat la doctora. Sayol ha proposat que es promocionin aeronaus més netes i, via taxes com passa a l’aeròdrom londinenc de Heathrow, es premiï les que emeten menys contaminants.

L’enginyer, també president del Clúster Logístic de Catalunya i de Pimec Logística, ha instat les administracions «a asseure’s per parlar i analitzar el problema» i abandonar el «debat entre franctiradors», ha opinat.