Debat sense tancar
El ‘lobby’ ambiental Oikia s’oposa a allargar la pista de l’aeroport del Prat

Aeropuerto de El Prat /
S’han complert ja dos anys des que el Govern es va aixecar de la taula en la qual negociava amb Aena l’ampliació de l’aeroport del Prat. Després d’uns primers mesos plens d’eleccions i falta d’interlocutors, al febrer ERC va acordar amb el PSC que es crearia una taula tècnica per afrontar la «millora de la capacitat» de la infraestructura barcelonina, una cosa que encara no ha passat. Mentrestant, proliferen els estudis i posicionaments de la societat civil i econòmica, a favor i en contra.
L’últim s’ha presentat aquest dijous a Barcelona. Es tracta de la proposta «per al consens» del ‘lobby’ ambiental Oikia «sobre el model aeroportuari català i la millora de l’aeroport del Prat». En el títol del document, de 40 pàgines, ja es revela la seva posició: les instal·lacions s’han de millorar, sí, però això va lligat a la resta d’aeroports de Catalunya. Han elegit una experta en mobilitat, Mercedes Vidal; una doctora, Olga Pané i un empresari del món de la logística, Ignasi Sayol, per explicar-ho.

Dos avions de la United Airlines /
Falta una gran aerolínia
L’entitat defensa que el fet que el Prat no hagi aconseguit atraure més vols intercontinentals no es deu a les dimensions de la pista que ara es vol allargar. Creuen que la falta d’una gran aerolínia amb base a la capital catalana minva les possibilitats de comptar amb aquestes preuades destinacions.
«El principal problema és la inexistència d’un model aeroportuari català eficient», assegura Oikia, que adverteix que el fet que la gestió de Barcelona, Girona, Reus, Lleida-Alguaire i la Seu d’Urgell estiguin repartides entre Aena i la Generalitat provoca «falta de coordinació».
Compensacions ambientals
El ‘lobby’ recorda que les compensacions ambientals que el gestor aeroportuari esgrimeix per convèncer els opositors a l’allargament de la pista no són creïbles perquè a l’anterior ampliació no es van complir. Adverteixen que l’ampliació provocarà «un fort impacte ambiental».

Viatgers esperen a l’aeroport de Barcelona-el Prat. /
Ànecs contra economia
L’enginyer Ignasi Sayol s’ha queixat que s’ha promogut «un fals debat d’ànecs contra economia» i ha afirmat que amb el seu informe es demostra que «medi ambient, salut i economia són compatibles». «No existeix cap saturació com ens volen fer creure», ha afegitl’exregidora de Barcelona dels Comuns Mercedes Vidal, que ha apostat per la interconnexió entre els diferents aeroports per via ferroviària, amb un esquema regional, com ha defensat també l’associació Promoció del Transport Públic (PTP), a la qual pertany.
La gerent de l’Hospital del Mar, Olga Pané, s’ha queixat que en el debat sobre el Prat s’ha ignorat l’afectació en la salut de les persones, a més en un context d’emergència climàtica. Ha relacionat els efectes de l’escalfament global i ha citat com a exemple les esteles de condensació dels avions, les molèsties pel soroll, els contaminants, entre d’altres.
Un planeta malalt
Notícies relacionades«No té cap sentit promoure aquesta ampliació. No és possible la salut de les persones en un planeta malalt», ha remarcat la doctora. Sayol ha proposat que es promocionin aeronaus més netes i, via taxes com passa a l’aeròdrom londinenc de Heathrow, es premiï les que emeten menys contaminants.
L’enginyer, també president del Clúster Logístic de Catalunya i de Pimec Logística, ha instat les administracions «a asseure’s per parlar i analitzar el problema» i abandonar el «debat entre franctiradors», ha opinat.
Enaire Barcelona sostenibilitat Mobilitat Aeroport de Barcelona El Prat de Llobregat AENA Transports Transport aeri Ministeri de Transports Infraestructures Aerolínies Aeroports
- ¿Un altre gol de Laporta?
- Ajuts socials Ja és oficial: Així pots sol·licitar el nou ajut de 700 euros compatible amb l'Ingrés Mínim Vital
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- BCN detecta un frau amb les entrades gratis al parc Güell dels veïns
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Ficció en català Les apostes de 3Cat de sèries i pel·lícules per al 2025: d’un ‘thriller’ de David Verdaguer a Mario Casas parlant en català
- Drets socials El Govern reobre l’expedient del veí de Gavà que feia 18 anys que esperava l’ajuda a la dependència
- Governança corporativa Yolanda Díaz inicia la seva reforma per col·locar els sindicats en els consells d’administració de les empreses