normativa motor

La UE rebaixa l’ambició de la norma Euro 7 per protegir la indústria de l’automòbil

L’acord dels Vint-i-set, a negociar amb el Parlament Europeu, imposa límits a les emissions dels frens i pneumàtics dels cotxes i a la durabilitat de les bateries

La UE rebaixa l’ambició de la norma Euro 7 per protegir la indústria de l’automòbil
3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

Els ministres d’indústria de la Unió Europea han tancat aquest dilluns un acord polític sobre el reglament Euro 7, la nova normativa que regularà les emissions contaminants dels vehicles de motor –turismes, furgonetes, camions i autobusos–, motors i components, com ara frens i pneumàtics així com la durabilitat de les bateries. El text del Consell, que ara haurà de ser negociat amb el Parlament Europeu, rebaixa l’ambició de la Comissió Europea al retardar l’entrada en vigor de les exigències per protegir la indústria europea del motor.

«La nostra posició vol continuar el camí de liderar la mobilitat del futur i adoptar nivells d’emissions realistes per als vehicles de la pròxima dècada, alhora que ajudem la nostra indústria a fer el salt definitiu cap a cotxes no contaminants el 2035», ha resumit el ministre d’Indústria en funcions, Héctor Gómez, que ha presidit la reunió. Durant la seva intervenció en la trobada el ministre ha recordat que la indústria de l’automòbil està patint desafiaments «sense precedents» relacionats amb les conseqüències de la guerra d’Ucraïna, l’accés limitat a les matèries primeres i l’augment dels preus de l’energia i que el pacte tancat pels Vint-i-set reflecteix aquesta situació.

«En vista d’aquests factors, en els debats sobre la proposta Euro 7 va ser especialment important trobar un terme mitjà entre la necessitat de millorar la qualitat de l’aire i protegir la salut humana, d’una banda, i aconseguir que la indústria europea de l’automòbil continuï sent competitiva en l’escena mundial, d’una altra», ha explicat Gómez sobre una proposta que havia generat molta polèmica i oposició en països fabricants, com França, la República Txeca i Polònia –tots ells han secundat finalment el pacte– i en la mateixa indústria.

La indústria, satisfeta

Finalment, ha sigut rebut com «un pas en la bona direcció», ha celebrat l’Associació Europea de Fabricants d’Automòbils (ACEA), que considera que el compromís dissenyat per la presidència espanyola de la UE és un avanç. «En comparació amb el que està en vigor avui dia, l’Euro 7 és molt més àmplia per als cotxes nous, les furgonetes i, en particular, els vehicles pesants, cosa que requereix importants esforços d’enginyeria i proves. Com a tal, requerirà enormes inversions addicionals de la nostra indústria en un moment en què està invertint tots els seus recursos en la descarbonització», ha recordat el director general d’ACEA, Sigrid de Vries, sobre les necessitats que planteja la prohibició a partir del 2035 dels cotxes de gasolina, dièsel i híbrids.

Notícies relacionades

La UE va començar a introduir límits a les emissions per als vehicles el 1992. Des d’aleshores havia anat gradualment endurint les exigències. L’acord assolit aquest dilluns manté sense canvis les condicions dels assajos i els límits d’emissions existents per als turismes i furgonetes establerts en la norma Euro 6. En el cas dels vehicles pesants –autobusos i autocars així com altres vehicles comercials– es redueixen els límits d’emissions i s’introdueixen ajustos mínims en les condicions d’assaig. A més, inclou referències al nou objectiu de zero emissions de CO2 proposat per als autobusos urbans.

Frens i pneumàtics

La gran novetat de la normativa és que, per primera vegada, regularà els límits d’emissions de les partícules procedents no només del tub d’escapament sinó també dels frens i els límits de l’índex d’abrasió dels pneumàtics, que s’alinearà amb les normes internacionals adoptades per la Comissió Econòmica per a Europa de les Nacions Unides (CEPE). La norma també estableix terminis per a l’adopció d’actes d’execució (per part de la Comissió) a fi de proporcionar als agents econòmics claredat i seguretat jurídica. El pla inicial de la Comissió Europea advocava perquè el nou reglament entrés en vigor l’1 de juliol del 2025, una data extremadament «ambiciosa» i «poc realista» per a la majoria dels estats membres que han decidit ajornar-la. El compromís de la presidència, que encara haurà de ser negociat i acordat amb l’Eurocambra, proposa que entri en vigor 30 mesos després de l’adopció per a vehicles i turismes particulars i 42 mesos per a vehicles pesants.