Concurs d’Aena
Iberia perd el servei de ‘handling’ dels grans aeroports espanyols a excepció de Madrid
Iberia ha perdut el concurs per prestar els serveis de terra (‘handling’ en rampa) dels principals aeroports –Barcelona, Palma de Mallorca, Màlaga i Alacant– tot i que manté Madrid, segons ha informat Aena, que ha adjudicat aquest dimarts el concurs més gran de la història per a aquests serveis per un valor total de 5.000 milions d’euros durant un termini de set anys. En total, s’han renovat 41 llicències per a 43 aeroports i dos heliports i s’han presentat 168 ofertes de 15 empreses diferents, segons fonts del gestor aeroportuari.
La companyia del hòlding IAG deixarà de prestar el seu servei a tercers als quatre aeroports citats, així com a Alacant, Gran Canària, Tenerife Sud, Eivissa i Bilbao, però podrà sol·licitar la prestació d’aquest servei a si mateixa, cosa que es denomina ‘autohandling’, que en el cas d’Iberia es podria estendre a aerolínies del seu propi grup, com Vueling, Level o British Airways. Als aeroports que perd Iberia, la llicència es reparteix entre Aviapartner, Groundforce, Menzies i Swissport en el cas de Palma de Mallorca.
Alhora, l’aerolínia d’IAG ha aconseguit aquests serveis en aeroports més petits on ara hi havia un altre operador, com Saragossa, Valladolid, Burgos, Osca, Logronyo, Salamanca, Almeria i Múrcia. D’altra banda, a més de Madrid, on operarà junt amb Aviapartner i Groundforce, l’aerolínia manté la seva operació a Tenerife Nord, Menorca, Santiago de Compostel·la, Girona, Astúries, La Palma, Vitòria, Reus, Sant Sebastià, la Corunya, Santander, Vigo, Pamplona, Lleó, Jeréz, Granada, Badajoz, Melilla, Còrdova i Albacete.
En total, Iberia és la companyia que més presència obté, amb cinc llicències en un total de 29 aeroports. La segueixen Groundforce, amb 11 llicències a 12 aeroports; Aviapartner, amb 13 llicències a 15 aeroports; Mensies, amb 7 llicències a 7 aeroports; Union Handling (UTE formada per Iberia Handling - Clece) amb una llicència a l’aeroport de Sevilla; Swissport, amb una altra a Palma de Mallorca, i WFS, amb una altra a Vitòria. Als cinc grans aeroports, aquests serveis es realitzen en grups de tres empreses, als mitjans s’assignen a dues i als més petits opera només una companyia. Les noves llicències entraran en vigor durant els primers mesos del 2024, excepte a les Canàries, on ho faran a partir del pròxim estiu.
La prestació de serveis a Ceuta i Algesires és l’única que s’ha quedat deserta, però hi ha un sol operador que presta actualment serveis d’‘autohandling’, de manera que no suposa cap problema.
Notícies relacionadesSegons Aena, les propostes dels licitadors suposen millores «molt significatives» respecte a la situació actual. En concret, el 80% de la flota dels operadors serà elèctrica el 2024, i el 88%, el 2030. A més, el 2024 la flota sostenible assolirà el 99,23% i el 2030 arribarà al 100%. I s’amplien els acords relacionats amb els temps d’entrega de l’últim equipatge amb una reducció d’aproximadament un 20%. I això sense incrementar les tarifes que apliquen a les companyies aèries amb una reducció mitjana addicional del 6% sobre les tarifes màximes de rampa actuals.
Les companyies adjudicatàries d’aquestes llicències hauran de subrogar tota la plantilla actual dels serveis de ‘handling’ en rampes a Espanya, que ascendeix a un total d’11.290 empleats.
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia