La lluita contra la contaminació
Cotxes de combustió: ¿com m’afectaria la nova normativa europea i a partir de quan?
Els governs de la Unió Europea (UE) han acordat retardar la retallada d’emissions contaminants dels cotxes de combustió, a fi de protegir la seva indústria del motor. El principi d’acord per a la normativa coneguda com a Euro 7 està tancat, cosa que promet modificar les condicions en les quals es fabricaran els vehicles no elèctrics, especialment els lleugers. I que també tindrà efectes sobre els mercats de segona mà o ocasió.
La nova normativa, no obstant, encara no està aprovada definitivament. I el contingut pactat pels executius nacionals tampoc altera l’horitzó final i els límits progressius per a la descarbonització de la indústria de l’automòbil. No obstant, el que sembla segur és que els canvis pactats prometen tenir un impacte a la butxaca dels consumidors.
La principal novetat que contempla l’acord assolit pels ministres d’Indústria de la UE és que retarda l’entrada en vigor de les noves restriccions per a la fabricació de cotxes amb motor de combustió. La UE està immersa en un procés progressiu –l’Euro 1 es remet al 1992– de limitació del tipus de cotxes que es poden fabricar, ja que són una important font de contaminació atmosfèrica.
Perquè un cotxe pugui vendre’s i posar-se en circulació ha de complir una sèrie de requisits d’homologació, com que les peces estiguin fabricades de tal manera que la contaminació que generin no superi un determinat llindar. Principalment la nova normativa pretén actuar en les emissions derivades de les partícules de frens o la taxa d’abrasió dels pneumàtics, entre d’altres.
I el nou acord entre els estats el que contempla és retardar l’entrada en vigor d’aquestes noves restriccions a l’any 2027 (abans era el 2025) per als vehicles lleugers i el 2029 (abans era el 2027) per als vehicles pesants.
«No, tota limitació és en fabricació, no en venda», segons explica el secretari general de Facua, Rubén Sánchez. És a dir, les restriccions que vagi introduint aquesta norma són només per als cotxes de combustió que encara no existeixen. No afecta els conductors que ja tenen en circulació el seu vehicle, ni tampoc condicionarà la venda de vehicles de segona mà.
No, de la mateixa manera que els cotxes ja en circulació, tot aquell vehicle que hagi sortit ja de fàbrica i hagi passat l’homologació no tindrà restriccions a la seva venda. Els fabricants i les marques no podran incrementar el preu d’aquests vehicles argumentant l’impacte de l’Euro 7.
Una vegada entri en vigor, sí, però fins aleshores no. Almenys per l’esmentat motiu, el preu sempre pot pujar per motius derivats de l’escassetat de semiconductors, l’encariment de matèries primeres o les decisions empresarials. Una vegada entrin en vigor, des del sector han quantificat que el preu de determinats models pot augmentar uns 2.000 euros.
Sí, ja que les noves restriccions previstes a partir del 2027 no són restriccions al motor de combustió (per a això hi ha altres normatives), sinó per a altres peces que conformen el cotxe, com els frens o els pneumàtics.
Sí, de fet en el sector assumeixen que ho faran en gran part. El responsable de la interlocutòria de CCOO de Catalunya, Rafa Guerrero, afirma que l’increment de preu de venda de determinats models que implicaran les noves restriccions provocarà que diverses marques deixin de fabricar part del seu catàleg.
Especialment aquells cotxes més petits o lleugers, amb preus més ajustats i que davant un increment de preu poden deixar de semblar competitius a ulls del consumidor. És a dir, a partir del 2027 és possible que les marques actualitzin el seu catàleg i el consumidor vegi com desapareixen alguns dels models més econòmics.
Les noves restriccions entraran en vigor el 2027 per a vehicles lleugers i el 2029 per a vehicles pesants, segons va fer públic en un comunicat el Ministeri d’Indústria.
No obstant, aquí hi ha un element important pendent d’aclarir i és que el consens dels estats ha de superar ara els equilibris del Parlament Europeu. Aquest pot arribar a bloquejar l’acord i/o modificar-ne determinats aspectes, i per tant, els efectes finals podrien variar.
No, l’horitzó final de la UE perquè al Vell Continent no es fabriquin més cotxes de combustió continua sent el 2035. L’Euro 7 és una normativa ‘intermèdia’, que pretén modular el camí fins aquest horitzó, però no retardar-ne la data final.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.