Mercat elèctric

El pla de França i vuit països més complica la reforma del mercat elèctric europeu que proposa Espanya

La iniciativa compta amb la firma d’una part dels membres de la coalició autodemoninada ‘Aliança Nuclear’

El pla de França i vuit països més complica la reforma del mercat elèctric europeu que proposa Espanya

Armin Weigel/Dpa - Archivo

2
Es llegeix en minuts
Europa Press

França i vuit estats de la Unió Europea méshan plantejat aquest dimarts una reforma del mercat elèctric alternativa a la proposta que va distribuir la presidència espanyola del Consell el 13 de setembre passat i que complica el consens que buscava el text espanyol, que incloïa concessions a França, el ‘mix’ energètic del qual té una forta presència de l’energia nuclear, mentre introduïa controls per evitar una distorsió del mercat que preocupa especialment Alemanya.

La proposta, a què ha tingut accés Europa Press, està firmada per França, la República Txeca, Bulgària, Croàcia, Hongria, Polònia, Romania, Eslovàquia i Eslovènia, tots ells membres de la coalició autodemoninada ‘Aliança Nuclear’ –composta per un total de 16 països– que va sorgir el febrer en els marges del Consell d’Energia d’Estocolm (Suècia) amb el «compromís de continuar reforçant la cooperació europea en l’àmbit de l’energia nuclear com a component important de l’ambició energètica i climàtica d’Europa».

Units per la forta presència de l’energia nuclear en els seus ‘mix’ energètics, aquests nou països han mantingut en el seu nou text les concessions que atorgava la proposta espanyola per allargar la vida de les centrals nuclears, però elimina els controls que aquesta introduïa a canvi per evitar una distorsió del mercat, una cosa que preocupa especialment Alemanya.

La presidència del Consell buscava així salvar les distàncies entre França i Alemanya, el xoc dels quals va frustrar l’acord de la reforma el mes de juny passat després del rebuig de Berlín d’obrir finançament de contractes per diferència –pels quals el venedor paga al comprador la diferència en el preu de l’energia des del moment de la compra a la firma del contracte– a les plantes nuclears ja existents per considerar que beneficiava en excés París.

Per acostar les dues postures, el text espanyol permetia fixar un preu en cas que es produeixi una extensió de la vida útil de les centrals nuclears que es beneficiïn d’aquests incentius, de manera que preserva l’autonomia dels Estats membre per escollir el seu ‘mix’ energètic mentre introdueix controls perquè això no suposi una distorsió del mercat.

No obstant, França i els seus socis pronuclears volen eliminar aquests controls, així com l’informe de rendició de comptes que es plantejava presentar davant la Comissió Europea, tot i que sí que mantenen les concessions per allargar la vida de les centrals ja existents.

La proposta d’aquests nou països descarta per complet que els contractes per diferència estiguin dissenyats per garantir que no hi hagi una compensació insuficient o excessiva; determinar els imports de la remuneració mitjançant un procés de licitació transparent i no discriminatori i evitar distorsions de la competència i del comerç al mercat interior derivades de la distribució dels ingressos a les empreses.

Notícies relacionades

Així mateix, eliminen la disposició perquè els ingressos derivats dels preus en forma de contractes per diferència es distribueixin als clients finals o a reduir els costos de l’electricitat per als consumidors.

En aquest escenari, la presidència espanyola del Consell considera que totes les propostes s’han d’adequar a la necessitat de consens que requereix trobar una sortida a aquesta situació, però altres fonts diplomàtiques consideren que aquesta alternativa és una opció que «segurament» no genera aquest consens entre els Vint-i-set.