Líder en el transport per carretera
Alsa fitxa xòfers llatins i marroquins per la falta de conductors
Jacobo Cosmen afirma que la manca de xòfers és global i que s’ha convertit en un repte: «Per a Portugal els reclutem a Cap Verd»
L’empresa Alsa, líder en el transport de viatgers per carretera a Espanya, s’ha vist obligada a reclutar conductors a Llatinoamèrica i el Marroc davant la falta de professionals a Espanya. Ho va destacar a Barcelona Jacobo Cosmen, president d’Alsa, durant la seva participació en la jornada «Les polítiques actives d’ocupació, pilar de l’any europeu de les competències», organitzada dins dels actes de la presidència espanyola de la UE.
Cosmen presideix un grup centenari que mou a l’any 530 milions de persones, que té 6.000 vehicles i que dona ocupació a 16.000 persones. «Els nostres clients no venen a les nostres oficines, i per això els nostres conductors són els nostres ambaixadors de marca. Que tinguin un somriure, una formació en seguretat i una preocupació per la sostenibilitat ens fa diferents», va apuntar Cosmen.
Notícies relacionadesNo obstant, Alsa, com el conjunt del sector de la mobilitat per carretera, no és aliena als problemes de falta de mà d’obra qualificada que hi ha en moltes branques d’activitat. Cosmen va assenyalar que a Europa hi ha més d’un milió de conductors d’autobusos i autocars i un 10% de llocs sense cobrir. «I el més preocupant és que en cinc anys les necessitats es duplicaran perquè d’aquest milió de conductors el 40% té més de 55 anys i només el 3% té menys de 25 anys», va explicar abans de destacar l’absència de qualificació (manca de demandants de treball amb carnet d’autobús i formació complementària en seguretat) i les dificultats per atraure talent femení i jove. Per això, Cosmen va reclamar suports públics per a la formació i va explicar que, des de fa mesos, Alsa s’ha vist obligada a llançar des d’Espanya campanyes de reclutament de conductors en països de Llatinoamèrica «per les facilitats amb l’idioma i la cultura, tot i que en alguns casos no hi hagi facilitats per homologar el carnet». A més, en col·laboració amb el Ministeri d’Inclusió i Migracions, també estan portant conductors des del Marroc «perquè operem en aquest país i ja tenim processos de selecció», va apuntar Cosmen, que va afegir que la falta de conductors és un problema global que a Alsa han convertit en repte. «Quan vam començar a operar a Lisboa vam haver de portar conductors de Cap Verd», va explicar.
Cosmen va compartir taula de debat amb María Jesús Almazor, CEO de Telefónica Tech, que va destacar que totes les empreses del sector TIC «competim per una oferta molt limitada de talent digital», i amb Klemens Haselsteiner, CEO del gegant de construcció Strabag. La jornada la va obrir el comissari europeu d’Ocupació, Nicolas Schmit, que va destacar «els molts avenços» al mercat laboral espanyol malgrat les taxes d’atur; i la vicepresidenta segona i ministra de Treball en funcions, Yolanda Díaz, que va avançar que portarà a la Comissió Europea una proposta legislativa perquè la formació a la feina passi a ser «un dret» dels ciutadans. «No té a veure només amb la joventut i les persones que es troben en situació dramàtica d’atur», va afirmar.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Club d’Estil de EL PERIÓDICO 10 trucs infal·libles de la guru de l’ordre Alicia Iglesias per triomfar amb el canvi d’armari
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Bakú aconsegueix 300.000 milions a l’any per als països del sud global
- Gavi, un any després
- El Barça acaba trasbalsat