Iniciativa
La Caixa es proposa internacionalitzar el seu model inversor i filantròpic
La fundació promou la seva estratègia a nivell global

La Fundació La Caixa, una de les més grans del món per actius i inversió social amb un patrimoni de més de 26.000 milions, té una presència internacional creixent, per la via de les seves inversions, l’obra social o els organismes sectorials globals.
A través de CriteriaCaixa, de la qual posseeix el 100% i que li proporciona recursos per a l’obra social, compta amb una cartera diversificada d’accions en més de 80 companyies de 13 països amb un valor de més de 2.400 milions d’euros. La majoria són grups líders en els seus sectors i el 2022 van significar el 16% dels ingressos consolidats de Criteria i en la primera meitat del present exercici suposen el 15% del valor brut de la seva cartera.
Diverses carteres
En l’àmbit empresarial aquesta és una de les parts de la cartera de Criteria, que a més de primer accionista de CaixaBank, amb el 32,24%, és soci de referència a Naturgy, The Bank of East Asia, el Grup Financer Inbursa, Cellnex i Telefónica, que al seu torn estan molt internacionalitzades i que sumen un valor de gairebé 20.000 milions. Hi cal sumar les no cotitzades, com el 99,5% de Saba Infraestructuras, el 15% d’Aigües de Barcelona i l’activitat de capital risc a través de Caixa Capital Risc i altres vehicles d’inversió, així com la cartera immobiliària que gestiona actius per més de 2.700 milions.
Quant a participades estrangeres, a més d’Inbursa o The Bank of East Asia, el 80% de les inversions en la cartera de diversificació té un valor de 1.928 milions. Destaca el 5% del gegant portuguès del comerç i la distribució Sonae. En el cas de CaixaBank, el negoci generat fora d’Espanya va assolir al voltant del 10% el 2022, amb Portugal com a punta de llança.
La internacionalització de la fundació, presidida per Isidre Fainé, que al seu torn lidera Criteria, a més d’en l’àmbit empresarial es dona en l’obra social, amb ingressos procedents de la cartera empresarial. Aquesta activitat aquest any arriba al pressuposat rècord de 538 milions per a iniciatives socials, científiques, educatives i culturals. És la primera fundació d’Espanya, la segona d’Europa i una de les més grans de món, després de la de Bill i Melinda Gates dels EUA i la britànica Wellcome Trust. Ha passat en els últims anys d’un compromís local a una creixent presència internacional directa en països com Portugal o mitjançant relacions amb entitats i organismes internacionals amb iniciatives en favor de la infància, la tercera edat o l’accés a l’ocupació de col·lectius vulnerables, entre d’altres.
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump