Les tarifes del transport públic pugen després de tres anys congelades

Les tarifes del transport públic pugen després de tres anys congelades

Álvaro Monge

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A partir del 15 de gener, serà més car viatjar en transport públic. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha decidit incrementar de mitjana un 6,75% les tarifes del transport públic. El preu s’havia mantingut igual el 2021, 2022 i 2023, amb l’afegit de les subvencions que es venen aplicant des de setembre de 2022 als títols més recurrents, en especial a Rodalies, on els viatgers habituals poden pujar al tren sense pagar (perquè el cost del seu viatge, ho assumeix l’Administració).

Notícies relacionades

El president del Govern, Pedro Sánchez, va anunciar el 27 de desembre que la subvenció dels títols de transport es mantindrà durant tot el 2024. En el cas de Barcelona, això implica un 30% d’ajuda per als títols T-usual i T-jove, a més dels títols ideats per a famílies monoparentals i nombroses. També es queda com està la gratuïtat de Rodalies per als usuaris freqüents. En el cas dels esmentats títols, l’ATM aplica un 20% de descompte addicional, amb el que els viatgers continuaran pagant, com fan des de setembre de 2022, només la meitat del preu real de la targeta.

Caducitat de les targetes

Tots els títols de transport caduquen el 30 d’abril, després que l’ATM decidís prorrogar la validesa de les targetes de 2023. L’ATM va anunciar el novembre passat que les targetes T-usual, T-casual, T-grup i T-familiar abandonarien a principis d’any el seu format magnètic de cartró, un pas que la T-jove ja va fer al març. Això significa que des de l’1 de gener, ja només es poden adquirir en el seu nou format de cartró més resistent i amb xip, amb la qual cosa s’intengran definitivament dins de la tecnologia de la T-Mobilitat. En resum: les antigues s’han deixat de vendre, però la seva caducitat és la mateixa que la resta, el 30 d’abril. Queden al marge la T-16 i la T-verda, que tenen una caducitat concreta per a cada usuari.