"M’heu deixat sense vacances"
El desconcert va regnar entre els viatgers que van acudir a l’aeròdrom del Prat en la primera jornada de l’aturada del servei de terra d’Iberia. Tot i que els sindicats van parlar d’«incidents» i «nombrosos retards», la companyia va apuntar a la «normalitat» i un seguiment del 15,6%.
No hi ha ni un avís de retard a les pantalles que anuncien la sortida dels vols. La fila per travessar la frontera que dona accés a l’interior de l’aeroport de Barcelona és d’una dimensió normal. Només les cues davant els taulells semblen, a primera hora, una mica més llargues del que és habitual, però, més enllà d’això, l’operació tornada de les vacances de Nadal comença amb aparent normalitat, malgrat la vaga convocada des d’aquest divendres, dia 5, fins al dilluns, 8 de gener, pel personal de handling d’Iberia, el que gestiona els serveis a terra de moltes companyies i s’encarrega, per exemple, de pujar les maletes a bord de l’avió. L’únic que va trencar la tònica habitual a l’aeroport aquest divendres, almenys de portes enfora, va ser el centenar de treballadors que es van concentrar davant l’entrada de la Terminal 1 i els problemes puntuals d’aquells passatgers que no estaven al cas de la protesta. De portes endins, va assegurar el secretari general d’UGT a Catalunya, Camil Ros, «la cuina no està tranquil·la».
El líder sindical es referia que la càrrega i descàrrega d’equipatge als avions presentava certes dificultats o que una dotzena d’avions s’havien enlairat sense maletes des de Barcelona i Bilbao. Iberia va reconèixer aquesta afectació, xifrant en 600 els equipatges que no havien pogut embarcar-se al matí des del Prat, però assegurant que els estava col·locant en altres vols perquè arribessin ahir mateix al seu destí. En el cas de Bilbao, les maletes anaven rumb a Madrid en un camió.
Cues per facturar a la T-1 barcelonina, ahir al matí. | JORDI OTIX /
Ampliació de l’aeroport
"Aquí es parla molt de si ampliem o no l’aeroport i el que s’està ampliant, si no s’arriba a un acord, és la precarietat laboral a l’aeroport del Prat", va contextualitzar Ros en la concentració. "Ja tenim molts problemes en els serveis de neteja i seguretat. Fer el que ha fet Iberia és augmentar la precarietat", va insistir el líder d’UGT, que va aprofitar per llançar un dard directe a l’aerolínia: "El dubte raonable és: ¿Iberia ha perdut el concurs o l’ha volgut perdre per treure’s de sobre llocs de treball?", va acusar, en relació amb l’adjudicació d’aquest servei per part d’Aena a altres companyies, que és el que ha originat el conflicte. Però no tot va quedar en aquesta manifestació, que va durar una hora. Abans, dos avis que venien d’un creuer i arribaven a l’aeroport amb intenció d’agafar un vol de British Airways cap a Londres per després arribar fins als Estats Units, descobrien allà mateix que els havien ressituat en un altre avió que s’havia enlairat una hora abans. Des d’aquí —els explicava personal Iberia— no podien fer res, així que només els quedava trucar a British Airways i aconseguir un vol alternatiu. "Sort que s’ho prenen amb tranquil·litat", va opinar el guia turístic que els acompanyava.
També es va veure ahir alguna escena d’aclaparament de bon matí al no trobar carros per carregar les maletes a l’entrada d’aquesta instal·lació. O un ciutadà originari del País Basc que tornava a la seva terra uns dies i que s’ha quedat sense vol. "Per la vostra culpa, m’he quedat sense vacances", criticava als treballadors d’Iberia que intentaven assistir-lo. I també diversos grups de turistes que arribaven a la capital catalana per agafar des d’aquí un creuer, i es quedaven sense molts dels integrants, a l’haver sigut cancel·lat el seu vol.
Notícies relacionadesEn total, Iberia va anul·lar ahir preventivament entorn de 450 trajectes en els quals viatjaven unes 44.600 persones. D’aquestes, el 80% havien sigut ja ressituades dijous, a un 10% se li van tornar els diners i d’un altre 10%, uns 4.500 viatgers, Iberia no havia sabut res. Probablement, gent com la que s’havia trobat aquest divendres amb la situació.
Malgrat que els sindicats UGT, CCOO i USO van parlar ahir d’"incidents" en aeroports de pes, "nombrosos retards constatats" i "avions que s’enlairaven sense equipatge", les vegades que va sortir Iberia a fer la seva pròpia anàlisi de situació es va referir a una jornada que s’estava desenvolupant "amb normalitat" i a un seguiment de la vaga que a primera hora se situava en el 17% i, passades les 18.30 hores, en el 15,6%. "Des que tenim a la butxaca una màquina en la qual l’aerolínia et pot avisar de qualsevol canvi o cancel·lació, ja no existeix la imatge de centenars de passatgers afectats aglomerats", admetia una font d’Aena.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia